Gå til innhold

Kjøpe harddisk: 1,5TB / 2TB? produsent? ytelse?


RedZpider

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har tenkt til å kjøpe meg et par nye harddisker og tilfeldigvis fikk jeg også ukens tilbud på mail fra amentio der denne harddisken var:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...campaign=010909

er dette en god harddisk eller er den en dårlig en siden det er den billigste? evtn hvorfor er den dårlig?

 

jeg er ingen ekspert så når jeg ser på harddisker ser jeg kun på størrelse og rotasjons hastighet, resten er jeg grønn på. er det noe mer av specsene noen kan forklare meg som jeg trenger å se på?

 

 

jeg leste også en artikken på hw nå (her) og her står det litt om ytelse på harddiskene. at black er bra for spillere, RE4 er bra for bedrifter og green har dårligere ytelse. hvordan kan jeg se hvilke som er bra eller ikke? og er forskjellen stor?

 

fungerer den billigste for meg eller hvilken type burde jeg kjøpe meg?

 

det som skal lagres er store mengder bilder, filmer og tv-serie "filmer"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du linket til er den "berømte" 7200.11 som det *har vært* mange problemer med. (uten rett firmware slutter den å virke)

Den har desverre vært med på å dra ned statusen til Seagate.

Det er mao litt sjangsespill å gå for den men får du en som virker er de helt ok.

 

Skal du ha den til ren lagring er de grønne HDD'ene det du bør satse på. De går med lavere rotasjonshastighet (5400-5900rpm avhengig av merke) og er stillere og kjøligere enn 7200 disker.

Hastigheten er mer enn god nok til lagring og de overgår ytelsen til flere 7200rpm disker på markedet.

 

Gode disker er

WD Green, Seagate LP og muligens Samsung F2.

(jeg sier muligens på Samsung fordi den er lite utbredt enda)

Prisene på disse er rundt 1000,- for en 1.5TB disk.

 

Husk at enhver HDD kan ryke når som helst så du bør ha backup av det du har kjært ;-)

 

edit:

WD Black anbefales hvis du skal gå for 7200rpm.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Den du linket til er den "berømte" 7200.11 som det *har vært* mange problemer med. (uten rett firmware slutter den å virke)

Den har desverre vært med på å dra ned statusen til Seagate.

Det er mao litt sjangsespill å gå for den men får du en som virker er de helt ok.

 

Skal du ha den til ren lagring er de grønne HDD'ene det du bør satse på. De går med lavere rotasjonshastighet (5400-5900rpm avhengig av merke) og er stillere og kjøligere enn 7200 disker.

Hastigheten er mer enn god nok til lagring og de overgår ytelsen til flere 7200rpm disker på markedet.

 

Gode disker er

WD Green, Seagate LP og muligens Samsung F2.

(jeg sier muligens på Samsung fordi den er lite utbredt enda)

Prisene på disse er rundt 1000,- for en 1.5TB disk.

 

Husk at enhver HDD kan ryke når som helst så du bør ha backup av det du har kjært ;-)

 

edit:

WD Black anbefales hvis du skal gå for 7200rpm.

Ok tusen takk for innlegget ditt :) vet du om det er noe annet ved en HDD som er viktig utenom rpm? jeg fant ingen western digital 1,5 i Black på prisguiden... så da blir det nok til at jeg velger green istedet. Hvordan er green hvis jeg skal ha filmer lagret på den og spiller av filmene via tv, vil det blir et problem med tanke på hastigheten eller er det kun overføring?

Lenke til kommentar

WD Black har bare vært tilgjengelig opp til 1TB frem til nå, så at 2TB var lansert nå nylig.

 

WD Green finnes i 1.5TB og prisen er fornuftig i forhold til 2TB'ere akkurat nå.

Det er ingen problem å bruke en Green til multimedia, den overgår alle båndbredder du har behov for med stor margin.

Laveste lesehastighet på 1.5TB er 60-70MB/s mens høyeste er rundt 100MB/s.

 

RPM reflekterer normalt sett søketiden på en HDD men da tettheten på dagens "plater" har blitt såpass høy er det ikke så stor forskjell lengre, iallefall ikke til multimedia/lagring hvor det stort sett dreier seg om større filer.

 

Som OS disk vil en 7200rpm eller 10000rpm disk ha større innvirkning. Skal du ha det beste er SSD løsningen for OS, til lagring er SSD for kostbart per i dag.

