Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Automatisk underklokking av prosessor ved oppstart av Windows


Anbefalte innlegg

God ettermiddag, godtfolk. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på overklokking og installerte nylig en ny PSU-kjøler som erstatter for stock, en Spire Thermax II.

 

Viften kjører helt fint uten problemer, men ved oppstart av Windows får jeg en feilmelding:

 

Warning

 

Your CPU fan doesn't work properly. You must turn off your system right now and check it!

cpufan.png

 

Den første gangen jeg fikk denne feilmeldingen ignorerte jeg den bare, siden jeg visste at viften kjører helt fint, men sjekket temperaturene i CPUID HWMonitor, og disse var normale og kjøligere enn ved stockkjøleren. Etter en liten stund prøvde jeg å fyre opp spill, men disse kjørte som suppe. Jeg sjekket CPU-Z og fant ut at prosessoren min hadde underklokket seg til 800 MHz. Jeg ble forundret, restartet PCen og disablet alle startup-programmer. Ved neste startup sjekket jeg klokken i BIOS, og den var på fabrikkstandarden (3,1 GHz)- så det vil si at Windows underklokker prosessoren ved startup.

 

 

Jeg har prøvd å google problemet, men det var ekstremt få resultater, og ingen hjalp. Derfor håper jeg det er noen som har peiling på hvordan jeg kan fikse dette problemet. For nå overklokker jeg prosessoren tilbake til normalfrekvens med AMD Overdrive ved hver oppstart, men dette er selvsagt ingen langvarig løsning. Jeg har en mistanke om at problemet skyldes den innebygde viftekontrolleren som kom med kjøleren som ikke Windows 7 leker fint med, men jeg vil helst ikke fjerne denne hvis det er noen annen løsning som kan hjelpe.

Takk på forhånd. :)

 

Diverse informasjon:

CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition

CPU-kjøler: Spire Thermax II

OS: Windows 7 RC1

GPU: XFX Radeon 4870

Hovedkort: MSI 770-C45

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...