Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

parkett eller laminat over varmekabler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo likegyldig om du legger laminat eller parkett over. Kommer vel litt an på budsjettet ditt, da parkett som regel er dyrere enn laminat.

 

Hva har vært over varmekablene før?

Tenkte mest på om det er noe som tåler varmen bedre enn det andre. Ligger vinyl der i dag.

Lenke til kommentar
burde vel regne ut hvor mange watt det er på disse kablene først?

Så vidt jeg husker har du ikke lov å legge brennbars matriale på VK over 60W pr m..

Har snakket med noen "gulvselgere". De også snakker om 60w pr kvm., men bare som en anbefaling. Ikke at man ikke har lov. Ender med at jeg må røske opp hele greia dette:) De som har bodd der før har brukt dette som oppvarmingskilde så jeg regner med de er kraftigere.

 

Har du termostat med gulvføler og temperaturbegrenser?

Det er termostat, men ingen gulvføler eller andre ting så vidt jeg vet. Har ikke overtatt huset enda og hun som bor der har ikke helt greie på hva som ligger der. Regner med at dette er 10-20 år gammelt.....

Lenke til kommentar

Du kan enkelt finne ut effekt pr kvm ved å måle strømmen som trekkes når du slår på kablene (med et tangamperemeter), og dele dette på arealet som kablene varmer opp. Selv om du har <= 60 W/m2 må du ha termostat med to følere, gulvføler med temp-begrenser for laminat/parkett, og romtemperaturen blir styrt med romføler i termostaten.

Lenke til kommentar

Det sier at det er fullt mulig å har parkett/laminat over varmekabler. Forutsetter kvalitet av parkett/laminat (Forhandler har nok svar der). Eik er mer solide enn bøk eller andre type parkett.

 

Det frarådes større effekt 60 w/kvm på elektriske varmekabler. Det ideelle er en effekt på mellom 40-50 w/kvm med en overflatetemperatur på 23-24 grader. I tillegg er det anbefalt at oppvarmingssystemet varmer jevnt opp over hele gulvflaten.

 

Jeg har gammel varmekabler hjemme med bryter 1/2/3 . Har eik parkett 14mm over .. Funker bra. Satt alltid på bryter 1 da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...