Gå til innhold

Erfaringer Forkurs ingeniør.


Jann.

Anbefalte innlegg

Mykje interessang og relevant lesning her for oss uerfarne innen temaet.

Planlegg sjølv å ta forkurs, men som ein del andre er det ei god stund sidan sist eg arbeidde med mattematikk. Er ikkje noko spesielt naturtalent i mattefaget, men er svært motivert til å legge ned ein solid innsats.

 

Det eg lurer på er om det vert arrangert og/eller er nødvendig med eit "oppfriskingskurs" før ein går i gong med forkurset, dersom ein ikkje har arbeidd med det på ei stund?

 

Nokon som òg kan fortelje litt om vanskelegheitsgrada i fysikk-faget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mykje interessang og relevant lesning her for oss uerfarne innen temaet.

Planlegg sjølv å ta forkurs, men som ein del andre er det ei god stund sidan sist eg arbeidde med mattematikk. Er ikkje noko spesielt naturtalent i mattefaget, men er svært motivert til å legge ned ein solid innsats.

 

Det eg lurer på er om det vert arrangert og/eller er nødvendig med eit "oppfriskingskurs" før ein går i gong med forkurset, dersom ein ikkje har arbeidd med det på ei stund?

 

Nokon som òg kan fortelje litt om vanskelegheitsgrada i fysikk-faget?

Jeg går forkurs i år, er altså bare kommet halvveis.

 

De første ukene er repetering av det man trenger av matte fra ungdomskole og vgs stort sett.

 

ellers så er det jo 10 skoletimer i uka å jobbe med det. Pluss, iallefall her jeg går, legger læreren opp ekstraundervisning når det trengs.

 

Møter du opp i alle timene, består du temmelig sikkert.

 

 

Fysikk, i min klasse vet jeg at mange syntes det var det vanskeligste faget de første månedene, noen syntes det fremdeles.

 

Med fare for å høres ganske arrogant ut; jeg har ikke helt forståelse for de som fremdeles ikke klarer å stå på prøvene i fysikk. Man må vite hvordan man behandler formler(gjelder også matte). Så har du et formelhefte hvor alle nødvendige formler står. Man må bare tenke logisk og ikke for avansert.

Lenke til kommentar
Går selv på forkurs for ingeniør ved universitetet i stavanger. Fra det jeg har lest er det veldig forskjell på hvordan skolene legger opp utdanningen.

 

Selve forelesningene blir tatt opp via et kamera i klasserommet som viser læreren og 1 kamera som viser prosjektorene der oppgaver og tekster vises. Dette kan streames fra internett.

 

Jeg tar forkurset i tilegg til at jeg jobber i en 100% stilling, noe som betyr veldig mye selvstudium, noe som går helt bra da alle forelesninger ligger på internett slik at hvis du sliter med noe i matten, kan du se de 10 minuttene læreren forklarer noe 8 ganger hvis du vil til du får det hammret inn i hodet.

 

Vi har 1 innlevering i måneden i hvert fag ca, noe som går helt greit. Selvsagt er det veldig (!) mye matte som skal læres, og det er matte og tildels fysikken som utgjør 90% av forkurset. De andre fagene kan du ganske lett seile igjennom, iallefall på mitt forkurs.

 

Du trenger veldig mye motivasjon for å gjennomføre dette, spesiellt hvis du ikke har vært borti dette før. Vi har kontraeksamener hvis vi stryker men jeg ser ikke for meg at det skal bli et problem.

 

Det er normalt å bruke 10 timer + i uka på matte og kanskje 5 timer på alle andre fag inkludert fysikk, da utenom forelesninger.

 

Gikk på Forkurs i Stavanger i fjor, var rimelig slaskete gjeng følte jeg. 600 stk som meldte seg på - 92 stk som fullførte :cool:

 

Fysikken tok jeg 100% selvstendig pga jeg ikke forstod hva læreren mente:P

 

Til TS: Forkurs er smart hvis du skal bli ingeniør da studiet er lagt opp mot ingeniør. Arbeid blir det mye av, alt etter hvilken karakter du vil ha.