Lenke til kommentar
WD Black har bare vært tilgjengelig opp til 1TB frem til nå, så at 2TB var lansert nå nylig.

 

WD Green finnes i 1.5TB og prisen er fornuftig i forhold til 2TB'ere akkurat nå.

Det er ingen problem å bruke en Green til multimedia, den overgår alle båndbredder du har behov for med stor margin.

Laveste lesehastighet på 1.5TB er 60-70MB/s mens høyeste er rundt 100MB/s.

 

RPM reflekterer normalt sett søketiden på en HDD men da tettheten på dagens "plater" har blitt såpass høy er det ikke så stor forskjell lengre, iallefall ikke til multimedia/lagring hvor det stort sett dreier seg om større filer.

 

Som OS disk vil en 7200rpm eller 10000rpm disk ha større innvirkning. Skal du ha det beste er SSD løsningen for OS, til lagring er SSD for kostbart per i dag.

ok :) da kommer jeg nok til å se om det er noe tilbud på 1,5 tb neste uke eller så kjøper jeg wd green 1,5 tb :) prisene på SSD var jo bare helt latterlige :p hørt no om at det er så bra siden det ikke er noen bevegelige deler? hvor bra kan det egentlig være? hvilke forskjeller vil man oppleve med det i forhold til en vanlig harddisk?

Lenke til kommentar
Den du linket til er den "berømte" 7200.11 som det *har vært* mange problemer med. (uten rett firmware slutter den å virke)

Den har desverre vært med på å dra ned statusen til Seagate.

Det er mao litt sjangsespill å gå for den men får du en som virker er de helt ok.

vi nærmer oss året siden det var fikset nå, men folk som uttaler seg om disken uten og få med seg at problemet har vært historie lenge drar den litt ned ja.

men seagate 1,5tb er lekker både kvalitetsmessig og prismessig, har selv 16stk uten at jeg har truffet på noen problemer, samtlige var kjøpt før verdens undergang med firmware problemet.

var litt morsom lesing ihvertfall da :D hver avis brukte forige som kilde så smører på litt tykkere for hver gang.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
SSD vs HDD er i store trekk ren utklassing, på alle punkter ;-)

 

Det er responstiden som er det store med SSD.

(som f.eks når man starter et program, eller starter pc'en, +++)

 

Som en ekstra bonus er de helt lydløse.

 

Lykke til!

så maskinen starter opp mye fortere, laster programmene mye fortere? og hvis har bruker bilde redigeringsprogram så går det fortere og? trodde dette var cpu og ram som bestemte jeg. Men er forskjellen så stor at det virkelig er verdt å bruker over 4000 for 32 GB til en OS disk?

 

Den du linket til er den "berømte" 7200.11 som det *har vært* mange problemer med. (uten rett firmware slutter den å virke)

Den har desverre vært med på å dra ned statusen til Seagate.

Det er mao litt sjangsespill å gå for den men får du en som virker er de helt ok.

vi nærmer oss året siden det var fikset nå, men folk som uttaler seg om disken uten og få med seg at problemet har vært historie lenge drar den litt ned ja.

men seagate 1,5tb er lekker både kvalitetsmessig og prismessig, har selv 16stk uten at jeg har truffet på noen problemer, samtlige var kjøpt før verdens undergang med firmware problemet.

var litt morsom lesing ihvertfall da :D hver avis brukte forige som kilde så smører på litt tykkere for hver gang.

så jeg kan trygd kjøpe den harddisken jeg linket til å startposten uten å støte på noen problemer? (utenom det tilfeldige man ikke kan forutse såklart)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe deg en 80GB Intel SSD til rundt 2000,- og ja, ytelsen er for mange en bedre oppgradering enn å bytte maskin.

 

7200.11 er mer eller mindre faset ut, den er erstattet av 7200.12.

7200.12 går bare opp til 1TB, skal du ha mer enn det blir det LP serien.

 

Ville jeg kjøpt en 7200.11, nei.

Jeg kjøpte en 5900 LP i stedet, har ikke pakket den ut enda ;-)

Har også noen 7200.12 og de har fungert ypperlig, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe deg en 80GB Intel SSD til rundt 2000,- og ja, ytelsen er for mange en bedre oppgradering enn å bytte maskin.

 

7200.11 er mer eller mindre faset ut, den er erstattet av 7200.12.

