Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går det ann å endre spiserytmer?


SuperSkunk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om det går ann å endre sånne rytmer på når man spiser på dagen.

 

For nå i det siste så har jeg spist veldig lite. Og det ender med at jeg sitter midt på natten og spiser som en galning.

 

Altå. Dagen starter med en liten frokost. Muligens en skive og en kaffe. Så drar jeg til skolen. På vei til skolen tar jeg enda en kaffe. Også tar jeg kanskje en kaffe i storefri. Og så etter skolen drar jeg enten til noen kamerater, eller noe ligndende. Der spiser jeg som oftest en skål frokostblanding.

 

Så drar jeg hjem. Spiser muligens en skive. og så nå! klokken halv 3! Da blir jeg sulten!!!

 

Jeg pleier noen ganger å lage middag midt på natten.

 

 

Er dette usunt? Og kan jeg endre på dette, eller har jeg blitt sånn?

Endret av SuperSkunk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du endre på. Du er sjefen over alle sjefer når det gjelder hva du spiser og når!

 

Fornuftig av deg å vurdere matvanene dine nå, når du selv synes det tar av.

Og du vet vel selv hva som må til... som du antyder, du trenger mer mat tidligere på dagen!

Forslag:

Doble frokosten. Ta TO skiver og en kaffe.

På vei til skolen: Ta en kaffe - og en skive/yoghurt/banan/pannekake/whatever.

I storefri: To skiver. Og en kaffe, seff.

Etter skolen: Middag?! Hva skjedde med middagen? Frokostblanding blir litt feil her...

Kvelds: Nå kan du finne frem frokostblandingen igjen, eller ta to nye skiver. Minst!

Spis deg mett før legging. For det er en del timer til frokost...

 

Lykke til... !

Lenke til kommentar

Alt du beskriver i første innlegget er urovekkende, det virker som at kostholdet ditt og matrutinene dine er helt ute av kontroll!

 

Det første jeg legger merke til at du drikker mye kaffe. For mye kaffe er ikke bra! En-to kopper om dagen er greit, men helst ikke mer. Hva bruker du i kaffen? Hvis du bruker sukker og fløte i kaffen får du nok i deg alt for mye sukker, noe som også er veldig ødeleggende. For det andre bør du spise mer, spesielt til frokost! Frokosten er dagens viktigste måltid. Når en spise frokost blir en sulten igjennom dagen også, noe som gjør at spiser du en god frokost danner du en god rutine.

 

Bortsett ifra det bør du spise hver 3-4 time, små og sunne måltider. Da føler du ikke behovet lengre for å lage deg mat midt på natten. Et annet tips er å sove om natten og legge deg tidlig. Da får du ikke det suget på mat før du står opp og spiser en større frokost som er bedre rutiner!

 

Noe du kan huske på er at vi mennesker er vanedyr. Det vil si at hvis du har en vane med å spise om natten vil kroppen din tro du er sulten om natten og du føler et behov for å spise. Men det er fult mulig å snu dette helt om og endre vanene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spis lunch som en konge, middag som en vanlig person og kvelds som en fattig. Da justerer du matinntaktet ditt etter når kroppen best fordøyer maten. Det å spise like før du sovner er en utrolig dårlig ide i.o.m at metabolismen din er på lavnivå om natten samtidig som leveren og resten av kroppen er designet for å fikse deg etter dagens slitasje om natten, noe som ganske effektivt forstyrres når du spiser rett før du legger deg og derfor tvinger kroppen til å fordøye mat. Siste måltid burde du ikke spise senere enn kl 21.00.

 

Du kan ta en morgenkaffe etc, men hvis du drikker kaffe eller noe annet stimulerende etter kl. 15 ca så risikerer du å forhindre kroppen sin produksjon av melatonin til normal tid som igjen kan få deg til å sitte oppe "halve natta" før du blir trett.

 

Jeg merket fort at jeg ikke hadde behov for kaffe når jeg endret kostvanene og livsstilen og i tillegg sørget for en god søvnhygiene. Kaffe gir deg "falsk" energi som gjør at du tror du slipper unna med dårlige vaner. Det straffer seg som regel i lengden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men det som er, er at jeg er aldri sulten før ut mot natta.

Det er jo ikke så rart hvis du bælmer kaffe hele dagen og spiser deg stappmett hver natt ;)

 

Prøv å spise noe 'ordentlig' mat i lunsjen så er nok mye gjort. Og ikke minst; ikke spis natten før du skal legge om da - du vil neppe ha lyst på frokost eller lunsj hvis du har pøst i deg masse mat 8 timer tidligere...

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...