Gå til innhold

Erfaringer Forkurs ingeniør.


Jann.

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

selv har jeg ikke noen erfaringer. Men skal selv starte på forkurs til høsten, men skal gå i narvik.

 

Men etter det jeg vet så er det veldig tungt år. Det er mye som skal læres og man skal ha gode karakterer for og komme seg inn videre.

 

Men trur selv det vil bli et år med mye jobbing, og mye faglige utfordringer. Men selv er jeg utrolig motivert, og ser ikke noe problem og jobbe langt ut på kvelden med studiene. Men selv vil jeg pendle hjem vær helg. Så derfor tar jeg heller en større innsats i ukedagene, og lar være og lese i helgene.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Går forkurs i Tromsø i år, hele greia er en smal sak om du er flink i matte, om ikke så må du regne med å stå på for å få all den matten inn på kort tid. Foreleseren vår sa i dag at han forventa at hver eneste eleve ved forkurs skulle jobbe ca. 15 timer i uka med oppgaver. Og det er bare matten. Resten av fagene er relativt enkle, så er matten som du må fokusere på.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det noen som har erfaringer å dele med meg om forkurs til ingeniørutdanning i trondheim ?

Siden jeg har tenkt å begynne på det til neste høst.

 

Er som et vanlig VGS år med mer vekt på matte og fysikk. 12 timer matte i uka hadde jeg hvis jeg husker korrekt. Ikke noe avansert matte, men det er mye arbeidsmengde. Spesielt de som ikke har hatt matte på noen år.

Lenke til kommentar

hvordan er det med engelsk og norsk da?

Så det sto at man skulle ha norsk sidemål. Og det har jeg aldri i mitt liv lært.

Hadde fritak fra barneskolen og opp til ungdomskolen. På vgs så hadde vi det heller ikke.

Så jeg kan ikke en dritt.

 

Og engelsken er grei både med og lese og forstå, men og snakke og skrive er det en annen sak.

 

Hvordan snitt må man ha på forkurset for og kunne konkurere om plasser på NTNU?

For selv ønsker jeg og gå der, eller HiBu da de har spennende opplegg med jobb og studie samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer selv forkurs ingeniør nå, men da igjennom NKI fjernundervisning. Fullførte generell studiekompetanse for noen år siden og må si jeg blir litt bekymret, selv om jeg hadde greie karakterer da.

 

Planlegger å ta eksamen til våren nå, siden studiet koster endel er jeg ganske usikker på om jeg skal kjøre på eller om jeg skal ta et forkurs på skolebenken i stedet for på pcen neste år.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har fått med meg burde du har forholdsvis gode muligheter for å komme inn på HiBU etter bestått forkurs, bare vær obs på at ingeniør linja som deler jobb og skole krever at du har fagbrev.

Joda det er jeg klar over. Men tenkte på den mastern de har. Der det er sammarbeid mellom HïBu og UiO. Der man kan ta den over 3 år. Og har snakket litt med StatoilHydro angående jobb i forhold til studie. Og da er det mulig og gå 2/4 og få lønn også når man studerer og ikke er på jobb. Samme turnus som de offshore har.

 

Så i starten blir det vanlig skole på HiBu og så master kombinert med jobb :)

 

Fy faen hvor jeg gleder meg!!

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det to måter å kommer seg gjennom forkurs på; ved å ha anlegg for realfag (typisk femmerelev fra ungdomsskole/VGS), eller ved å være motivert. Har du motivasjonen inne, kommer du deg gjennom uansett, men da blir det betraktelig mer lesing, så klart.

 

Én ting er matten og fysikken, men nå har man i tillegg har norsk, engelsk og "teknologi og samfunn" (et fag jeg ikke kjenner noe særlig til, da det er nytt av året), blir det en del å gjøre. Jeg vil faktisk tørre å påstå at om en ønsker gode (nok) karakterer (for eksempel til å komme inn på NTNU) - la oss si en 50/50-fordeling av A-er og B-er - vil disse fagene oppta brorparten av tiden din. Det er kvalmt mye (unødvendig) gruppe- og prosjektarbeid, og det som jeg personlig opplevde som mest slitsomt, var all koordineringen i forbindelse til dette.

 

Ellers er opplegget _mye_ bedre enn hva jeg var vant med fra ungdomsskole og VGS. Var en mye bedre struktur på forelesning og regneøvinger, samt oppløpet mot tentamens- og eksamensperioden. Selvsagt er det heller ingen irriterende bråkmakere i klassen. Du møter opp når du selv føler at du har behov for det (du har alltid behov for det :p).

 

Daniel :)

Lenke til kommentar

Holder nå og lese på de 6 fagene som gir studiekompetanse etter 23/5 regelen. Sikter ikke på og ta eksamner før forkurset, men prøver og lære mest mulig. Terpe på norsk og englesk samt friske opp matte.