Lenke til kommentar

Hvor mye teller egentlig forkurs karakterene? Så lenge jeg består kommer jeg inn på elektroingeniør uansett, da alle som søkte kom inn i fjor og jeg regner ikke med at det vil være forskjellig fra i år. Og forkurs har kvote på 20% i tilegg.

 

Selvfølgelig er det viktig å lære seg ting fordi det kommer igjen i ingeniørstudiene.

 

Jeg personlig fokuserer 90% av tiden min på matten, da de andre fagene utenom fysikk er cakewalk.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar
Hvor mye teller egentlig forkurs karakterene? Så lenge jeg består kommer jeg inn på elektroingeniør uansett, da alle som søkte kom inn i fjor og jeg regner ikke med at det vil være forskjellig fra i år. Og forkurs har kvote på 20% i tilegg.

 

Selvfølgelig er det viktig å lære seg ting fordi det kommer igjen i ingeniørstudiene.

 

Jeg personlig fokuserer 90% av tiden min på matten, da de andre fagene utenom fysikk er cakewalk.

 

Så lenge du består kommer du inn på elektro og data. Tror ikke de linjene ble fult opp engang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Mr. Pengerud? Og ja, det som jeg har lært til nå kan jeg klare lett men det ser ufattelig avansert ut noe av det.

 

Omtrent som et nytt språk, forstår ingenting først.

 

Det ser avansert ut ja, fordi du aldri har vært borti det..

 

Jeg har tenkt å ta Forkurs selv til neste høst, og jeg synes den eksamensoppg. så veldig VANSKELIG ut selv,

men hvis man er motivert, vil lære, og jobber med stoffet så tror jeg det skal gå bra. :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Blir ekstra poeng tatt i betrakning i dette snittet som alderspoeng, tidligere høyere utdanning, militæret osv. eller er det bare ditt rene karakter snitt fra vgs?

 

Og hvordan rangeres førstegangsvitnemålskvoten opp mot ordinær kvote?

 

Søkte i Stavanger med god tro på å komme inn, men ser ut som toget har gått for denne gang :( Plan B iverksettes.

Lenke til kommentar

Hvis dere har rett pensum på videregående og gode nok karrakterer, trenger dere ikke Forkurs. Hvis dere består Forkurset, til en betemt ing. høyskole (eller en skole som har avtale med en ing. skole), er dere garrantert å komme inn på den ing. høyskolen. Plassen er reservert.

 

Da jeg gikk på Sofienberg (i Oslo), var det et råkjør. Og ingen "plankeoppgaver". I oppgavene var det tatt litt av det meste essensielle, fra hvert kapittel og blandet i sammen til en oppgave. Slik var oppgavene. I matte benyttet vi Sigurd Somas lærebok og den var bassert på den gamle Realartium pensumet. Og det overgikk dagens samlede V.G. pensumer. Og dette skulle kvalifisere, for alle fagretninger, som bl.a. bygg/anlegg, maskin, elektro, optikk, m.m. Men det er en del år siden jeg gikk der, så opplegget kan være forandret. Mange sluttet i løpet av skoleåret også flere som hadde gjennomgått V.G., men hadde for dårlige karrakterer, i matte/fysikk. Og en hengte seg. :( Så hvis en ikke har godt anlegg for matte/fysikk, må en jobbe, 4 - 5 timer hver dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har fått svar fra fra UIS/RKK om plass til forkurset til høsten? Eller vet noe om når man får svar? Eneste jeg vet er at vist du ikke har fått tilbud innen 12.August så kommer du ikke inn.

Jeg venter også på svar. Står din søknad som "under behandling"?

Lenke til kommentar

Noen som har fått svar fra fra UIS/RKK om plass til forkurset til høsten? Eller vet noe om når man får svar? Eneste jeg vet er at vist du ikke har fått tilbud innen 12.August så kommer du ikke inn.

Jeg venter også på svar. Står din søknad som "under behandling"?

 

Min søknad står som "under behandling" ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...