Gå til innhold

Åbenbaring: Contrast mask til at øge DR i GIMP


Anbefalte innlegg

Ja... nogen mennesker har ikke så stejl en indlæringskurve. Nu har jeg f.eks. haft mit Pentax k10d i snart to år, og har først lige lært hvor meget mere kontrol over eksponeringen jeg har, hvis jeg bruger RAW. Jeg har HØRT det i mange år, men først taget mig sammen til at prøve nu - og det er jo nemt!

 

Men størstedelen af mine fotos er altså stadig JPG-only. Og når jeg har eksponeringsproblemer, eller der er større dynamisk omfang end mit kamera kan håndtere off hand, så bruger jeg "curves" til at lysne skygger og dæmpe highlights. Det lærte jeg her på akam, og det var et godt reskab, syntes jeg.

 

Men i dag besluttede jeg mig for at prøve en GIMP tutorial, for at lære lidt nyt. Jeg prøvede denne:

http://www.gimpguru.org/Tutorials/ContrastMask/

 

Hold da op! Det er jo enormt mere effektivt, end hvad jeg kan gøre med curves alene! Se denne stillits som eksempel:

 

Det er altid sjovt at finde ud af, at ens fotos havde mere potentiale end man vidste...

post-80798-1251449767_thumb.jpg

post-80798-1251449795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok meg friheten til å fjerne område i bakgrunnen som er ute av fokus. Dette er bare en rask redigering i Gimp, så jeg kunne vise hva jeg mener. Håper det er ok.

 

post-11512-1251529067_thumb.jpg

 

atlef.

 

Helt fint - og faktisk var det i forgrunden, for det var skidt på min stakkels sensor!

 

Jeg havde redigeret det væk én gang, men fik det altså ikke med denne gang, da jeg mest ville forsøge den nye måde at korrigere eksponering på. Men tak - og undskyld jeg var så sjusket! :)

 

Har desuden fået sensoren ren nu...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...