 

Så satser på at jeg skal være litt mer oppdatert til den tid.

Men jeg trur det beste blir at folk som er der er motiverte og ikke bråker og forstyrrer undervisningen. Men er det kun forelesninger?

 

Hvis jeg trenger hjelp med et fag, er det lærere som hjelper meg da? Slik man er vant med fra ungdomskolen og vgs? Eller må man finne alt ut selv?

 

Og så ser jeg at det er plik og møte opp, og at man må ha møtt opp 80 % eller mer i alle fag for og kunne bestå.

Lenke til kommentar
Så satser på at jeg skal være litt mer oppdatert til den tid.

Men jeg trur det beste blir at folk som er der er motiverte og ikke bråker og forstyrrer undervisningen. Men er det kun forelesninger?

 

Hvis jeg trenger hjelp med et fag, er det lærere som hjelper meg da? Slik man er vant med fra ungdomskolen og vgs? Eller må man finne alt ut selv?

 

Og så ser jeg at det er plik og møte opp, og at man må ha møtt opp 80 % eller mer i alle fag for og kunne bestå.

Lærerne er der for å hjelpe, ja. Har 10 matte timer i uka, er vell 4 av de som er øvings timer, og resten forelesninger. Under øvingene er det 2 lærere som går rundt å hjelper.

 

I min klasse var det stille og konsentrert den første uke, nå bråker det ikke mye mindre enn det jeg minnes det gjorde på ungdomskolen. (Muligvis fordi klassen her er ganske stor i år, i underkant av 90 tror jeg.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Det har seg jo slikt at på forkurset så skal man ha norsk. Og da skal man både ha bokmål og nynorsk.

Men saken er at jeg aldri i mitt liv har fått undervisning eller karakterer i nynorsk. Både på barneskolen, ungdomskolen og videregående skole.

 

Så om jeg skal starte med helt blanke ark nå på forkurset så vil det ikke gå. Må ha et snitt på værtfall 4.5.

Og i tillegg til og ikke kunne nynorsk så sliter jeg nok med bokmål. Så noen som vet hvordan jeg skal gå frem?

Har fått beskjed at det er PPT som skal gi dokumentasjon og så søker man fritak. Men fra ppt fikk jeg beskjed at de ikke hadde noe med det og gjøre.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at målform har noe å si i det hele tatt, da?

 

Vårt norskfag fokuserte null og niks på språk og litteratur, og handler mer om hvordan man skal greie seg i arbeidslivet. Vi hadde "hvordan holde et møte", rapportskriving, foredragsholding, aktiv lytting, CV- og jøbbsøknadskriving og argumentasjon, pluss litt til jeg ikke kommer på.

 

Læreren var langt dårligere i rettskrivning enn undertegnede, og ga egentlig beng i grammatikken. Var ikke noe problem for en dyslektiker å ligge på en sterk B.

 

Nå kan selvsagt pensumet variere fra skole til skole.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
Engelsken og norsken på forkurs er vel ganske lik VG3 nivå? Om ikke helt likt?

Kan man ikke ta disse fagene som privatist på VG2 f.eks, slik at man kan få fritak på forkurset?

Da blir det mer tid til å fokusere på matte og fysikk.

For meg så behøver jeg tid på engelsk og norsk. Og hvis man pokker skal ha den jævela nynorsken så har jeg jo ikke noe liv! :no::whistle:

Men matte og fysikk skal gå utrolig lett. Da dette er det jeg har likt på skolen. Men er jo rusten på felte, men er vel slik at har man lært og sykkle så kan man det. Og det er vel slik i matte og fysikk også :lol:

 

Så får ringe og høre til neste år om hvordan det er med norsken da, om jeg må ha nynorsk. For nynorsk er helt gresk for meg desverre. Skulle med stor glede vært flink i det, men og skal lære alt på et år blir litt for mye.

 

Nynorsken blir jo og ødelegge snitte helt. Satser på toppkarakterer i matte og fysikk. Engelsk og Norsk håper jeg på en B, nynorsken vil vel bli en z eller noe slikt :p. Og da får jeg minus i snitt. haha.

Lenke til kommentar

Hei

 

Forkurs er det smarteste jeg har tatt i mitt liv!

Holder nå på med hovedoppgave på 3 året. Fremtiden ser meget lys ut!

 

Litt om meg selv:

Jeg har vel igrunnen vært en real slask i mine yngre år, seilte gjennom ungdommskolen, samt gymas uten å ha noe mål og mening med det, eneste jeg ville ha var generell studiekompetanse, slik at jeg kunne utsett de store spørsmålene enda litt til.

