Gå til innhold

230v til 12v (strøm til 12v forsterker)


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg og en kompis skal bygge en "høytalerkasse" med forsterker, elementer og stømforsyning i en pakke (dette skal bygges inn i en trekasse). Vi har ordnet oss et par med bilhøytalere som vi da skal bruke, men vi mangler forsterker og strømforsyning.

Vi fant en billig forsterker på PIXmania.com/no som vi tengker å bruke.

:)

Litt info om høytalerene:

(link til høytalerene)

Produktinformasjon RST5364

5,25 ”3 veis

5,25” P.P. injection cone rubber edge

8 oz magnet

1 ” voice coil (al)

120 Watts max

4 ohm impedance

Frekvensområde: 80 - 20 KHZ

Diameter: 115 mm

Monteringsdybde: 50 mm

 

Litt info om forsterkeren:

(Link til forsterkeren)

Maks. utgangseffekt: 2 x 150W (2 ohm) + 1 x 350W (BTL modus) eller 2 x 110W

Nominal utgangseffekt 4?: 2 x 60W eller 1 x 130W (BTL modus)

Nominal utgangseffekt 2?: 2 x 65W

2 inngangskanaler

2 utgangskanaler

Impedans: 2 Ohm

Svar i frekvens : 5 ?50 000 Hz

Signalstøy rapport : 100 Db

Valgfritt lowpass filter : off / 80 Hz

Skråkompensering : 18 db/ oct (lowpass filter)

MOSFET-strømforsyning

Gullbelagte tilslutninger

Mål: 321 x 55x 200 mm

Vekt: 2 kg

 

Det eneste som mangler er strømforsyningen.

Vi ønsker å koble dette slik at vi kan bruke det med 230v rett fra husveggen,

sånn at vi evt. slipper å lade batteriene vi ellers måtte brukt.

 

Spørsmålet mitt blir da: Hvor stor/kraftig strømforsying må vi ha (230v til 12v)?

Vil det fungere om vi bruker en vanlig PSU (som befinner seg i starsjonære PCr) på evt 250W ?

(bruker ikke forsterkeren 120w med en impedans på 2ohm med disse høytalerene?)

Andre gode tips er også velkommen her..

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at dette er et lavbudsjettsprosjekt, så en PC strømforsyning bør vell fungere fint. På denne siden står det at den trekker 15A http://www.sony.no/product/icp-stream-amps...=TechnicalSpecs

så så lenge dere har en som leverer en del mer enn det bør det vell gå... Men husk at i biler bruker en ofte en stor kondensator på 0,5-1 F, mens en PC strømforsyning vil ha "noen" mindre enn dette. Vet ikke helt om det kanskje vil være nødvendig med en stor kondensator her også ?

 

Høytalerne dere ser på har 4ohm impedanse og effekten er oppgitt til max 2*110W for 4ohm så vidt jeg kan se, totalt 220W... 15A ved 12V er jo 180W, så det er jo litt sånn liksom watt dette da 2*110W), kontinuerlig er vell 2*60W, total 120W som er innenfor 180w som en får ved 15A strømforsyning...

 

om dere bruker 2ohms høytalere så må nok strømforsyningen levere mer enn 15A...

 

for litt mer fancy forsterkere og høytalere kan dere se

http://www.ljudia.se/

eller min favoritt:

http://www.dynabel.no/

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Fant frem en strømforsyning i dag som klarer å levere 10 amere på 12v kursene. Den blir vel i det minste laget den desverre.

Er det noen måte å "minske" watt`en sånn at det vil holde med 10 ampere? evt. vil det fungere å koble to PC-strømforsyinger (en på 10 og en på 12 - ampere) i parallel, da vil vel disse to klare å produsere nokk ampere til forsterkeren?

Lenke til kommentar

Kjøp en billig kondensator, burde hjelpe ;)

 

Testa selv en forsterker inne her, men jeg hadde også på et lite batteri..

Klarte å drive forsterkeren ganske bra, den ble faktisk varm..

Kjørte den brokoblet mot en 12" subb.

