Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcn døde, psu er syndern?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg nettopp har blitt ferdig med mitt første pc bygg, som funket fint(trodde jeg).

Jeg har latt maskinen stått på ca 7 timer totalt sett, og etter at jeg har prøvd far cry 2 en times tid skjer dette: Skjermen blir svart og alt stopper opp. Ingen pieplyd, og ingen advarsler på forhånd som kunne tyde på at noe var galt. Jeg prøver å trykke på power knappen, men fikk ingen respons, og tittet derfor inni maskinen.

Der ser jeg at on knappen på hovedkortet lyser, men da jeg trykker på den er det heller ingen respons. Jeg tenker følgende det må være noe vitalt som er ødelagt ettersom resten av tingene i pcn ikke starter. Det første jeg tenker er at psu kanskje har strøket med(system spesifikasjoner kommer lenger ned)Jeg prøvde å jumpstarte den, men ingen ting skjedde. Bortsett fra noen lavfrekvente lyder, men dette var ekstremt lavt. Hver gang jeg prøvde å jumpstarte den hørte jeg som sagt en forandring i lyden. Siden den ikke ville starte etter at jeg kortsluttet pin nummer 4 og 5 fra venste side øverst, antar jeg at det er den som er ødelagt. Men jeg synes det er litt rart at on brytern på hovedkortet fortsatt lyser?

 

Systemspesifikasjoner:

Windows 7 64 bit(hvis det har noe si)

asus p6t se

corsair dominater 6 gb(3x2)

Corsair hx 750w

Radeon hd 4890 vapor x

Samsung f1 1 tb og 2x samsung f1 320 gb

Samsung sh 223b(dvd brennern)

Vifter: Noctua NH-U12P SE1366, 2x Noctua NF-P12-1300, de 2 som følgte med antec three hundred kabinett 1x 120 mm og 1x 140 mm(mye vifter det her)

 

Det jeg lurer på er om mine 750w har blitt for lite i denne sammenhengen, og at det er en sikring som har gått? Jeg tør ikke åpne strømforsyningen ettersom de har puttet et fint klistremerke på den som sier: warranty void if removed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjørte w7 x64 en periode og har 2x 3870x2. hadde samme symptomene som du når jeg starta spill som krevde mye 3d kraft. pc daua og fikk ikke starta med power knappen, måtte slå av og på strømforsyninga for å kunne retsrarte.

 

innstallerte xp x64 igjen og maskinen fungerer normalt. min teori er at det må være noe med driverne til ati til w7 som gjør at skjermkortet drar så mye strøm under belastning at "sikringa"/overspenningsbryter. i psu slo seg av og at den ble resettet når jeg slo av hovedbryter på psu.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Kan ikke helt se noe annet enn at PSU er gåen dersom du ikke får noen som helst respons når du trykker på på-knappen _på selve hovedkortet_ :)

 

Grønn + svart= jumpstart. Starter vifta, da må du begynne å se etter andre feil. Starter den ikke, da er det noe humbug med PSU.

 

Finn en annen PSU og prøv.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...