Gå til innhold

CPU-kjølevifte til eldre PC

Delvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først et sikkert dumt spørsmål: Er slike kjølevifter standard, altså at alle passer til hvilken som helst PC, eller er det noe man må se etter og ta hensyn til?

Når det gjelder hva jeg eventuelt trenger så tror jeg at jeg viser til

denne tråden her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvor gammel det er snakk om

Det er festebrakettene som er forskjellige.Nyere cpu kjølere har som regel flere braketter(eller universal) med i pakken.

Skrevet
Kommer jo an på hvor gammel det er snakk om

Det er festebrakettene som er forskjellige.Nyere cpu kjølere har som regel flere braketter(eller universal) med i pakken.

Hva vil festebraketter si?

Denne er fra 2003.

Skrevet
Det er brakettene som fester kjøleren til hovedkortet.

Eh.. ja bare skiftet selve vifta før jeg, og det er fire skruer. En i hvert hjørne.

Skrevet
aha...trudde du skulle bytte kjølern jeg:)

Finner du en som passer går det sikkert greit det

Ja det var akkurat det da. Altså hvordan jeg vet om den vil passe eller ikke.

Skrevet (endret)

jaa.. den vifta jeg har er bare 6,5 x 6,5 cm. Det er 5cm mellom skruene. Ser ingen på den dimensjonen, bare 8 x8 og 12 x 12. Eller er jeg helt på jordet med noe her nå? :roll:

Endret av groenn
Skrevet

Ikke på jordet nei, finnes en del vifte-størrelser utenom de vi vanligvis befatter oss med. Spesiellt på cpu-kjølere har det vel vært brukt mye "non-standard" opp gjennom tidene.

Kan vel hende du kan finne ei slik vifte hvis du leter.

Skrevet

Fant ikke det noe sted. Men med å ta et tilbakeblikk: Gammel tråd om det forrige skiftet

Ser jeg at var jo hele kjøleren som ble skiftet. Kanskje det er hele den som er det gale her da, og bør skiftes med en annen?

Det var altså noe slags clips til å feste med. Og jeg kan såvidt huske det der med at de satt så hardt.

Det var en "Rema Pc" dette her. Link til detaljer

Den er gammel nå, men såpass bra at jeg vil ha den lenger. Har ikke råd å investere i ny akkurat nå heller. (Har en nyere bærbar utenom )

Skrevet

Det der med "sokcet" og "Sokkel" og så forskjellige nummere. Har det noe med hva de vil passe på (fysisk), eller vil hvilken som helst kunne passe?

Hvordan vet jeg hvilke som vil passe på min?

Skrevet (endret)

Du skal ha en kjøler som passer Socket A/462.Kjøleren kan støtte flere typer hvis dt følger med xtra braketter.Hvilken du kjøper er opp til deg:)

Endret av janaha
Skrevet (endret)
Du skal ha en kjøler som passer Socket A/462.Kjøleren kan støtte flere typer hvis dt følger med xtra braketter.Hvilken du kjøper er opp til deg:)

Joda men stoler på de som kan det.

Så "Socket A/462" er altså det jeg må være obs på når jeg kjøper.

Bare av nygjerrighet: hvordan kunne du si at det er akkurat det?

Endret av groenn
Skrevet

På den linken du la ved av Rema 1000 pc'n står det at det er en AMD Athlon XP2600+ prosessor og Socket A/462 er på følgende CPU :

AMD Athlon (650 MHz – 1400 MHz)

AMD Athlon XP (1500+ – 3200+)

AMD Duron (600 MHz – 1800 MHz)

AMD Sempron (2000+ – 3300+)

AMD Athlon MP (1000 MHz – 3000+)

AMD Geode NX (667 MHz – 2200 MHz)

Kilde : http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_462

Skrevet

Tusen takk :thumbup:

Og må nesten beklage litt rot fram og tilbake. Men nå ble jeg tilslutt litt klokere.

Bestilte en kjøler på eBay. Så får vi se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...