Gå til innhold

For deg som handler på eBay.com - Tips, diskusjon og historier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er så nydelig med Ebay er ikke bare utvalget, men også at selgere setter prisen lavt etter endt budrunde slik at man slipper å betale MVA i Norge.

 

Men det slepper du uansett hvis du kan noen triks eller to. Les denne artikklen så ser du hva jeg mener :)

 

Det du sier i bloggen din er både rett og galt. Sender selger varen som gift vil man slippe og betale moms/toll på varen så lenge det ikke er deklarert med en verdi på over 1000 NOK. Er varen ikke deklarert som gift så er grensen på 200 NOK.

 

De aller fleste klær er det 10.7 prosent toll på i tilleg til 24 prosent moms. Momsen regnes ut i fra verdien av varen PLUSS frakt. I tilleg kommer fortollingsgebyr på 120 kroner hvis jeg ikke husker feil. Si at du kjøper en bukse på ebay for 500 kroner pluss 100 kroner i frakt blir regnestykket slik:

 

Bukse kr. 1000,00

Frakt kr. 100,00

Toll 10,7% (regnes ut fra varens+fraktens verdi) kr. 117,7

Moms/mva (regnes av varens verdi, frakt og toll) kr. 292,248

Fortollingsgebyr kr 120

Totalpris kr. 1630

 

Som du ser så kan det fort bli veldig dyrt om man havner over grensen. Elektronikk er det ikke toll på. Bøker er det hverken moms eller toll på så jeg anbefaler alle og kjøpe pensumbøkene sine på nettet. Man kan spare mye penger da. Pass på at det er kun bøker i pakken, inneholder den andre ting så må du betale moms av hele sulamitten.

 

Selv har jeg havnet bøttevis av ting på ebay. Sikkert svidd av nærmere 30 000. Som tidligere nevnt så bør man se på presentasjonen av tingene og på selgerens historie. Tenkt deg om to ganger før du kjøper noe som er mistenkelig billig. Du kan spare mye på og handle på ebay, men en ekte rolex klokke får kan ikke kjøpt for 1000 kroner.

 

Et av de beste tipsene jeg kan gi er å handle i jula. Da er posten så optatt med å bli kvitt pakkene at jeg tror de lar varer gli gjennom litt lettere enn ellers. Jeg fikk en macbook pro til en verdi av 10 000 gjennom posten uten å måtte betale ett øre i moms i julen for to år siden. 2600 kroner spart :) Laptop value 2000 USD stod det utpå esken med grei skrift.

Endret av jokki
Lenke til kommentar

Selger informerer vanligvis om vilken carrier han bruker. Har ikke hatt noen problemer med noen carriers. Skulle jeg trukket frem noen måtte det blitt hong kong post som er lynraske samt UPS som ringer før pakken blir levert og kan levere den hvor som helst. Fikk en schvææær receiver levert på jobben med UPS en dag. Kan tro det var ett par misunnelige øyne rundt om kring :p

Lenke til kommentar
Selgeren kan jo naturligvis nekte å sende produktet, tviler på at eBay leier inn noen barske karer for å tvinge han hvis han gjør det - men så godt som alle nogenlunde seriøse selgere vil jo naturligvis ikke gjøre det, da dette er veldig negativt.
Sender ikke selger varen krever man bare tilbake pengene gjennom PayPal, det skal ikke være noe problem
Lenke til kommentar
Det som er så nydelig med Ebay er ikke bare utvalget, men også at selgere setter prisen lavt etter endt budrunde slik at man slipper å betale MVA i Norge.

 

Men det slepper du uansett hvis du kan noen triks eller to. Les denne artikklen så ser du hva jeg mener :)

 

Det du sier i bloggen din er både rett og galt. Sender selger varen som gift vil man slippe og betale moms/toll på varen så lenge det ikke er deklarert med en verdi på over 1000 NOK. Er varen ikke deklarert som gift så er grensen på 200 NOK.

 

De aller fleste klær er det 10.7 prosent toll på i tilleg til 24 prosent moms. Momsen regnes ut i fra verdien av varen PLUSS frakt. I tilleg kommer fortollingsgebyr på 120 kroner hvis jeg ikke husker feil. Si at du kjøper en bukse på ebay for 500 kroner pluss 100 kroner i frakt blir regnestykket slik:

 

Bukse kr. 1000,00

Frakt kr. 100,00

Toll 10,7% (regnes ut fra varens+fraktens verdi) kr. 117,7

Moms/mva (regnes av varens verdi, frakt og toll) kr. 292,248

Fortollingsgebyr kr 120

Totalpris kr. 1630

 

Som du ser så kan det fort bli veldig dyrt om man havner over grensen. Elektronikk er det ikke toll på. Bøker er det hverken moms eller toll på så jeg anbefaler alle og kjøpe pensumbøkene sine på nettet. Man kan spare mye penger da. Pass på at det er kun bøker i pakken, inneholder den andre ting så må du betale moms av hele sulamitten.

