Gå til innhold

Fotobok fra Cewe - på fotopapir?


Anbefalte innlegg

Hej Forumbrugere,

 

Er der nogen, der har erfaring med den nye "model" indenfor fotobøger, som Cewe tilbyder, med print på fotopapir?

 

Jeg befinder mig i et dilemma. Jeg har arbejdet i meget af min fritid det sidste halve år på en fotobog fra min tur til Argentina i vinter. Den er 114 sider, fyldt med hjemmelavet design, og lavet på Cewes fotobog-program.

 

Jeg begyndte på den før "fotopapir-versionen" kom ud.

 

Nu er den omsider færdig, og så ville jeg bestille bogen på fotopapir. Det kan man bare ikke: Når man valgte "Fotobog xl" til at begynde med, kan man ikke vælge om! Man kan heller ikke begynde en ny bog, og så læse sin tidligere fil ind i en bog, som er starten med "på fotopapir" fanebladet.

 

For at gøre tingene ENDNU vanskeligere, er fotopapir-bøgerne begrænset til 114 sider!!

 

Jeg VIL ikke begynde forfra. Det har taget +100 timer at lave bogen.

 

Er der stor forskel i tryk-kvaliteten mellem den normale version og fotopapirversionen? (Umiddelbart tror jeg det selv. Jeg er ret uimponeret over farvegengivelsen i mine tidligere fotobøger). Kender nogen en udvej?

 

Hvis man kunne læse designet ind i en ny bog, kunne jeg evt. splitte bogen op i to bøger på 57 sider hver, bind 1 og bind 2.

 

Jeg ville blive MEGET glad for idéer, anbefalinger, feed back. Jeg er ved at bide mit tastatur i småstykker af frustration lige nu!

 

Tak...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foreslår at du tar kontakt med cewe... neppe noen her som kan svare deg.

 

Hmm, ja. Den idé fik jeg også helt selv. Jeg har allerede fået en standard-email, der fortæller mig, at man ikke kunne ændre fotobogstypen efter at være begyndt.

 

Jeg tror ikke helt på det. Problemet er, at jeg kun har denne her proprietary-format fil, ".mcf" som indeholder alle mine fotos i komprimeret version med layout og tekst og med et specificeret fotobogsformat. Jeg TROR ikke på, at det kunne være svært at trykke den fil på anderledes papir - størrelsen er uændret 30x30 cm. Men det er åbentbart ikke en INDBYGGET funktion - og det er åbentbart for vilde forventninger til kundeservice, at tro at nogen ville ændre det for mig.

 

Jeg ville også bare gerne høre om nogen har erfaring med det nye format. Er der stor klasseforskel mellem det almindelige farveprint og det "ægte" fotoprint?

 

Det kommer til at tage mig timer at lave det om. Så jeg ville gerne høre, om det var umagen værd. Og det kan jeg ikke så godt spørge Cewe om.

Lenke til kommentar
Jeg har vært i butikken og sett på begge versjoner. Og den med fotopapir er meget bedre.

 

Ulempen er at du ikke får så mange sider som 114 på utgaven i fotopapir. Det er fordi papiret er tykkere. Maks antall sider er nok rundt 80 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Tom

 

Mange tak Tom.

 

Ja, jeg må nok bide i det sure æble så, og lave det hele om. Så må jeg lave to bøger med hver 54 sider i stedet for en bog, men denne bog indeholder de bedste fotos jeg nogensinde har taget, så det er for trist bare at give op og bestille i den dårligere kvalitet.

 

Hvis man i det MINDSTE kunne åbne to fotobog-projekter på en gang, gemme sine sidelayouts, og så kopiere siderne over én for én. Men det kan man ikke engang. :roll:

 

Så meget for kreativ kontrol. Hvis jeg f.eks. have lavet alle mine sidedesigns i GIMP, så kunne jeg have bestilt dem lige som jeg ville nu...

