Gå til innhold

Masselagring - hva vil være best?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bare tenker tanken og lurer på hva som vil være det beste av harddisker og kontrollere til masselagring, og hvilken type raid som vil være optimalt uten noe form for backup av det man har lagret.

 

1. Systemraidet

Jeg vil tro at det beste vil være å kjøre operativsystemet på en egen raid, men vil det være optimalt å kjøre raidet på hovedkortet eller på en ekstern kontroller?

 

2. Operativsystemet

Jeg regner med at linux vil være det beste å kjøre en større masselagring server med, men er det nøye hvilken av de forskjellige versjonene man velger? Hvordan vil et oppsett være best kjørt, og hvordan settes dette eventuelt opp?

 

3. Valg av kontrollere

Jeg har selv vært borti forskjellige kontrollere, og hørt mye om dem alle. Men hvilke kontrollere vil være best til system / lagring? Hvilken tilkopling bør man ha tilgjengelig på hovedkortet til tilfellet, og hva bør man forvente av dem?

 

4. Valg av disker

Når det gjelder både systemdisker, hvilke disker vil være best til bruk for en masselagring server? Flere av mindre og raskere disker, eller store og ikke fullt så raske disker? Enn produsent og ikke minst type raid man kjører på diskene?

 

Det er bare mange tanker som henger oppi hodet, men jeg vil høre fra dere hva som vil være det beste valget.

 

 

er av et flott oppsett til operativsystemet, men det virker upraktisk grunnet mengde av disker.

 

Denne arbeidsloggen viser et veldig stilrent og flott oppsett, men jeg vil tro at valget av så mange forskjellige disker ikke vil være optimalt for et større raid med flere disker.

 

Man blir selvfølgelig sjalu av å se slikt, men før en selv kaster seg ut i noe slikt bør man se seg rundt og vurdere hva som vil være det beste for det man skal bruke det til.

 

Selv har jeg mitt bidrag av oppsettet jeg har per i dag på ItAvisens PmP. Det trengs nok ingen arbeidslogg på et ferdig kabinett med et par disker.

 

 

Håper på kommentarer og innblikk i sakens kjærne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker dette kabinetet. http://www.norcotek.com/item_detail.php?ca...odelno=RPC-4220 20x hot-swappable SATA/SAS. Denne Kassa har miniSAS tilkobling.

 

http://www.norcotek.com/item_detail.php?ca...odelno=RPC-4020 Den kassa har Sata tilkobling.

 

Raid 6 er veldig bra for lagring på store raids. Men hardware kontrolere blir del dyrere.

Raid 6= 2 disker kan dø uten at du mister data.

 

Operativsystemet: Du kan fint bruke winxp 64bit eller nyere. Jeg bruker Windows server 2003.

Ebay finner du til del billire penge en norge.

 

HDD: Jeg bruker WD black 1TB. Men må bare husk ha på TLER (Time-Limited Error Recovery). På WD disker. Eller ERC Seagate, CCTL på Samsung og Hitachi. Om kjøre raid 3,5 og 6

 

Hardware raid kan du bygge på senere uten formatere osv :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...