7200.12 går bare opp til 1TB, skal du ha mer enn det blir det LP serien.

 

Ville jeg kjøpt en 7200.11, nei.

Jeg kjøpte en 5900 LP i stedet, har ikke pakket den ut enda ;-)

Har også noen 7200.12 og de har fungert ypperlig, enn så lenge.

ok da tror jeg at jeg dropper den jeg har linket til og heller betaler litt mer for WD green for å være litt sikrere... så kjøper jeg heller 2 sånne.

 

den Intel SSD du snakker om, er det 2,5"? jeg så på 3,5"'erne jeg og de kostet litt mer.. så hvis jeg skal ha en SSD hardisk til OS så burde jeg kjøpe en 2,5" 80 GB SSD hardisk? hvordan er tilkoblingsmetoden? samme som en vanlig sata hardisk?

Lenke til kommentar

Stort sett alle SSD'er er 2.5" per i dag, de trenger ikke være større.

 

2.5" har samme tilkopling som en vanlig SATA harddisk.

1.8" har en annen tilkopling.

 

edit:

Den du er ute etter er denne Link

Den finnes også i retail versjon (annen forpakning) med varenr SSDSA2MH080G2R5

 

Dette er den nye utgaven av Intel's X25-M (Gen2), den gamle er også bra men Intel har valgt å ekskludere en funksjonalitet i den gamle, kjøp derfor den nye.

 

PS

Den er rimelig vanskelig å få tak i akkurat nå.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

4000 kr for 32GB var ca prisen for et år siden når jeg kjøpte mine Mtron Pro SSDer. Disse er SLC, som koster ca 2,5-3x mer pr GB (i dag. Da kostet det 2x mer pr GB).

 

Jeg er enig i anbefalingen av intel x25-M 80GB Gen2 som systemdisk. Hvis du ikke finner Gen2 fungerer også gen1 helt utmerket, men se på prisen!

 

Hvis du ikke finner noen Intel x25-M til 2000kr eller under kan du også vurdere Indilinx baserte enheter. OCZ Vertex, Supertalent Ultradrive, og G.Skill Falcon. Det finnes også en litt billigere verson fra OCZ som heter Agility (koster noe mindre, yter ca 10% mindre).

 

Nyere benchmarks gjort av Anandtech viser at Indilinx SSDer yter bra i real life og ikke mister noe betydelig (real life) ytelse over tid. Intel x25-M yter bedre på alle punkter bortsett fra sekvensiell skriv, men koster noe mer.

 

Jeg vil la Anand snakke for meg med et par veldig illustrerende grafer: "Why You Absolutely Need an SSD"(link) og "Random Read/Write Speed"(link).

Etter å ha sett på disse grafene, ser du nå poenget med å kjøpe en SSD?

Harddisker er forresten fortsatt overlegne til "bulk storage", men på ytelse må de bare gå og legge seg. Forskjellen fra en lav-RPM laptop disk til en Velociraptor er mye mindre enn forskjellen fra en velociraptor til en (god) SSD. Det finnes også crappy SSDer, som JMicron baserte Core serien, eller mye av det du fant i tidlige netbooks.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg kjører en OCZ Vertex 60GB i HTPC'n og den fungerer utmerket til formålet.

Hvis man ønsker en smak av hva SSD er så er den helt OK.

 

Det er et stort men her, den koster like mye/mer enn en Intel 80GB Gen2 og det henger ikke på grep.

Problemet med Intel X25-M G2 er tilgjengelighet.

 

Har du tid så venter du.

 

Testet Seagate LP 1.5TB i går og den virker lovende mtp støy og aksesstid.

Man hører ganske godt at den starter men etter spin-up er den overaskende stille. Aksesstiden på 12-13ms er også mye bedre enn forventet på en 5900rpm HDD.

Jeg har ingen formening om den fungerer godt i raid men som enkeltstående disk er jeg fornøyd.

 

WD Green 1.5TB har overtaket på min les/skriv, den ligger i overkant av 60MB/s mens LP'n dipper under 50MB/s på slutten.

