Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Unormalt høyt forbruk på Ford Focus 1,6 TDCI?


Anbefalte innlegg

I vinter kjøpte vi en 2006 Focus 1,6 diesel med 109 gamp (altså ikke den med 90 gamper).

 

Dette var en erstatning for en 2004 Focus 1,8 diesel 115 gamp som dessverre ble mos i et sleipt vinterføreuhell. Mao, vi byttet fra første Focusen til den oppdaterte utgaven.

 

Gamlebilen brukte rundt 0,48 på mila. Nye bruker en halv tank på 400km langkjøring, omtrent 26 liter. Noe jeg får til å bli nesten 0,67 på mila!

 

Da jeg ytret noen bekymringer for drivstofforbruket i vinter (merket jo fort at den drakk mye mer), fikk jeg høre at forbruket som oppgis i instruksjonsheftet (henholdsvis 0,68 på bykjøring og 0,4 på langkjøring) ikke er veldig til å stole på, og at optimale forhold for minimalt drivstofforbruk er på tørr, jevn asfalt og i hastigheter på rundt 100-120 km/t.

 

Vi var nylig i Tyskland og fikk testa dyret på autobahn i "optimale" forhold. Altså har jeg tall fra både rundt 100km/t og 120km/t, begge deler er fortsatt like høyt.

 

I tillegg har jeg hele veien reagert på at motoren lager veldig mye lyd i forhold til den gamle motoren, nærmest en vibrerende lyd på lavt turtall.

 

Kan det være noe merkelig på gang her? Kan motoren være feiljustert? Jeg tar selvsagt bilen til verksted om dette høres unormalt ut, men greia er at jeg ikke egentlig har så innmari peil ;) Jeg reagerer på at vi kunne kjøre en tredjedel så langt på en tank med gamlebilen, som tross alt hadde en større motor.

http://www.dinside.no/810087/test-gjerrig-...ig-stasjonsvogn Og det er i sterk kontrast til denne testen (riktignok en econetic-utgave, men hvor mye har minimal senking og andre dekk å si?).

 

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har hatt bensin tidligere, kan det være at du kjører med unødvendig høyt turtall. Din motor drar bra fra ca 1500 o/min, så dersom det ikke er (bratt) motbakke, eller spesielt tung last, kan du ligge mellom 1300-2000 under vanlig kjøring. Dersom du, som ved en liten bensinmotor, ligger på 2500-4500, vil forbruket på en diesel bli høyt.

Lenke til kommentar
Gamlebilen brukte rundt 0,48 på mila. Nye bruker en halv tank på 400km langkjøring, omtrent 26 liter. Noe jeg får til å bli nesten 0,67 på mila!

Høres ut som det er noe galt med motoren din. Vi har hatt ulike typer Focus diesel på jobben som bruker rundt 1/2 l på mila. 0,67 på mila er omtrent det min 1.6 bensin bruker på bykjøring (jeg liker å kjøre over fartsgrensen i tillegg).

Lenke til kommentar
Synes forøvrig du måler over litt kort kjørelengde. På 40 mil gir en forskjell i påfylling på en liter eller fem store forskjeller.

 

Fra full tank?

Nytt forsøk: Dersom du fyller "full" tank på en stasjon, deretter kjører en stykke, og så fyller "full" tank på en annen stasjon, er det langt fra sikkert at tanken ble like full i begge tilfeller. Denne forskjelllen gjør at faktisk forbruk ikke blir korrekt. Jo kortere man kjører, jo større blir feilmarginen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...