Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Føler livet er på bånn, noen gode råd for å endre?


Anbefalte innlegg

Hei..er 21år og vel første gangen jeg møtte veggen skikkelig var jeg vel 18 år, men har pågått før det...når jeg var

18år fikk jeg et lite nervesammenbrudd. men ting begynte å gå ille fra ungdomsskolen. jeg valgte å begynne på

en ungdomsskole med 1 venn som ikke hadde noen andre, det jeg ikke visste var at det skulle føre til å bli mitt

livs største tabbe. jeg mista kontakt med hele omgangskretsen min. har fått venner siden den gang men ikke den gode

sjangern. pågrunn av har mista meg selv helt. begynte å isolere meg selv mye fra omverden allerede fra jeg var 14år.

hadde 3 kompiser jeg var sammen med fra ungdomsskolen og ut videregående litt. men har aldri erkjent og innrømt

ovenfor noen etter alle disse årene hva jeg har sliti med. Nerver,depresjon,lavt selvbilde,selvfølelse,selvtillit og

litt sosialt angst tror jeg. og nå sitter jeg her dum som jeg er mange år etterpå og lurer på hva i helsike jeg skal gjøre.

jeg har 0 energi,lyst,motivasjon til å gå ut,jobbe,studere og i det hele tatt trene. bor hjemme nå, men har bodd alene

noen få år tidligere. pga folkehøgskole,skole etc.

 

jeg klarer ikke legge bak meg de dumme valgene jeg har gjort, fordi de har påvirket livet mitt i såpass stor

grad at jeg har det helt grusomt egentlig. nå som vintern kommer så blir det mange,mørke triste netter. er det jeg

gruer meg mest til. jeg har ikke opplevd å være spesielt lykkelig i livet mitt egentlig. har egentlig ikke helt evne til å

se hvor glad det er mulig å bli. føler meg mest som et vrak innvendig. og det er ingen vei utenom å fortsette videre.

ellers blir bekjente rundt meg veldig lei seg. hva skal jeg gjøre for å få livet tilbake? hva kan jeg gjøre for å få orden på ting?? har rett å slett ikke noe lyst å prate med en fagmann eller noe angående dette. må ta noen grep selv

og jeg lurer på fremdeles egentlig, hvor ille står d til? hva gjør man når man har ingen sosial kontakt nesten?

eneste jeg kan se for meg er å bygge et fundament med livet mitt. trene,studere etc...noen som har noen råd.....

er helt på bånn...er bare helt ferdig egentlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan råde deg til i denne situasjonen er å ikke sitte inne og synes synd på deg selv. Det vil bare gjøre ting værre! Kom deg ut blandt folk! Om det så er å begynne å studere noe en annen plass, få deg en jobb, begynne å trene, finne en hobby og andre som driver med det samme.. Ja, hva som helst så lenge du kommer deg ut.

 

Du er inne i en ond sirkel der du sier du har null energi og tiltakslyst. Det kommer nettopp av at du sitter og ikke gjør noe.

Du har kanskje merket hvor slapp og giddalaus man er f.eks. i en helg hvor man bruker hele søndagen inne på sofaen? Sånn blir det hele tiden når man ikke har noe å gjøre på hverdagene også.

Du må ta deg selv i nakkeskinnet, og kaste deg selv ut i livet. Finn på noe du har lyst til å bedrive tiden din med, så kan jeg love deg at energien og tiltakslysten kommer følgende etter..

Lenke til kommentar

Slik som du legger fram situasjonen vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en dyktig psykolog. Du trenger ikke nødvendigvis å møte dem ansikt til ansikt. Det er mulig å bruke f.eks epost og telefon også hvis dette gjør det lettere. Det er åpenbare psykiske kompoenter til det du forteller her som jeg vet de kan hjelpe deg med å bearbeide. Situasjonen du har havnet i er mye mer vanlig enn de fleste tror. Faktisk så har mer eller mindre alle mennesker minst en krise i løpet av livet sitt som de trenger fagkyndig hjelp til å håndtere.

 

Du kan godt bidra til å ordne opp i situasjonen selv, men jeg tror du kommer raskere og tryggere i mål om du velger å bruke samtaleterapi og får en helsesjekk for å utelukke underliggende fysiologiske og metabolske problemer.

 

Hvis det ligger fysiologiske grunner i roten av problemet ditt, så kan det komme av feilernæring eller f.eks genetisk disposisjon som f.eks øker behovet ditt for enkelte vitaminer eller mineraler (google truehope for mer info). Mange reagerer kraftig på f.eks melk og gluten (hvetemel++), men det finnes også andre matvareallergier som kan føre folk ut i biokjemisk ubalanse.

 

Som et minimum pleier jeg å anbefale tilskudd av Omega-3 fettsyrer samt en multivitamin/mineral-pille, Samt minst 5 om dagen (frukt og grønnsaker, gjerne eple, banan og broccoli,seleri og asparges som er veldig næringsrike og regulerende)

 

Ting som direkte kan påvirke hjernekjemien (serotonin-produksjon) er tryptofan som du finner i f.eks cashewnøtter (ta en håndfull hver dag hvis du tåler nøtter) og kyllig/kalkun.

 

Når du trener får du naturlig frigjort endorfiner som igjen bedrer humøret.

 

Du kan også vurdere å ta probiotika. Spør f.eks etter Idoform balance på apoteket. Disse bakteriene kan bidra til å bedre næringsopptaket og de kan også stabilisere en ugunstig tarmflora som er en belastning for kroppen.

 

Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar

Som Smurfstafa sa, ikke sitt inne og syns synd på deg selv! jeg vil anbefale deg å ta et år på folkehøyskole med en linje som fremmer interessen(e) dine, du har blant annet ekstremsport-linje, reise og trivsel linje m.m! du har lett for å bli kjent med deg selv og mange andre etter et år. Jeg vil anbefale deg hvertfall å tenke på et år på holkehøgskole

Lenke til kommentar

Årssaken til dette problemet er at du bruker tankene dine mot deg selv. Vil du bli mer lykkelig, øke selvtilliten osv må du forandre måten du tenker på. Du må slutte å tenke negative tanker om deg selv. Begynne og tenke positive tanker isteden for.

 

Her er et genialt triks på hvordan du kan øke seltilliten din, og bli et lykkeligere menneske.

Øvelsene baserer seg på loven om at du blir det du tenker. Hvis du går rundt hele dagen og tenker tanker som: Jeg er en taper, jeg klarer ikke å skaffe meg venner, jeg er en misslykket person osv, vil hjernen din faktisk tro det er sant. Dette vil resultere i at du blir en person som ikke klarer og få venner osv. Heldigvis fungerer denne metoden den motsatte (positive) veien også. Hvis du sier til deg selv dag etter dag, uke etter uke, flere ganger om dagen(40+) at: jeg er lykkelig, jeg er vellykket, jeg er en vinner. Så vil underbevisstheten din akseptere de nye tankene, og du vil handle ut ifra disse.

 

Dette kan høres litt vell lettvint ut, men tro meg. Det fungerer overaskende bra. Du vil merke en stor forskjell bare den første uka. Etter en månede vil du bli et annet menneske :) En god motivasjon til å komme i gang med dette kan være og stille spørsmålet: Kan situasjonen bli noe værre hvis jeg prøver dette?

 

PS: Prøv og være litt standhafting, og ikke gi opp så lett. Lykke til!

 

Etterhvert som du føler deg bedre, kan du begynne og ta de neste åpenbare sktittene som du vet vil hjelpe deg enda mer. Eks: Komme i bedre form, spise sunt, være mer sosial, finne en hobby osv

Endret av alexander91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...