 

PSU leverte maks 1.5A på 12V linja (gammal ATX PSU, ganske liten også

Batteriet var et BB Battery BP/-12 (12V 7AH/20HR) mener det blei tatt ut av en defekt UPS.

Og kondensatoren var på 1 farad.

 

Målte strømmen mens jeg spilte, og jeg mener jeg ikke kom under 11V

Lenke til kommentar

Dr_VingTor

 

Høytalerene er på 4ohm.

Siden forsterheren klarer å levere 2x 110W ved 4 ohm,

betyr det at jeg ikke trenger mer enn 9,16 ampere ?

 

(watt delt på strøm = ampere)

 

---110w

-------- = 9,16 ampere

---12v

 

Hvis jeg har regnet riktig betyr vel det at det vil holde med en PSU

som kan klare å levere 10 ampere på 12v kursen(e)

:)

(rett meg hvis jeg sier noe som ikke er korekt) ;)

 

 

J@9

 

Får håpe det vil fungere med en PSU aleine :)

Hvis det viser seg å fungere dårlig må jeg nok sette inn

en kondensator i tilegg..

 

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

2*110W (220W for 4ohm) er peak effekten, så den er ikke så interessant siden den avhenger av hva som er inne i forsterkeren... la oss heller se på den kontinuerlige effekten.

 

Den er på 2*60W = 120W, men dette er effekten ut til høytalerne. Du kjører fra 12V og har en boost regulator i forsterkeren for å øke spenningen, dette medfører en del tap, og det er sikkert ikke en klasse D forsterker, hvilket også innebærer en del tap i forsterkeren selv... Dette betyr at du nødvendigvis vill bruke mer effekt enn det du har ut på høytalerne.

 

Men la oss nå si at du spiller på full guffe, altså 2*60W = 120W, og at effektiviteten til systemet er ca 2/3 (eller 66%), da er du oppe i 180W, hvilket er det en går ved 15A og 12V.

 

Nå spiller du vell neppe på full guffe hele tid, men fra stykket over ser det nå ut som om 60W vill gå tapt i varme (180W-120W). La oss si at du bruker ca 15W per kanal, totalt 30W, så du er oppe i ca 90W med tap... det gir ca 7.5A... Så en 10A skulle være nok til å teste...

 

Men jeg ville nok satset på en som klarer å levere nærmere 20A på 12V. Dette av flere grunner. For det første trenger ikke strømforsyningen jobbe så hardt og blir ikke så varm, og den vil dermed få lengre levetid. Et problem hvis den blir for svak er at spenningen vil droppe, og forsterkeren vil trekke mer strøm, noe som igjen gjør at spenningen vil droppe enda mer... dette kan føre til at strømforsyningen blir ødelagt.

 

Når det gjelder å parallellkoble strømforsyninger kan det virke, men om de ikke har helt lik utspenning kan det gi problemer...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg ville sjekket spesifikasjonene på forsterkeren en gang til. Det er "vanlig" at slike bilforsterkere er oppgitt ved 14.5/15 eller kansje helt opp i 16V for å oppnå den oppgitte effekten. Ei slik strømforsyning leverer aldri over 12V (hvis den ikke modifiseres). Jeg ville heller gått for en batterilader koblet på et 12V batteri på noen ampere, samt en kondensator.

 

Vet jo ikke om målet her er bare å få det til å virke, eller å virke så bra som mulig, men hvis det er det siste så vil ei løsning med ei 12V strømforsyning nedgradere forsterkeren mye. Spenningen inn på en slik forsterker har enormt mye å si for hvor mye effekt den leverer. Det er vanlig i bilsammenheng å bruke strømkabler til forsterkere på 20-50mm2. Dette er for å holde spenningsfallet i kabelen på tilnærmet null. Forsterkeren mates da med ca. 14.5V uansett effekttrekk.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Er helt sikker på at en PC PSU som kan levere 10A på 12V vil gi suppert resultat slik det er tenk satt opp her. De høytalerne som er tenkt drevet her vil ikke trives noe serlig med effekter over 20W. Det vil nok være høytalerne som gir seg først i dette oppsettet.