(WD 1.5TB er atypisk for Green serien, de andre er mer på nivå med LP'n)

Lenke til kommentar

Hvis du bestemmer deg for å gå for Intel x25-M gen2 er et fint midlertidig alternativ å sette av en 50-100GB partisjon (første partisjon) på en av snurrediskene dine og bruke det som systemdisk midlertidig. Dette gir effekten av short-stroke som øker ytelsen som systemdisk betraktelig (vel og merke så lenge du ikke multitasker med noe som leser eller skriver til de andre partisjonene). Etter du får tak i en SSD kan du da ta en fresh install på den, og formatere den gamle OS-partisjonen. Eventuelt kan du beholde den gamle OS-partisjonen i deaktivert form som en backup for å forhindre nedetid om noe skulle skje med SSDen.

 

EDIT: etter å ha hørt det om WD GP 1,5TB og ha sett på prisen på disse lurer jeg på om disse blir en kandidat for filserveren jeg skal bygge. Jeg vurderer de sterkt om prisen på 2TB ikke faller betydelig. 3TB ekstra plass på servern for 4000kr ekstra er i dyreste laget...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Stort sett alle SSD'er er 2.5" per i dag, de trenger ikke være større.

 

2.5" har samme tilkopling som en vanlig SATA harddisk.

1.8" har en annen tilkopling.

 

edit:

Den du er ute etter er denne Link

Den finnes også i retail versjon (annen forpakning) med varenr SSDSA2MH080G2R5

 

Dette er den nye utgaven av Intel's X25-M (Gen2), den gamle er også bra men Intel har valgt å ekskludere en funksjonalitet i den gamle, kjøp derfor den nye.

 

PS

Den er rimelig vanskelig å få tak i akkurat nå.

Jeg kjører en OCZ Vertex 60GB i HTPC'n og den fungerer utmerket til formålet.

Hvis man ønsker en smak av hva SSD er så er den helt OK.

 

Det er et stort men her, den koster like mye/mer enn en Intel 80GB Gen2 og det henger ikke på grep.

Problemet med Intel X25-M G2 er tilgjengelighet.

 

Har du tid så venter du.

 

Testet Seagate LP 1.5TB i går og den virker lovende mtp støy og aksesstid.

Man hører ganske godt at den starter men etter spin-up er den overaskende stille. Aksesstiden på 12-13ms er også mye bedre enn forventet på en 5900rpm HDD.

Jeg har ingen formening om den fungerer godt i raid men som enkeltstående disk er jeg fornøyd.

 

WD Green 1.5TB har overtaket på min les/skriv, den ligger i overkant av 60MB/s mens LP'n dipper under 50MB/s på slutten.

(WD 1.5TB er atypisk for Green serien, de andre er mer på nivå med LP'n)

ok. Det blir nok sikkert WD green 1,5 jeg kommer til å kjøpe tenker jeg. Men angående SSDen som OS disk. du sier at har jeg tid så burde jeg vente. er det engående prisfall eller tilgjenelighet på den disken der? hva med denne som kom på tilbud nå da:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130161

4000 kr for 32GB var ca prisen for et år siden når jeg kjøpte mine Mtron Pro SSDer. Disse er SLC, som koster ca 2,5-3x mer pr GB (i dag. Da kostet det 2x mer pr GB).

 

Jeg er enig i anbefalingen av intel x25-M 80GB Gen2 som systemdisk. Hvis du ikke finner Gen2 fungerer også gen1 helt utmerket, men se på prisen!

 

Hvis du ikke finner noen Intel x25-M til 2000kr eller under kan du også vurdere Indilinx baserte enheter. OCZ Vertex, Supertalent Ultradrive, og G.Skill Falcon. Det finnes også en litt billigere verson fra OCZ som heter Agility (koster noe mindre, yter ca 10% mindre).

 

Nyere benchmarks gjort av Anandtech viser at Indilinx SSDer yter bra i real life og ikke mister noe betydelig (real life) ytelse over tid. Intel x25-M yter bedre på alle punkter bortsett fra sekvensiell skriv, men koster noe mer.

 

Jeg vil la Anand snakke for meg med et par veldig illustrerende grafer: "Why You Absolutely Need an SSD"(link) og "Random Read/Write Speed"(link).

Etter å ha sett på disse grafene, ser du nå poenget med å kjøpe en SSD?