Realfag hadde jeg null interesse av, de var vanskelige, krevde mye arbeid og jeg så ikke nytteverdien av å slite meg gjennom de. Endte opp med en ubrukelig kombinasjon av matte (MY) IT og økonomi. Klare såvidt å få 2 i matten.

Etter Gymnas ble det millitæret, samt 3 mnd historie studier på UiO før jeg gav opp. begynnte å jobbe i stedetfor som en "altmuligmann" i en ingeniørbedrift. I begynnelsen var det mye arbeid av type LØK, før jeg etterhvert avanserte opp i arbeidsoppgaver. Jeg jobbet på det tidspunktet nært med ingeniører, som teknisk montør. Det var da interessen min for å bli ingeniør ble tent. Jeg pratet endel med de som jobbet der, og de sa at til vanlig var det lite med beregninger som måtte gjøres for hånd, men det var betryggende å ha den faglige forståelsen som en utdanning gir deg til å støtte seg på.

 

Forkurset:

Er det hardt? Ja det er rimelig hardt, hvis du som meg ikke hadde noen særlige forkunskaper med realfag så blir det en del jobbing. En skal komprimere all matte, fysikk, samt noe kjemi fra et helt gymnas inn på et år. (slapp de andre fagene da jeg har tatt gymans)

I begynnelsen er det rimelig basic, men så tar det seg voldsomt opp. I matten begynte vi med tallrekker den første uken før vi etter knapt 2 mnd skulle ha god forståelse for derivasjon. En må også stå på alle eksamener for å kunne fullføre forkurset! (ingen kont eksamener) Det er et vesentlig poeng som jeg ikke hadde fått med meg. I alt måtte jeg stå på 2 deleksamener til jul, samt 4 eksamener til vårsemesteret. I tillegg så hadde vi obligatoriske innleveringer ukentlig gjennom hele året som måtte være bestått (mener det var snakk om 80% som her måtte være godkjent)

Vi startet som 70 elever i august, før vi endte opp med en gjeng på rundt 20 stykker som fullførte kurset i juni.

 

Fordeler: Klarer man seg gjennom forkurset er man godt herdet i realfag, videre fag i udanningen byr på lite problemer da man har fått innarbeidet og stillt hodet inn på å jobbe med realfag. Forkurset var det hardeste året i udanningen min uten tvil, men det har så absolutt vært verdt det. En får også et svært godt miljø da man har slitt seg gjennom prøvelsen i lag. I tillegg er en også sikret plass til videre ingeniørutdanning.

 

Så hvis du er motivert, har tatt innover deg at det blir endel jobbing dette året, + liker kaffe, så skal dette gå veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Går selv på forkurs for ingeniør ved universitetet i stavanger. Fra det jeg har lest er det veldig forskjell på hvordan skolene legger opp utdanningen.

 

Selve forelesningene blir tatt opp via et kamera i klasserommet som viser læreren og 1 kamera som viser prosjektorene der oppgaver og tekster vises. Dette kan streames fra internett.

 

Jeg tar forkurset i tilegg til at jeg jobber i en 100% stilling, noe som betyr veldig mye selvstudium, noe som går helt bra da alle forelesninger ligger på internett slik at hvis du sliter med noe i matten, kan du se de 10 minuttene læreren forklarer noe 8 ganger hvis du vil til du får det hammret inn i hodet.

 

Vi har 1 innlevering i måneden i hvert fag ca, noe som går helt greit. Selvsagt er det veldig (!) mye matte som skal læres, og det er matte og tildels fysikken som utgjør 90% av forkurset. De andre fagene kan du ganske lett seile igjennom, iallefall på mitt forkurs.

 

Du trenger veldig mye motivasjon for å gjennomføre dette, spesiellt hvis du ikke har vært borti dette før. Vi har kontraeksamener hvis vi stryker men jeg ser ikke for meg at det skal bli et problem.

 

Det er normalt å bruke 10 timer + i uka på matte og kanskje 5 timer på alle andre fag inkludert fysikk, da utenom forelesninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var noe helt annerledes enn hva som foregår her oppe i kalde nor, Universitetet i Tromsø.

 

Her har vi 1 innlevering i fysikk og 1 i matte ukentlig, pluss et par i de andre fagene litt sånn her og der. Snittet ligger vel på 3 innleveringer i uka vil jeg tro. Vi har ingen prøver før juleprøvene, hvor man stå. Ingen mulighet til å ta kontraeksamen er det heller ikke(til jul altså). Skal man ta det som selvstudium her så får man ta seg til nøye med forelesningsnotater som blir lagt ut på fronter. Men er ikke noe problem for min del siden jeg har tid til å være på alle forelesningene.

 

Hittil så er inntrykket mitt at det var skremmende til å begynne med, men det blir faktisk bedre etterhvert som man blir vant til tempoet og det å være student igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...