Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett hastighet etter ISP bytte


Anbefalte innlegg

Altså, i en evighet har vi hatt en 900 kb/s internett-tilkobling her i huset. Har trådløst internett, så speedtest.net viste 750 kb/s; forståelig nok, siden man ikke kan forvente optimal internett hastighet når man har trådløst. Maks download speed med dette nettet var 90 kb/s (altså når jeg downloaded filer).

 

I dag fikk vi endelig en oppgradering til 20 mbit (fra det gamle ~1 mbit nettverket). Det første jeg gjorde (når jeg var koblet direkte til ruteren min via kabel) var å gå på speedtest.net.

Strålende - den viste 18.5 mb/s; altså en enorm forbedring (20-25 ganger bedre, for å være eksakt). Uploaden viste 1.8 mb /s, som også er veldig bra i forhold til min gamle (0.1?).

 

Jeg var skikkelig fornøyd, og gikk på min stasjonære PC, for å teste den trådløse hastigheten. Hastigheten er på 2.5 mb/s, til tross for "Utmerket" trådløst signal. Altså, nedgangen fra direkte kabeltilkobling til trådløst er enorm. Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan miste så mye som 16 mb/s bare ved å bruke trådløst.

 

Det værste, og rareste er at upload hastigheten fortsatt er på 1.8 mb/s, mens download hastigheten er ekstremt lav i forhold til når jeg var via kabel. Dette gir jo ingen mening.

 

Er dette normalt? Hadde forventet å kanskje få 15 mb/s, men ikke så lavt som 2.5 mb/s ved å gå trådløst.

Mitt gamle internett tapte bare 13% hastighet (900 -> 750), og mitt nye taper 86-87% hastighet? Det er jo helt absurd.

 

Noen som kan hjelpe meg her?

 

PS: Begge testene var tatt til samme server, og jeg downloadet ingenting imens jeg gjorde speedtestene.

Endret av Creowks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1kByte=8kbits. Pass på at du ikke blander kB og kb for det er stor forskjell.

Når det gjelder trådløsforbindelsen din så er det normalt at man når et "tak" hvor hastigheten ikke blir høyere. Når det stopper på 2,5Mbit så høres det ut som du har 11b-hastighet (gammel trådløsrouter?) eller at det er for dårlig forbindelse mellom router og PC. Har du mulighet så flytt PC ved siden av router og mål hastigheten på nytt.

 

For at du skal får utnyttet linjen din maksimalt, vil jeg anbefale at du skaffer deg en moderne router som f.eks DIR-655. Denne kan overføre inntil 100Mbit trådløst.

Lenke til kommentar

Har en Belkin-N ruter, og jeg trodde/var ganske sikker på at den var god nok til å utføre oppgaven.

 

Som jeg også sa, så har jeg "Utmerket" (merk: 5/5 - den beste signalstyrken), så problemet ligger nok ikke der heller.

 

Ruteren skal klare 54 mbps, etter det jeg har forstått, så jeg kan ikke skjønne hva problemet er.

Lenke til kommentar
Har en Belkin-N ruter, og jeg trodde/var ganske sikker på at den var god nok til å utføre oppgaven.

 

Som jeg også sa, så har jeg "Utmerket" (merk: 5/5 - den beste signalstyrken), så problemet ligger nok ikke der heller.

 

Ruteren skal klare 54 mbps, etter det jeg har forstått, så jeg kan ikke skjønne hva problemet er.

 

En router klarer teoretisk 54 mbit, i praksis så kan dette varierer så meget. Om det feks er mange trådløse nettverk i området så kan dette gi utslag på hastigheten du opplever.

Selv stopper min egen 54mbit trådløse router på 16mbit selv om jeg har 30mbits linje.

 

Om du så får riktige hastigheter med kabel knyttet til bredbåndet, så ligger feilen enten på routeren eller PC`en du har koblet til.

Lenke til kommentar
Har en Belkin-N ruter, og jeg trodde/var ganske sikker på at den var god nok til å utføre oppgaven.

 

Som jeg også sa, så har jeg "Utmerket" (merk: 5/5 - den beste signalstyrken), så problemet ligger nok ikke der heller.

 

Ruteren skal klare 54 mbps, etter det jeg har forstått, så jeg kan ikke skjønne hva problemet er.

Hvilket nettverkskort har du i pc'en da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...