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å lage selve sidedesignene i et annet verktøy, ettersom du allikevel må begynne forfra. Det er det jeg gjør. Vær klar over at sidene i en 30x30 bok faktisk er 29x29cm. Oppløsning på sidene er 300dpi.

 

Tom

 

Det er et godt råd, og det har jeg også tidligere gjort med fotobogs-software fra f.eks. eurofoto.no.

 

Jeg lod mig bare narre af den _tilsyneladende_ høje grad af kreativ kontrol i cewe-softwaren. Men så står man tilbage med en ubrugelig design fil...

 

Jeg håber jeg kan være afskrækkende eksempel for andre forum-brugere: Gør som Tom siger, og lav jeres designs i GIMP / Photoshop / etc.

Lenke til kommentar

Jeg nektet å tro at dette kunne være så vanskelig og tok en kikk på disse .mcf-filene. Det er en XML-fil som fint kan endres i en hvilken som helst teksteditor. På første linje fant jeg kodene "producttype" og "productname". For å teste opprettet jeg en fotobok xl 30x30, la til noen bilder og lagret. Så opprettet jeg en fotobok xl 30x30 på fotopapir og lagret. Så åpnet jeg begge .mcf-filene i notepad og kopierte verdiene for "producttype" og "productname" fra fotopapirvarianten over til den vanlige varianten og lagret. Når jeg så åpner den vanlige varianten i CeWe-programmet kommer den opp som en fotobok på fotopapir med de samme bildene jeg la til på riktig plass. Voilá! :D Funket hos meg ved en kjapp test, og er kanskje verdt et forsøk.

 

Nå har jeg sikkert gjort meg skyldig i alvorlig nettkriminalitet ved å kikke på et beskyttet format, men jeg håper jeg slipper unna denne gangen siden bestillingen uansett går dit den var tenkt.

Lenke til kommentar
Jeg nektet å tro at dette kunne være så vanskelig og tok en kikk på disse .mcf-filene. Det er en XML-fil som fint kan endres i en hvilken som helst teksteditor. På første linje fant jeg kodene "producttype" og "productname". For å teste opprettet jeg en fotobok xl 30x30, la til noen bilder og lagret. Så opprettet jeg en fotobok xl 30x30 på fotopapir og lagret. Så åpnet jeg begge .mcf-filene i notepad og kopierte verdiene for "producttype" og "productname" fra fotopapirvarianten over til den vanlige varianten og lagret. Når jeg så åpner den vanlige varianten i CeWe-programmet kommer den opp som en fotobok på fotopapir med de samme bildene jeg la til på riktig plass. Voilá! :D Funket hos meg ved en kjapp test, og er kanskje verdt et forsøk.

 

Nå har jeg sikkert gjort meg skyldig i alvorlig nettkriminalitet ved å kikke på et beskyttet format, men jeg håper jeg slipper unna denne gangen siden bestillingen uansett går dit den var tenkt.

 

*Hugs kaaholm excessively*

 

Det var da helt umanerligt, fantastisk smukt gjort!

 

Jeg skulle måske have forsøgt sådan en ting selv, men jeg manglede vel programerings-flair nok til at prøve! TAK kaaholm - du har lige foræret mig mindst ti timer mere liv, som jeg ikke skal spilde på at lave ting om!!

 

:new_woot:

 

 

SUPER! Tak, og endnu mere tak!

 

(Og hvor ER kundeservice dog ringe hos Cewe, siden de ikke kunne foreslå dette!!)

Lenke til kommentar

:blush:

 

Det må vel sies til CeWes forsvar at det nok er litt mer jobb å endre dette enn det kan virke ved første øyekast. Når man går inn og endrer et par parametre i filen er det fort gjort at det blir feil og at forskjellige verdier ikke lenger samsvarer. Hvis man f.eks. skal endre fra fotopapir der man kan ha sømløst trykk over to sider, til vanlig der dette ikke går pga. hvordan bøkene lages, så må sånt tas hensyn til. Veivisere må endres etc. Men en funksjon som tillater de valgene som er enkle, f.eks. 30x30 vanlig til foto, burde være minimum!

