Gå til innhold

Facebook og bildebehandling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten kan du ikke gjøre så mye med, da de komprimerer bildene for å få ned størreslen de må lagre.

 

Det beste du kan gjøre på forhånd er å istedenfor å laste opp et bilde på 10 megapixel, er å kutte opp bildet slik at du kommer nærmere på det du mener er viktig i bildet.

 

Så om du har 1 person på en fotballbane, ta å kutte vekk det unødige rundt personen før du laster opp. Da kommer i det minste det viktigste nærmere når facebook er ferdig med sin prosess.

Lenke til kommentar
Kvaliteten kan du ikke gjøre så mye med, da de komprimerer bildene for å få ned størreslen de må lagre.

 

Det beste du kan gjøre på forhånd er å istedenfor å laste opp et bilde på 10 megapixel, er å kutte opp bildet slik at du kommer nærmere på det du mener er viktig i bildet.

 

Så om du har 1 person på en fotballbane, ta å kutte vekk det unødige rundt personen før du laster opp. Da kommer i det minste det viktigste nærmere når facebook er ferdig med sin prosess.

hehe! Er ikke helt grønn:) Bildene jeg legger ut på web pleier jeg å sluttbehandle med "for web" funksjonen i photoshop og komprimere de til en 70%. Men ser at de som jeg legger ut på fjasboka blir stygt komprimert, så da lurer jeg på å legge ut bilder i 5-600pix helt uten komprimering siden de allerede komprimerer. På noen bildearkiv på web så komprimerer de kun om det er nødvendig(store filer) så om en legger ut bilder i riktig str så slipper en unna komprimering, men det funker kanskje ikke på facebook..

Lenke til kommentar

Jeg testa det litt på facebook. Tok noen svære bildefiler og reduserte størrelsen i både piksler og bit. Det som så best ut på skjermen når de var lasta opp var de som ble resusert i størrelse til ca 600 på lengste side og noe over 100kb i filstørrelse. Mens bilder som ble lagt ut med ca. 800-1200px ble litt rare så ble de orginale størrelsene så OK at jeg hadde trøbbel med å skille dem fra de minste. Jeg testa med både s/h og farge.

 

Det er jo bare å teste det selv. Legg opp noen like bilder fra forskjellige størrelser så ser du jo lett om du syns noe er bedre enn annet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Jeg testa det litt på facebook. Tok noen svære bildefiler og reduserte størrelsen i både piksler og bit. Det som så best ut på skjermen når de var lasta opp var de som ble resusert i størrelse til ca 600 på lengste side og noe over 100kb i filstørrelse. Mens bilder som ble lagt ut med ca. 800-1200px ble litt rare så ble de orginale størrelsene så OK at jeg hadde trøbbel med å skille dem fra de minste. Jeg testa med både s/h og farge.

 

Det er jo bare å teste det selv. Legg opp noen like bilder fra forskjellige størrelser så ser du jo lett om du syns noe er bedre enn annet.

Ja, du sier jo noe der;) Jeg håpte det var noen som hadde tørre fakta om faktisk hva facebook gjør med bildene og om det er mulig å laste opp i en bestemt str og kvalitet slik at det ikke skjedde noe videre etterbehandling ved opplasting.
Lenke til kommentar
Er ikke facebook bildene maks 604*604pixler?

 

Prøv å nedskaler bildet til 604 pixler på lengste side med forskjellige prosent på jpg komprimering/kvalitet. Sjekk hva som ser best ut.

 

Gi tilbakemelding om det er bedre eller like ille.

Er så travelt i disse dager med en liten baby så har ikke fått testet overføringen ennå, men såg i en annen diskusjon på facebook som bekrefter det du sier om 604pixler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...