Gå til innhold

Keyboard med "piano-feel"


Dishwasher

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Etter endel år med pause, har jeg funnet gleden i å spille piano igjen. :yes: Jeg er vant til å spille på akustisk piano, men syns at å kjøpe et akustisk piano blir dyrt, og i tillegg ønsker jeg at instrumentet skal være litt mer portabelt. Dvs. det skal stå for det meste hjemme, men jeg vil ikke måtte tilkalle flyttebyrå dersom jeg skal flytte på det :p Jeg har derfor funnet ut at et keyboard kanskje vil være det beste alternativet..

 

Jeg har prøvd et par keyboard i billig-klassen før (2000kr maks). Dette har vært absolutt forferdelig å spille på - først og fremst pga. hvordan tangentene føles. Så det jeg lurer på er om keyboard med veide tangenter er en stor forbedring fra dette? Er det lett å vende seg til å spille på et slikt keyboard, når man er vant til å spille på akustisk? Og vil man beherske å spille på akustisk piano, etter å ha spilt jevnlig på et keyboard med veide tangenter?

 

Jeg er villig til å bruke opp mot 25 000 kr på et keyboard, og da har jeg disse kravene:

 

- Veide tangenter med god "piano-feel" (hva som føles bra og ikke er selvfølgelig veldig subjektivt, men kom med forslag :) )

- 61-88 tangenter (aller helst et fullsize piano, men jeg kan nøye meg med færre tangenter)

- Innebygde høyttalere

- God kvalitet på piano-samples, eventuelt mulighet til å endre lyden i innstillinger

- Funksjon som MIDI-kontroller og USB (her er jeg litt blank, kan hende alle keyboard har dette idag?)

 

Noen av modellene jeg har sett meg ut er Yamaha CP300 og Roland RD-700GX. Jeg fant også et keyboard med tre-tangenter - Kawai MP8. Dette ser imidlertid ikke ut til å føres i Norge?

 

Jeg har ingen krav til svære biblioteker med diverse instrumenter og samples. Keyboardet skal hovedsaklig brukes som et piano. Til slutt vil jeg nevne at jeg har tenkt meg i instrument-forretning for å teste litt forskjellig, men jeg vil gjerne danne meg et lite grunnlag før jeg går i butikken for å kikke :)

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piano vs. keyboard med veide tangenter kan variere stort. Som regel vil de fleste keyboard, selv med fullveide tangenter være noe mere lettspilt i forhold til mange pianoer. Men det er absolutt et godt alternativ! Dersom keyboardet har bra veide tangenter, vil du klare å spille på et piano etterpå. Vil forøvrig anbefale å ikke gå for noe med mindre enn 88 tangenter. Har selv eid et med 76 tangenter, som er den nest største vanlige størrelsen, og ble temmelig ofte frustrert over å mangle de siste tangentene.

 

Skal du bruke mye penger på et keyboard/elpiano/stagepiano vil jeg anbefale å se bort ifra innebygde høytalere. Grunnen er rett og slett at et instrument i denne prisklassen har så mye god lyd å by på, at det er nesten en skam å ikke koble til noen litt bedre eksterne høytalere. Det er ingenting i veien for å ha noen eksterne høytalere koblet til, dersom den hovedsaklig skal stå på en fast plass. Du vil på denne måten få mye mere for pengene dine. Dette er uansett ditt valg, men du har nå fått min anbefaling. :thumbup:

 

Generelt ved kjøp av instrumenter, være seg gitar, piano, keyboard osv. så bør du prøve mange forskjellige merker og modeller, for å finne ut hva som passer deg best. Ikke prøv å kjøp et instrument over nett, som du ikke har prøvd selv, samma hvor mange folk som forteller deg at det er knallbra, for det er hva som passer deg som er viktig. Finn et som har tangenter du liker å spille på, lyd som tilfredstiller din smak, og legg gjerne igjen litt budsjettrekkevidde til å kjøpe noen bedre høytalere å koble til.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Ja innebygde høyttalere yter aldri lydkvaliteten på dyre elpiano rettferdighet.

Koble på et headset eller eksterne høyttalere og lyden går fra middels til utrolig.

 

Det er forskjellig tyngde på alle veide-tangenter elpiano, jeg liker best de litt lettere, da kan du automatisk spille litt fortere. Er jo slett ikke alle ekte piano som er tunge å spille på, noen er jo like lette som semiveid :yes:

 

Jeg hadde et yamaha stagepiano til 10000, og det låt helt sykt bra bedre enn noen annen elpiano jeg har prøvd, men tangentene var ørlitt tunge.

 

Så bare gå i butikken og test alt du kan.

 

En annen mulighet er også å bare kjøpe et veldig bra kontrollerkeyboard med veide tangenter og koble det til pc, med Native Instruments Akoustik Piano fks, det låter råere enn det meste du får innebygd i et elpiano. Like greit å oppdage softsynth med en gang. Jeg ble så forbanna når jeg fant ut at NI B4II låt BEDRE enn min nordelectro til 15000... grynt :!:

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
En annen mulighet er også å bare kjøpe et veldig bra kontrollerkeyboard med veide tangenter og koble det til pc, med Native Instruments Akoustik Piano fks, det låter råere enn det meste du får innebygd i et elpiano. Like greit å oppdage softsynth med en gang. Jeg ble så forbanna når jeg fant ut at NI B4II låt BEDRE enn min nordelectro til 15000... grynt :!:

Har selv erfart at Steinberg The Grand iallefall etter MIN smak låter helt utrolig mye bedre enn noe som helst elpiano jeg har prøvd! Kan dog være noe upraktisk dersom man f.eks. har PCen på kontoret, men ønsker å ha elpianoet i stua. I tillegg er det praktisk å slippe å slå på PCen og åpne et program, før man får lyd.