 

Selv har jeg havnet bøttevis av ting på ebay. Sikkert svidd av nærmere 30 000. Som tidligere nevnt så bør man se på presentasjonen av tingene og på selgerens historie. Tenkt deg om to ganger før du kjøper noe som er mistenkelig billig. Du kan spare mye på og handle på ebay, men en ekte rolex klokke får kan ikke kjøpt for 1000 kroner.

 

Et av de beste tipsene jeg kan gi er å handle i jula. Da er posten så optatt med å bli kvitt pakkene at jeg tror de lar varer gli gjennom litt lettere enn ellers. Jeg fikk en macbook pro til en verdi av 10 000 gjennom posten uten å måtte betale ett øre i moms i julen for to år siden. 2600 kroner spart :) Laptop value 2000 USD stod det utpå esken med grei skrift.

 

 

Det du sier er helt greit. Men det jeg prøver å poengtere er at;" Hvis selgeren sender varen med sitt eget navn, adresse, land, osv slepper du å betale noen ting som helst". Det trekkes ikke noen 10.7% på klær. Her er et eksempel:

 

From:

Jhon Meyer

California, 28717

United States

 

To:

Ola Nordman

blablagate 23

2761, Lofoten

Norway

 

Item: Clothes, ipod, skis, camera ++++ (hva som helst)

 

Husk: Markert som "gift"

 

Sendes varen din på denne måten vil du sleppe å betlae noen ting som helst. Dette er da virkelig en gave. Tollen kan ikke si at dette er en vare som er kjøpt.

 

 

Sendes den slik derimot må du betale toll:

 

From:

CheapElectronics

 

To:

Ola Nordman

blablagate 23

2761, Lofoten

Norway

 

 

Tollen gir faen i om at den er markert som gift. De vet at ingen sender ting gratis fra en bedrift.

Lenke til kommentar

Skal vi vedde?

 

Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner.

En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

 

Sendingens verdi

Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende for om du må betale toll- og avgifter. Fritaket for avgiften gjelder ikke hvis en sending inneholder flere pakker til samme mottaker, selv om pakkene hver for seg har en verdi under 1000 kroner.

 

Hvis sendingen derimot inneholder flere atskilte pakker til flere forskjellige mottakere, kan de importeres avgiftsfritt hvis det den enkelte mottar er under beløpsgrensen på 1000 kroner.

 

 

Gavesendinger du må betale for

De fleste varer kan sendes som gave så lenge de ikke trenger spesielle tillatelser. Eksempel på varer som ikke kan innføres som gaver er matvarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

har en verdi på 1000 kroner eller høyere.

sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.

er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.

er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.

 

Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen.

 

Du blander også sammen to forskjellige ting. Moms og toll er ikke det samme. Les her på toll.no så ser du hvilke varer som du må betale toll på. Det aller meste av normale klær må du betale 10.7 prosent toll på. Undertøy er det ingen toll på, mens det på slips er 6.6 prosent toll på. Moms på 24 prosent kommer i tilleg. Som tidligere nevnt er det ingen toll på det meste av elektronikk.

Endret av jokki
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal vi vedde?

 

Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner.

En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

 

Sendingens verdi

Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende for om du må betale toll- og avgifter. Fritaket for avgiften gjelder ikke hvis en sending inneholder flere pakker til samme mottaker, selv om pakkene hver for seg har en verdi under 1000 kroner.

 

Hvis sendingen derimot inneholder flere atskilte pakker til flere forskjellige mottakere, kan de importeres avgiftsfritt hvis det den enkelte mottar er under beløpsgrensen på 1000 kroner.

 

 

Gavesendinger du må betale for

De fleste varer kan sendes som gave så lenge de ikke trenger spesielle tillatelser. Eksempel på varer som ikke kan innføres som gaver er matvarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

har en verdi på 1000 kroner eller høyere.

sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.

er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.

er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.

 

Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen.