Harddisker er forresten fortsatt overlegne til "bulk storage", men på ytelse må de bare gå og legge seg. Forskjellen fra en lav-RPM laptop disk til en Velociraptor er mye mindre enn forskjellen fra en velociraptor til en (god) SSD. Det finnes også crappy SSDer, som JMicron baserte Core serien, eller mye av det du fant i tidlige netbooks.

ok takk for info, skal sjekke ut de linkene der senere definitivt :)

Hvis du bestemmer deg for å gå for Intel x25-M gen2 er et fint midlertidig alternativ å sette av en 50-100GB partisjon (første partisjon) på en av snurrediskene dine og bruke det som systemdisk midlertidig. Dette gir effekten av short-stroke som øker ytelsen som systemdisk betraktelig (vel og merke så lenge du ikke multitasker med noe som leser eller skriver til de andre partisjonene). Etter du får tak i en SSD kan du da ta en fresh install på den, og formatere den gamle OS-partisjonen. Eventuelt kan du beholde den gamle OS-partisjonen i deaktivert form som en backup for å forhindre nedetid om noe skulle skje med SSDen.

 

EDIT: etter å ha hørt det om WD GP 1,5TB og ha sett på prisen på disse lurer jeg på om disse blir en kandidat for filserveren jeg skal bygge. Jeg vurderer de sterkt om prisen på 2TB ikke faller betydelig. 3TB ekstra plass på servern for 4000kr ekstra er i dyreste laget...

er ikke helt sikker på at jeg skjønte alt du skrev her, det med short-stroke og sånn. du mener jeg skal ha en SSD disk som primærdisk med OS på og i tillegg ha en annen harddisk som jeg lager en 50-100 GB partisjon på og ha OS på den også?

 

angående SSD disk. ville denne vært et godt valg?

så den er på tilbud nå så det er sikkert en grei pris, så lenge det er en bra disk

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker på at jeg skjønte alt du skrev her, det med short-stroke og sånn. du mener jeg skal ha en SSD disk som primærdisk med OS på og i tillegg ha en annen harddisk som jeg lager en 50-100 GB partisjon på og ha OS på den også?

 

angående SSD disk. ville denne vært et godt valg?

så den er på tilbud nå så det er sikkert en grei pris, så lenge det er en bra disk

Det jeg mente er om du bestemmer deg for å kjøpe maskin uten å kjøpe SSD i første omgang, så burde du sette av en 50-100GB partisjon på harddisken til OS.

Dersom du finner ut etter å ha installert OS og programmer på en 80GB SSD at du kommer til å trenge mer plass til resten av programmer og spill anbefaler jeg deg å sette av en partisjon på 1,5TB disken din dedikert til spill (og programmer om det trengs), siden det er ganske mye ytelse å hente på å lage en liten første partisjon.

Det er også en mulighet å lage en 100GB partisjon på en 1,5TB disk og installere OS på som en billig og lett tilgjengelig "backup" i tilfelle du må ta ut SSDen eller det skjer noe med den (lite trolig).

 

Jeg prøvde å følge linkene du hadde til netshop og en post fra meg(?), men begge var ugyldige linker.

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker på at jeg skjønte alt du skrev her, det med short-stroke og sånn. du mener jeg skal ha en SSD disk som primærdisk med OS på og i tillegg ha en annen harddisk som jeg lager en 50-100 GB partisjon på og ha OS på den også?

 

angående SSD disk. ville denne vært et godt valg?

så den er på tilbud nå så det er sikkert en grei pris, så lenge det er en bra disk

Det jeg mente er om du bestemmer deg for å kjøpe maskin uten å kjøpe SSD i første omgang, så burde du sette av en 50-100GB partisjon på harddisken til OS.

Dersom du finner ut etter å ha installert OS og programmer på en 80GB SSD at du kommer til å trenge mer plass til resten av programmer og spill anbefaler jeg deg å sette av en partisjon på 1,5TB disken din dedikert til spill (og programmer om det trengs), siden det er ganske mye ytelse å hente på å lage en liten første partisjon.

Det er også en mulighet å lage en 100GB partisjon på en 1,5TB disk og installere OS på som en billig og lett tilgjengelig "backup" i tilfelle du må ta ut SSDen eller det skjer noe med den (lite trolig).

 

Jeg prøvde å følge linkene du hadde til netshop og en post fra meg(?), men begge var ugyldige linker.

Linkene fungerer ikke siden det var link til ukens tilbud og du sjekket linkene uken etter.

 

Men jeg bestilte WD green 1,5 tb på netshop nå (denne ukens tilbud) og så fort de får intel ssd på lager så kjøper jeg den. tusen takk for all hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...