 

space

Lenke til kommentar
Er helt sikker på at en PC PSU som kan levere 10A på 12V vil gi suppert resultat slik det er tenk satt opp her. De høytalerne som er tenkt drevet her vil ikke trives noe serlig med effekter over 20W. Det vil nok være høytalerne som gir seg først i dette oppsettet.

 

space

 

Hei.

 

Er enig i at høytalerne nok ikke er av beste kvalitet, men har aldri vært borte i at en for kraftig forsterker har ødelage høytalere. Det er nå vel heller slik at en for liten forsterker blir presset for hardt slik at den klipper og sender ut DC som brenner magnetspolene.

 

Dette er kansje noe offtopic, men husker at Eltek gjorde en test for noen år siden på noen høytalerelementer som var oppgitt til ca 100W. Disse ble matet kontinulelig med 4-5 ganger oppgitt makseffekt over lengre tid vha en kvalitetsforsterker, uten at de tok noen skade.

 

Vil anta at disse høytalerne fint vil takle oppgitt effekt dersom det blir brukt en kraftig nok forsterker.

 

Men det er nok ingenting i veien for å bruke en PSU. Lyd blir det nok i alle fall :thumbup:

 

Emnet bringer meg bare tilbake til "bilstereo-tiden", da man stadig lette etter forbedringspotensialer. En av de største og enkleste oppgraderinga jeg noen gang gjorde var nettopp å bytte strømkablene til forsterkerne.

Lenke til kommentar
Er helt sikker på at en PC PSU som kan levere 10A på 12V vil gi suppert resultat slik det er tenk satt opp her. De høytalerne som er tenkt drevet her vil ikke trives noe serlig med effekter over 20W. Det vil nok være høytalerne som gir seg først i dette oppsettet.

 

space

 

Hei.

 

Er enig i at høytalerne nok ikke er av beste kvalitet, men har aldri vært borte i at en for kraftig forsterker har ødelage høytalere. Det er nå vel heller slik at en for liten forsterker blir presset for hardt slik at den klipper og sender ut DC som brenner magnetspolene.

 

Dette er kansje noe offtopic, men husker at Eltek gjorde en test for noen år siden på noen høytalerelementer som var oppgitt til ca 100W. Disse ble matet kontinulelig med 4-5 ganger oppgitt makseffekt over lengre tid vha en kvalitetsforsterker, uten at de tok noen skade.

 

Vil anta at disse høytalerne fint vil takle oppgitt effekt dersom det blir brukt en kraftig nok forsterker.

 

Men det er nok ingenting i veien for å bruke en PSU. Lyd blir det nok i alle fall :thumbup:

 

Emnet bringer meg bare tilbake til "bilstereo-tiden", da man stadig lette etter forbedringspotensialer. En av de største og enkleste oppgraderinga jeg noen gang gjorde var nettopp å bytte strømkablene til forsterkerne.

 

Beklager å fortsette litt off-topic...

 

Stort sett enig i det du skriver. Når jeg skriver at jeg mener høytalerne vil gi seg først, mener jeg ikke nødvendigvis at de bryter sammen, men heller begynner å låte dårlig/forvrengt. Spesielt vil det bli stor mangel på bass i dette oppsettet. Dette kan/burde kompanseres ved å bruke bassboost, men det vil samtidig begrense volument før ting begynner å låte dårlig/forvrengt. Effekten som er oppgitt for disse elementene er kraftig overvurdert sammenlignet med det som er oppgitt på elementer som Eltek selger.

 

Ang. liten/stor forsterker og ødelegging av høytalere, er (slik du delvis nevner) hvordan forsterkeren forvrenger når den presses ut over ytevene meget avgjørende for om høytalerne tar skade. Måten den vrenger på trenger ikke nødvendigvis ha noen med om den er billig eller dyr på, men generelt vil dyrere (ikke nødvendigvis kraftigere) forvrenge "snillere". På ellers like forsterkere vil en stor (les kraftig) forsterker lettere ødelegge elementene.

 

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...