 

Du blander også sammen to forskjellige ting. Moms og toll er ikke det samme. Les her på toll.no så ser du hvilke varer som du må betale toll på. Det aller meste av normale klær må du betale 10.7 prosent toll på. Undertøy er det ingen toll på, mens det på slips er 6.6 prosent toll på. Moms på 24 prosent kommer i tilleg. Som tidligere nevnt er det ingen toll på det meste av elektronikk.

 

 

Jeg snakker av erfaring. Du snakker av ting du leser. Jeg har aldri opplved det selv fordi jeg gjør det "trikset" mitt. Men for all del. Riktig det som står der på toll.no. Men jeg sier du kan sleppe unna med det.

 

 

Fikk igjen 100 aud på brillene så det var jo greit. Kosta 110 +30 for frakt, så ganske billige briller.

 

Nice!

Lenke til kommentar

Okey, kjøpte ny jakke i går, av en Powerseller, det stod det hvertfall.

 

Glemte å legge ved at jeg skulle ha large og gjerne få den som en gift.

Fikk svar i dag at det gikk greit osv.

 

Men så fikk jeg denne mailen av eBay:

e

Your registered name is included to show this message originated from eBay. Learn more.

MC139 TKO ? Communication Partner Warning - RECIPIENT

 

 

 

 

 

Our records show that you recently contacted or received messages from lihongzhang1895 through eBay's messaging system. This account was recently found to have been accessed by an unauthorized third party, who may have used the account in an attempt to defraud other members.

We've taken action to restore this account to the original owner, but wanted to let you know to be suspicious of any communication you may have received from them. Nothing is wrong with your account at this time ? this message is just being sent as a precaution. If you have received any messages from that appears suspicious, please feel free to forward them to us at [email protected] for review.

 

-- Safety Tips --

-- Don't respond to the sender, through either eBay or your email provider, if the message is an offer to buy or sell an item. This type of offer may be fraudulent, and the transaction won't be covered by eBay protection programs.

 

- - If you received what appears to be a Second Chance Offer for an item you recently bid on, and it appears in My Messages with the subject of "Message from eBay Member," it isn't a legitimate Second Chance Offer.

 

Real Second Chance Offers appear in My Messages with a blue background and subject that says, "eBay Second Chance Offer for Item...". Always check for both the blue background in My Messages and the subject line of "eBay Second Chance Offer for Item?" when responding to a Second Chance Offer.

 

-- Never pay for your eBay items using instant cash wire transfer services such as Western Union or MoneyGram. It is against eBay's Safe Payments Policy for a seller to request payment with these methods, as these types of payments are unsafe if you're paying someone you don't know.

 

-- If You've Already Sent Payment or Shipped an Item --

- - If you already sent payment for an off-eBay transaction, or if you're a seller who already shipped an item to a fraudulent buyer, we suggest you take the following steps:

 

-- Contact the payment service you used to make the purchase. If you paid by credit card, most card issuers provide consumer protections in instances of online fraud.

 

- - If you sold and shipped an item to a fraudulent buyer, contact the carrier you used to ship the item. You might be able to receive additional assistance from the shipping service. If it was sent through the United States Postal Service, you may want to file mail fraud charges. Please go to:

http://www.usps.gov/websites/depart/inspect/

 

- - Report the fraudulent buyer or seller both to law enforcement officials in your area, and in the area where the buyer or seller lives. To find law enforcement agencies by area, please visit:

http://www.usacops.com

 

When you contact a law enforcement officer, please explain the following:

 

- eBay will be happy to help with the officer's investigation.

- For more information on how the officer can contact eBay, go to:

http://pages.ebay.com/securitycenter/law_enforcement.html

 

-- You may also want to file a complaint with the Internet Crime Complaint Center (IC3). The IC3 is a partnership between the Federal Bureau of Investigation and the National White Collar Crime Center. The IC3 will review complaints and refer information to the appropriate local, state, or federal agency. To file a complaint with the IC3, please go to:

http://www.ic3.gov/

 

We also need you to take a few minutes to provide more information related to the transaction. The information you provide will allow us to work more effectively with law enforcement should an investigation occur. Please go to:

http://pages.ebay.com/help/tp/isgw-fraud-non-ebay.html

 

Click the "Item Bought Outside of eBay" or "Item Sold Outside of eBay" link.

 

Thanks for your cooperation.

 

Sincerely,

 

eBay Customer Support

 

 

H56715

 

Skulle da sjekke status, og finner da ut at selger plutselig ikke har noen auksjoner gående

Dette er selger *her*

 

Jakka er også fjernet fra won delen av min profil.

Er jeg nå blitt "lurt"?

Hvordan kan jeg eventuelt få pengene tilbake?

Endret av WASD
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...