Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortet takler ikke driverne?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte et skjermkort for et par uker siden, PowerColor Radeon HD 4890 1GB GDDR5. Skjermkortet fungerer greit når jeg setter det i, men etter jeg installerer drivere så begynner det å oppstå problemer. Driverne krasjer ofte i Windows, skjermen fryser eller blir svart et øyeblikk. Andre ganger får jeg bluescreen og maskinen restarter. Et annet problem som så og si er kontinuerlig er at skjermen blir dekket av flekker og striper (noe lignende av et veldig støvete NES-spill). I begynnelsen trodde jeg det var dårlig kontakt eller lignende, men nå har jeg lagt merke til at det virker som problemene bare er der så lenge driverne er installert.

Jeg har kjøpt annen maskinvare også, inkludert hovedkort, prosessor og RAM, en uke etter at jeg kjøpte skjermkortet. Jeg har derfor hatt muligheten til å teste skjermkortet på begge, problemet oppstår uansett.

Er det noen som vet hva som er galt? I begynnelsen gikk det knirkefritt. Problemet oppsto etter noen dager og eskalerte. Problemer oppsto kun innimellom, og gjerne etter å ha latt maskinen være i bruk lenge, derfor tenkte jeg det kanskje hadde noe med kjøling å gjøre, eller en fysisk skade på kortet. Men ettersom problemet kun er der med drivere installert går jeg ut ifra at det skyldes noe annet.

Jeg la merke til at en annen nylig har laget et "lignende" emne, dette her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1144678

Slike flekker var det jeg snakket om. Noen ganger er de værre enn andre, men som sagt så virker det som om de kun oppstår når driverne er installert. Med standard VGA-driver ser alt normalt ut.

Hvis skjermkortet er defekt, så antar jeg det er ATI jeg må kontakte, og ikke utsalgssted?

Endret av Gellyfusk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endelig noen som klarer og beskrive et problem skikkelig :thumbup:

Prøv å avinstallere driverne, så kjøre en DriverSweeper (program, google it). Så kan du prøve å laste ned siste driver og se om det funker. Dersom det samme problemet oppstår sender du en mail til utsalgssted i første omgang. Dersom de ikke kan hjelpe deg, henviser de deg nok til Ati.

Håper det ordner seg :)

Skrevet (endret)

Problemet du beskriver høres mest ut som en defekt på kortet i grunn - eksempelvis defekt minne - som vil gi artifacts som du beskriver, samt tilsynelatende tilfeldige crasher og annet tull.

Grunnen til at det ikke skjer uten drivere installert er at uten drivere så fungerer kortet bare i "basic" modus. Mye av kortet brukes ikke pga. hensyn til kompatabilitet så du kan få et bilde på skjermen selv om ikke OSet automatisk klarer å installere drivere, og hvis feilen da finnes i en av de delene som taes i bruk når kortet er fullt installert med rikitge drivere så kan det forklare hvorfor problemene bare oppstår da.

Men, i første omgang bør du prøve et par forskjellige driverversjoner bare for å være på sikre siden siden man noen ganger kan få merkelige ting som oppstår på spesifikke drivere. Hvis problemet derimot fortsetter uansett driverversjon du bruker så vill jeg annbefalt å kreve reklamasjon på kortet hos selger pga. defekt.

Og ja, som wiki sier så er det flott at det fremdeles er noen som gidder å beskrive problemstillingen i detalj. Det er lite jeg hater mer enn folk som bare skriver "dette funker ikke" og så forventer å få hjelp basert på det utsagnet...

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet

Enig med Stigma.

Det er også en veldig liten sjangse for at det kan være strømforsyningen eller problemer med kompabiliteten med hovedkortet så det kan være verdt å teste den i en annen pc.

Men utifra beskrivelsen så tror jeg nok at det er kraftige indisier på at skjermkortet er defekt.

Skrevet
Enig med Stigma.

Det er også en veldig liten sjangse for at det kan være strømforsyningen eller problemer med kompabiliteten med hovedkortet så det kan være verdt å teste den i en annen pc.

Men utifra beskrivelsen så tror jeg nok at det er kraftige indisier på at skjermkortet er defekt.

Da er det isåfall et gammelt eller helt ukjent kort. Skjer vel sjeldent (nermere aldri) at det er Grafikkort/HK kompatibiliteten det svikter på. Kan jo såklart være PSU, men hvis kortet ikke får nok strøm, så starter det vel ikke? :hmm:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...