L O G I M A N Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 (endret) De siste to ukene har jeg fått meg en liten aha opplevelse når det gjelder delepriser på bil. Alle kjenner jo til Biltema, Torshov, Mekonomen, Bilextra osv. Bildeler er jo også som kjent ikke "uoriginale" fordi om bilprodusenten ikke har fått sitt navn stempla på delen, og anses derfor som originaldel så lenge kvaliteten er likeverdig. Derfor handler mange hos bildelebutikker, ofte fordi det har vært en del rimligere enn merkeverkstedene. Delene kan også komme fra samme fabrikk også. Fra før vet jeg at det har hendt at merkeverkstedene kan være like dyre/billige, også noen ganger litt billigere, men det har mekonomen garantert satt en stopper for nå.. Ved to anledninger har de vært omtrent 100% dyrere på samme del. Det første var tennplugger ford mondeo MK1. 202kr hos Ford. 390 er billigste alternativ Mekonomen. ABS føler Peugeot 880kr originalt, 1545 hos Mekonomen. Kvaliten er nok lik, men dobbel pris av merkeforhandler?? Er det bare jeg som reagerer på det? Mekonomen har en fin web side, rask levering osv, men prisene er jo helt vannvittige til tider. Benytter man et mekonomen verksted, så blir naturligvis deler fra dem benyttet og til de prisene der. Så da kan det faktisk bli dyrere å bruke ikke merkeverkstedene til mekonomen, da de kan sitte med mindre kunnskap om akkurat den bilen, samt at delene også kan være dyrere enn originalt. Hva synes dere om dette? Synes dette er greit å være litt obs på når deleprisene variere så enormt utover det som er "original" delepriser. Endret 25. august 2009 av L O G I M A N
gxi Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 (endret) Jeg som kjøper Renaultdeler har motsatt erfaring. Finnes ikke èn eneste del jeg har funnet som er dyrere hos Mekonomen. Ofte er prisforskjellene ekstreme som i 1000kr vs. 2500kr. Muligens kan de største forskjellene ligge i generelle deler der Mekonomen selger samme del til en drøss med biler, og jeg er ganske sikker på at tennplugger og ABS-følere er blandt de delene. Man skal vel dessuten ikke se bort fra at deler fra Mekonomen teoretisk kan ha høyere kvalitet enn hva man får hos "merkeforhandler". På en annen side er i vertfall jeg personlig villig til å betale ekstra for å bla i katalog på nettet, sende bestilling og få beskjed når det er ankommet butikk for henting. Endret 25. august 2009 av gxi
L O G I M A N Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Jeg også liker veldig godt nettkatalogen og bestillingsmuligheten. Jeg har handlet mye på mekonomen, og skal ikke slutte. Men sjekke pris kommer jeg nok til å gjøre mye mer framover så jeg ikke betaler langt over nødvendig. Men som du sier, det hender jo at deler kan være bedre, da de er forsterket osv enn originalt.
Habla Møberg Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Mitt inntrykk er at Mekonomen oftest er like dyr/billig, eller dyrere, enn originalt. De har en flott nettside med illustrasjoner dog... Min erfaring er begrenset til 2 merker, Citroën og Opel, og med ordinære slitasjedeler som eksos, brems, hjuloppheng, reimer, plugger, filtre og oljer/væsker. Har funnet min egen favorittsjappe her i Bergen. Vest Bilutstyr, som er eid av Sørensen & Balchen. Her får jeg merkevare (KYB, Brembo, Sachs, etc) til greie priser. 1 gang har jeg funnet en del som var noen få kroner dyrere hos de enn originalt. De responderte med umiddelbart å senke prisen på den delen. En annen opplevelse som får meg til å holde meg til disse, er at når jeg for en tid siden byttet fjører/dempere på min nåværende bil, fikk jeg standarddeler ut i fra det produsenter/importør anbefaler, altså det som selgeren finner på sin skjerm. I mitt tilfelle standard KYB demper-ben framme, KYB nivådempere bak, Lesjöfors standard fjører framme, og Lesjöfors forsterkede fjører bak. Jeg synes at bilen ble litt merkelig å kjøre: Stiv og kontant bak, langt mykere framme. Ikke noe gale, men ikke helt slik jeg hadde ønsket. Nevnte dette til de, og de responderte med å undersøke med leverandører/produsent, og skaffet stivere fjører framme til meg. Uten kostnad. Forklaring til mitt "problem" hadde de også: De har delelister som tar utgangspunkt i registreringsnummer, som da viser hvilken modell / motorutgave, men tar ikke hensyn til f.eks ekstra vekt pga utstyr, men forholder seg til grunnvekter som produsentene sitter med. Og siden min bilmodell her i Norge er fyllt til randen med diverse tungt utstyr, blir maks akselvekt rundt 140KG mer enn grunnutgaven, og det merkes. Så ingen direkte feil, jeg ville ha opplevd det samme om jeg hadde kjøpt fjørene hos Opel, men favorittsjappen min er likevel så hyggelig å bytte, uten kostnad. De fjørene de får tilbake har jeg jo montert og kjørt med i et par måneder, så de blir vel til søppel vil jeg tro, iallfall ikke salgbar vare. Så for min del: Originalt - gjerne, om det ikke er altfor dyrt. Mekonomen: Njet. Lokal sjappe: Ja.
joka Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 mekonomen er av og til ekstremt dyr.. Artikkelnr: 10-MC212 BENEVNING: Justeringsskrue cambervinkel foran Pris: 725.00 dette er en 12 mm skrue med mutter... 10.9 kvalitet.. til passat 88-96 en jernvare handel har sikkert den skruen til kanskje 25 kr bensinpumpe til passat -94.. 3.359,- hos mekonomen jeg kjøpte den fra england, betalte 366 m/frakt.. riktig nok en "no name" pumpe.. men jeg syns allikevel prisforskjellen var stor.
gxi Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Å sammenligne Mekonomen mot importert crapware uten merkenavn blir helt feil såvidt jeg ser det.
joka Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Å sammenligne Mekonomen mot importert crapware uten merkenavn blir helt feil såvidt jeg ser det. i dette tilfellet var mekonomen nesten 10 ganger dyrere.. da valgte jeg den no name pumpa.. må vel også nevne at jeg ikke sjekket prisen hos møller.. de kan jo være billigere enn mekonomen..
L O G I M A N Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Ja, man må sammenligne på deler som kan anses som originaldeler, og ikke originaldeler og universaldeler. Men at mekonomen er så dyre på visse ting er nesten skremmende. Kjøpte ei reimskive til veivakselen (driver generator reima) på mekonmen og, den kosta 2800kr. Jeg er nesten sikkerpå at den er billigere original nå. Men har lite lyst til å finne ut av det i ettertid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå