Gå til innhold

Etiske bedrifter og markedsføring


Anbefalte innlegg

Eksempl;

http://blogg.stormberg.no

 

Mange bedrifter påpeker at de har det de kaller CSR på godt engelsk eller bedriftens samfunnsansvar. Men er det egentlig kun en gimmick kun til for å øke salget av sine egne produkter?

 

Stormbergbloggen er hardt mot oljeboring i nord, samtidig som produktene som de selv selger er fulle av oljebaserte produkter. Det blir en smule hyklersk når man er mot oljeboring mens man samtidig bruker resultatet av boring i sin inntjening. Skulle man hatt noen som helst hatt etisk ryggrad måtte man altså tatt vekk alt av oljerelaterte produkter i sin produktlinje. Motsvaret på dette er derimot at man er i situasjonen man er i og at man da gjør det beste man kan.

Etter min mening, et perfekt salgstriks ovenfor en kundegruppe som synes dette er flott.

 

Dessuten, læremidler på dvd til barn fra 0-2. Fungerer ikke. Men milliardbutikk er det allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noe fasitsvar her. Noen bedrifter har verdier utover profitt, og da ser jeg ikke noe galt i at kunder gjøres oppmerksom på dette. Selvsagt finnes det andre som ser at det er god butikk i etikk og lar seg motivere av dette. Hvor mye sistnevnte gjør av gode ting er tvilsomt, så jeg tror det beste er så på slikt med et kritisk øye.

 

Stordalen later til å ha forstått markedsverdien. Spesielt Union-saken lot til å være drevet av popularitet enn reellt samfunnsansvar. I etterkant viste det seg at nedleggelse var like greit og mange fikk ny jobb i REC.

 

Syns ellers Shell gjør det bra på dette området. Det er et oljeselskap, men gjør en innstats for å mer effektiv utnyttelse av oljen og overgang til fornybar energi. Tiltakene virker oppriktig og de forsøker å løse et problem de selv er en del av. Til sammenligning: Hva har Stormberg med oljboring i Lofoten å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...