Men helt sant, mange softsynther har utrolig fantastisk lyd til en billig penge, og gir også utrolig fleksibilitet hvis man skal produsere musikk.

Lenke til kommentar

Jepp jepp. Det er nok fullt mulig å skaffe seg et bra kontrollerkeyboard, en liten laptop som duger til å kjøre softsynth som du bare setter oppå/ved keyboardet + softsynths for 25000. Da får du jo også en laptop "på kjøpet" :cool:

 

Jeg ser The Grand 3 koster rundt 3000,- og Akoustik Piano 1700.

Et bra kontrollerkeyboard, kanskje 5000,- ?

Da har du plutselig stort budsjett for en bra rask pc/mac

Lenke til kommentar
Jepp jepp. Det er nok fullt mulig å skaffe seg et bra kontrollerkeyboard, en liten laptop som duger til å kjøre softsynth som du bare setter oppå/ved keyboardet + softsynths for 25000. Da får du jo også en laptop "på kjøpet" :cool:

 

Jeg ser The Grand 3 koster rundt 3000,- og Akoustik Piano 1700.

Et bra kontrollerkeyboard, kanskje 5000,- ?

Da har du plutselig stort budsjett for en bra rask pc/mac

Må nok plusse på lydkort for lav latency også da, men det blir fortsatt prisgunstig.

 

Vil anbefale The Grand langt framfor Akoustik Piano. Akoustik Piano mangler rett og slett noen god gjengiving av strengeresonansen du oppnår ved bruk av sustainpedal på et piano, noe derimot The Grand er desidert best på av det som finnes på markedet. Den slår til og med giganten Synthogy Ivory, når det kommer til realismen i strengeresonansen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :) Idag var jeg i butikken og testet litt forskjellig, og ble igrunn positivt overrasket. De vektede tangentene var absolutt ikke ille på mange av modellene. Selv om at man naturligvis ikke får klaviaturet til et akustisk piano i et keyboard, noe jeg igrunn var forberedt på på forhånd.

 

Jeg testet Yamaha CP300, Roland FP4 og FP7, og et Clavia NordStage EX 88. Og av disse så likte jeg faktisk FP7 og NordStage best, som egentlig føltes veldig like ut. Jeg synes CP300 hadde for harde tangenter, selv om dette absolutt heller ikke var ille.

 

Jeg fikk ikke testet Roland RD-700GX, men innbiller meg at det minner om de andre Roland'ene jeg prøvde, siden alle er basert på samme mekanisme i tangentene (PHA II). Derfor har jeg mine tvil om at det er verdt å legge i 10 000 ekstra for denne modellen, når jeg i utgangspunktet kun vil bruke det som et piano..

 

Hittil syns jeg at FP7 gir mest value for pengene, og var det stage pianoet jeg personlig likte aller best. Høyttalerne i FP7 var forferdelige etter min mening, men dette har jeg nå slått fra meg som et krav, etter å ha også lest andres kommentarer i denne tråden :) I butikken fikk jeg ikke helt inntrykk av piano-lyden i FP7 pga. dårlige høyttalere, men hørte på noen samples på denne siden: http://www.purgatorycreek.com/ - hvor man forøvrig kan høre på mange andre modeller også. Syns det hørtes veldig bra ut, men det var gjerne litt skarpere enn Yamaha sine modeller. Dette kan jeg vel uansett stille i EQ og på "piano-lid"-alternativene? Jeg vil nok allikevel ta med meg headset til butikken neste gang :)

 

Med mindre noen har andre forslag eller innspill, så tror jeg nok jeg er nær ved å kjøpe meg et Roland FP7 :w00t:

Lenke til kommentar
Hittil syns jeg at FP7 gir mest value for pengene, og var det stage pianoet jeg personlig likte aller best. Høyttalerne i FP7 var forferdelige etter min mening, men dette har jeg nå slått fra meg som et krav, etter å ha også lest andres kommentarer i denne tråden :) I butikken fikk jeg ikke helt inntrykk av piano-lyden i FP7 pga. dårlige høyttalere, men hørte på noen samples på denne siden: http://www.purgatorycreek.com/ - hvor man forøvrig kan høre på mange andre modeller også. Syns det hørtes veldig bra ut, men det var gjerne litt skarpere enn Yamaha sine modeller. Dette kan jeg vel uansett stille i EQ og på "piano-lid"-alternativene? Jeg vil nok allikevel ta med meg headset til butikken neste gang :)

 

Med mindre noen har andre forslag eller innspill, så tror jeg nok jeg er nær ved å kjøpe meg et Roland FP7 :w00t:

 

Det er viktig å ikke være ignorant i forhold til fakta, når man ska gjøre et slikt litt dyrere kjøp. Du sier at det ikke er så farlig med lyden, siden du bare kan stille litt i EQ. Der kan det hende du tar veldig feil. Som regel er slike samplede instrument på forhånd equaliset av profesjonelle med profesjonelt utstyr, før lydene ble lagt inn på instrumentet. Du sier lyden virker litt skarpere enn på Yamaha sine modeller. Om du mener dette positivt eller negativt vet jeg ikke, men kan iallefall si at equaliseren på keyboardet ikke kan gjøre noe underverker for dette.

 

Gjør som du har planlagt. Ta med hodetelefoner til butikken, og lytt nøye til lydene. Vær kritisk, og finn ut hvilket piano som gir deg best lyd. Å bruke noen lapper ekstra på god lyd er en god investering når det kommer til instrumenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...