Gå til innhold

Står mellom Canon 40D og Olympus E-620. Hvilken burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Takk for mange gode svar! Sant, vridbar skjerm er også et pluss ved Olympus. Når det gjelder spørsmålet om hva jeg skal fotografere, så kommer jeg til å ta bilder av dyr/fugler og ellers ting i fart. Skal til Afrika på safari i vinter og tenker da at et godt tele objektiv er tingen. Men samtidig er det vel kanskje lurt å ha et kamera som reagerer kjapt nok? Og som dere nevner, er softwaren til Olympus dårligere enn canon sin?

 

Sånn jeg ser det, om det dere nevner er de største forskjellene heller det mot Olympus. Søkt på nettet og finner ingen objektiv som matcher Olympus sitt 70-300 til Canon. Prisforskjellen ender på rundt 2000 KR. noe som i og for seg ikke er så mye.

Problemet med Olympus sitt program er at det er fantastisk sent! Og jeg er ganske sikker på at det sluker kraft fra pcen..

 

Hos Canon holder det med et tastetrykk og bildene blir lagret slik man vil i mapper..

 

However, Olympus sine Raw-filer vises i windows som vanlige jpg. Men igjen, Canon sine Raw er veldig lette å bla gjennom med zoombrowser, som fungerer best av de to merkene.

 

Så alt i alt et pluss til Canon sånn sett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

 

However, Olympus sine Raw-filer vises i windows som vanlige jpg. Men igjen, Canon sine Raw er veldig lette å bla gjennom med zoombrowser, som fungerer best av de to merkene.

 

Slik er det ikke hos meg, verken i Vista eller 7. Noen som vet hvordan dette kan fikses? Jeg antar at du henviser til at Windows Utforsker klarer å vise miniatyrbilder av raw-filene, og ikke at Olympus Master 2 klarer det.

Lenke til kommentar
Ta det du føler deg mest fortrolig med meny og som du føler ligger godt i håndgrepet ditt begge er gode kameraer med små forskjeller.

 

- Forskjellene kan vel knapt bli større for to DSLR i dag til omtrent samme pris. Det ene et stort, solid kamera med god høy ISO, det andre et lite og nett kamera med praktisk skjerm. Ingen av dem dårlige, men omtrent så ulike som man kan få det i dette prissegmentet.

Skal man kverulere bare for ha sagt noe lurer jeg på noen ganger for det første har jeg ikke sagt at dem er like gode

 

- Nå var vel ikke poenget mitt at det er så voldsomt stor forskjell på "hvor gode de er", bare at det er ganske ulike kameraer.

Lenke til kommentar
Slik er det ikke hos meg, verken i Vista eller 7. Noen som vet hvordan dette kan fikses? Jeg antar at du henviser til at Windows Utforsker klarer å vise miniatyrbilder av raw-filene, og ikke at Olympus Master 2 klarer det.

Du finner en ORF RAW codec for Vista på Olympus sine nettsider.

 

Tom

 

Takk skal du ha Tom! Det var en enkel og elegant løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...