Lenke til kommentar

Hei alle, jeg kan opplyser om att vi hadde mange henvendelser rund "bytte av format" eller "bytte av papir" og den gode nyhet er att CeWe har reagert og med neste oppdatering av Min CeWe Fotoverden bestillingssoftwaren så er den nye funsjonen implementert att du kan bytte format og papir fram og tilbake. Ved endringen av formatet lager programmet ett forslag som du kan akseptere eller forendre manuelt.

 

Har sett det i enn presentasjon på hovedkontor i Tyskland, fungerer 100%. Oppdateringen kommer i September på tysk og 4-6 uker senere i de ulike språk. Da er det bare å akseptere den automatiske "oppdater-pop-up" som dere får og så funker det...

 

Stephan

Lenke til kommentar
Hei alle, jeg kan opplyser om att vi hadde mange henvendelser rund "bytte av format" eller "bytte av papir" og den gode nyhet er att CeWe har reagert og med neste oppdatering av Min CeWe Fotoverden bestillingssoftwaren så er den nye funsjonen implementert att du kan bytte format og papir fram og tilbake. Ved endringen av formatet lager programmet ett forslag som du kan akseptere eller forendre manuelt.

 

Har sett det i enn presentasjon på hovedkontor i Tyskland, fungerer 100%. Oppdateringen kommer i September på tysk og 4-6 uker senere i de ulike språk. Da er det bare å akseptere den automatiske "oppdater-pop-up" som dere får og så funker det...

 

Stephan

 

Tak for oplysningen Stephan - tænk hvis CeWes kundeservice havde været lige så hjælpsom, som du er! Nu har jeg brugt "gør-det-selv-metoden" i en teksteditor, og det fungerede også fint, men det er godt at høre at funktionen bliver indbygget i næste version.

 

Fordi du er sådan et fantastisk eksempel på kundeservice, forsøgte jeg at bestille bøgerne gennem JapanPhoto Norge, men hjemmesiden vil stadig ikke godtage min danske adresse i kunderegistreringen (formularen INSISTERER på, at jeg bor i Vandve - rigtigt postnummer, forkert land! :) ).

Lenke til kommentar
Hei alle, jeg kan opplyser om att vi hadde mange henvendelser rund "bytte av format" eller "bytte av papir" og den gode nyhet er att CeWe har reagert og med neste oppdatering av Min CeWe Fotoverden bestillingssoftwaren så er den nye funsjonen implementert att du kan bytte format og papir fram og tilbake. Ved endringen av formatet lager programmet ett forslag som du kan akseptere eller forendre manuelt.

 

Har sett det i enn presentasjon på hovedkontor i Tyskland, fungerer 100%. Oppdateringen kommer i September på tysk og 4-6 uker senere i de ulike språk. Da er det bare å akseptere den automatiske "oppdater-pop-up" som dere får og så funker det...

 

Stephan

 

Tak for oplysningen Stephan - tænk hvis CeWes kundeservice havde været lige så hjælpsom, som du er! Nu har jeg brugt "gør-det-selv-metoden" i en teksteditor, og det fungerede også fint, men det er godt at høre at funktionen bliver indbygget i næste version.

 

Fordi du er sådan et fantastisk eksempel på kundeservice, forsøgte jeg at bestille bøgerne gennem JapanPhoto Norge, men hjemmesiden vil stadig ikke godtage min danske adresse i kunderegistreringen (formularen INSISTERER på, at jeg bor i Vandve - rigtigt postnummer, forkert land! :) ).

Hei Mette, Danmark er faktisk det eneste land i hele verden hvor vi ikke har lov til å selge. Vi er moederselskap av Japan Photo, men vi har solgt JP Danmarkt i 2004 til enn annen selskap som har idag ingenting å gjøre med oss lengere og heller ingenting med CeWe...og derfør har Japanphoto.dk helt andre leverandører og priser og teknologi som vi har...JP Danmark har rettigheten til JP navnet i Danmark,vi har det for resten av verden....beklager, lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...