Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Koble router til router via WLAN


Anbefalte innlegg

Hei,

idag har jeg et modem fra telenor med innebygget trådløs router, den står i husets ene hjørne ved data, telefon etc.

 

Saken er at jeg ikke har noen dekning på den andre siden av huset, dvs. ute i hagen på den andre siden. :thumbdown:

 

Jeg vet at det hadde gått ann å strekke en nettverkskabel over til andre siden for så å satt opp ennå en router der, men er det nødvendig?

 

Er det ikke mulig å koble opp en router i det borteste hjørnet av huset kun med strøm, koble den på den routeren ved datamaskinen med WLAN og på en måte være en forlenget antenne, som både tar imot og sender ut informasjon, trådløst?

 

Det tror jeg hadde vært den billigst og beste metoden, ettersom jeg faktisk har en roputer som jeg ikke bruker.

 

Men er dette mulig, og hvordan?

Endret av HansU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er mulig dersom du har et trådløst aksesspunkt (router) som kan brigde eller fungere som repeater (WDS). Ikke mange som egentlig kan det, men kan routeren din bruke DD-WRT programvare så skal det være mulig.

 

Du kan sjekke det på DD-WRT sine sider.

 

Kan den ikke kjøre DD-WRT, er det lite sannsynlighet for at dette lar seg gjøre.

 

NB! Det er egentlig ikke routeren som er interessant her, men den trådløse delen.

 

Litt OT: Det forundrer meg mer og mer hvorfor ikke folk gjør et skikkelig arbeid med plassering av trådløse routere. Gjør man ikke det, er det etter min mening nærmest bortkasta penger. Min trådløse router er plassert omtrent midt i huset både vertikalt og horisontalt. Det gir glimrende dekning, selv om det medførte 5 m med kabling fra inntak og litt arbeid med å gjøre oppsettet pent.

Lenke til kommentar

Det er to gode løsninger her i mine øyne...

 

Den ene er å bruke en billig ruter med DD-WRT slik som foreslått over. Det vil fungere udmerket, og jeg har brukt den løsningen flere ganger. Det fine med det er at dette vil fungere uansett hvilken modell den "primære" ruteren er, så det er universalt kompatibelt.

 

Den andre løsningen - som er mindre fleksibel, men mye lettere å sette opp - er å kjøpe seg en ren repeater. Det er i praksis et forenklet aksesspunkt som er laget nettop for å videresende signalet fra et eksisternde nettverk, og ingenting annet. Fordelen er jo det er mindre knoting med å sette det opp, men ufordelen er at en DD-WRT ruter kan jo gjøre utrolig mye mer enn bare denne ène tingen og vil neppe koste noe mer heller.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når jeg har trykket på Apply, kommer følgende opp:

 

"If you have changed your routers Ip address please note you must release/renew your clients address on the network. If your are connected via WLAN,please join the network and then click contiue."

 

Skjønner ikke helt hva som menes, noen ide?

Lenke til kommentar

Hvis du har endre IP på routeren med DD-WRT og har PC'er koplet til denne må du gjøre følgende:

- Klikke på Start

- Run.../Kjør...

- Skrive cmd og trykke OK

- Et kommandolinjevindu type DOS vil åpne seg

- Skriv ipconfig/release, trykk Enter

- Skriv ipconfig/renew, trykk Enter

 

(eller rett og slett bare høyreklikk på trådløs tilkobling i Nettverksforbindelser i kontrollpanelet og velg reparer)

Lenke til kommentar

Når du skal koble sammen to routere, så husk at den med DD-WRT må ha samme ip-range som den andre: Feks 192.168.1.x.

Har routeren med internett f.eks 192.168.0.1 så kan du sette opp DD-WRT med 192.168.0.2 og gateway 192.168.0.1.

 

Det lønner seg også å restarte router og fornye ipadressen på PC.

Fungerer det ikke så prøv å sette opp PC med statisk ipadresse.

F.eks 192.168.0.3, 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 og DNS 192.168.0.1

Lenke til kommentar

Problemet er at når jeg får den feilmeldingen som tidliger beskrevet låser nettleseren seg, det går ikke ann å trykke tilbake, eller skrive inn gateway adressen for å komme inn til konfigurasjonen til routeren igjen. Og om jeg starter nettleser på nytt, kommer jeg heller ikke da inn på konfigurasjonen. :thumbdown:

 

Dette er adressene som jeg brukte

Router1 IP:10.0.0.1 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Gateway:10.0.0.1

Router2 IP:10.0.0.2 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Gateway:10.0.0.1

 

Stemmer det? Tok utgangspunkt i 10.0.0.1 fordi dette var opprinnerlig på router1, så jeg slapp å endre for mye på den.

 

En annen ting er jeg ikk er helt sikker på om jeg har konfigurert router nr. 1 riktig. Det sto i veiledningen at den måtte stå i AP-mode, og DHCP skrudd på. DHCP er på, men jeg vet ikke med Access Point, for det er vel det som menes med AP? :hmm:

 

En tredje ting som jeg undres på, på menyen som er på router nr 1, ikke DD-WRT, så er det noe om WDS. Skal jeg gjøre noe med det?

 

Dette er User Interface på router nr 1, om det er til hjelp.

post-136276-1251294950_thumb.jpg

 

MVH Hans

Lenke til kommentar

1. IP-adressene ser OK ut.

Det er viktig at Secondary router ikke blir gitt en adresse som allerede er i bruk av en annen nettverksenhet. En routers DHCP-server er vanligvis satt opp til å gi ut lokale IP-adresser innenfor en gitt range. Pass på at du ligger utenfor denne.

 

2. Primary router setup ser OK ut. AP mode er vel default for en trådløs router.

 

3. Ikke bry deg om WDS på Primary Router

 

Hvis du har kryptering på, så må du også enable kryptering på Secondary router, både linken fra Secondary til Primary, og mellom PC og Secondary router.

 

Og ikke samme SSID på de to routerne ...

 

Ta gjerne en reboot av Sec Router før du prøver å koble deg til med PC'en igjen.

 

Et verktøy av typen inSSIDer kan være kjekt å ha for å se om radioene til dine to trådløse routere sender.

 

Pass på at begge bruker samme kanal. (Vurder å sette Primary router til alltid å bruke kanal 1, f.eks. - Tenker på 'Channel selection: Automatic' her.)

inSSIDer kan gi deg et godt bilde av hvilke kanaler som er i bruk i ditt nærområde.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Det som skjer med ipadresse til PC kan være at den ikke mottar ipadresse fra routeren.

Det vil derfor være smart å sette statisk IP på PC for at du skal greie å logge deg på routeren.

Du kan da sette ipadresse 10.0.0.3 og bruker gateway/dns 10.0.0.1.

Da vil du slippe feilmelding når du skal logge deg på 10.0.0.2 eller 10.0.0.1.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Idag prøvde jeg nok en gang å resette router 2, for deretter å følge anvisningene igjen. Dette fordi jeg ikke kom inn på menyen etter at den låste seg forrige gang. Det samme hendte igjen, i nettelseren kom det opp en standardside som fortalte at området var utilgjengelig. :thumbdown:

 

Det er noen ting jeg lurer på: Når jeg har ordnet router 2 korrekt vil den da automatisk sende signaler videre fra router 1, må de ikke finne hverandre og kobles først, på samme måte som en data og en router? Det jeg egentlig lurer på, skal router nr1 ikke gjøres noe som helst med?

 

- Må passordet være identisk, på de to routerne? For hvis ikke så kan jeg vel koble den på naboens router og sende signalet inn til meg? :whistle:

 

- Når jeg skrev inn ip adresse, gateway og nettverksmaske, skrev jeg det inn i DDWRT. Er det tilstrekkelig, eller må jeg også skrive det inn i TCP/IP ?

 

MVH Hans

Lenke til kommentar

Skal router nr1 ikke gjøres noe som helst med? - NEI

 

Må passordet være identisk, på de to routerne? - JA

 

 

1. Sett opp din PC (Nettverkskort, TCP/IP) med 10.0.0.3, 255.255.255.0, 10.0.0.1 og DNS: 10.0.0.1.

2. Sett opp dd-wrt router med 10.0.0.2, 255.255.255.0, 10.0.0.1 og DNS 10.0.0.1

3. Endre mode i router med dd-wrt fra AP til Client_Bridge.

4. Gå i site survey og søk opp den andre routeren, koble til.

5. Sett kryptering lik den andre routerens innstillinger eller bruk ingen kryptering på begge steder.

6. Klikk her http://10.0.0.1 og du skal se den andre routeren. Hvis ikke restart dd-wrt router ved å slå den av og på.

7. Får du kontakt med den andre routeren i (6.) så bør også internett fungere.

8. Funker det ikke så gå tilbake til punkt 3.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hei, nå er problemet løst. Gjennom litt prøving og feiling gjennom ulike guider, fikk jeg til slutt denne metoden til å virke. Den funker bra.

 

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater

 

På den routeren som skulle gjenta hadde jeg DD-WRT mens på den andre det standard systemet.

 

Guiden ble fulgt, og etter omstarten koblet den seg opp selv og sender signalet videre.

 

Skriver dette om det skulle være noen andre som lurte på de samme. Takk for alle innspill på forumet, takk for hjelpen.

 

MVH Hans

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...