Gå til innhold

Arbeiderpartiet eller venstre? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Venstre har den klart mest gjennomtenkte politikken når det gjelder digitale rettigheter, rett til privatliv på nett, o.l.

 

Arbeiderpratiet, sporet på av surrekoppen Trond Giske, har gått veldig langt i å love "kunstnere" stats-støtte. Videre ønsker han å kriminalisere mye nettbruk, fildeling, samt gi de store aktørere anledning til å overvåke nettbrukere og gi de for mye myndighet. Ap er dessverre ikke gode på det området.

 

Jeg tror det garantert går den veien Giske vil. Det vi lever i nå er en midlertidig periode inntil det blir samme spilleregler på nettet som ellers i samfunnet. Det vil da bli helt lukkede nettverk.

 

Om Venstre eller AP, jeg ville tatt partitesten til nettavisen og se på resultatet ditt for høyre eller FRP som en indikasjon på om du ønsker å stemme på V. En stemme til V er en stemme for en borgerlig regjering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
festen: Hvordan mener du at en stemme på Venstre er en stemme til en høyre/Frp regjering?

 

Og partitesten hos nettavisen er rimelig dårlig. Testene på TV2 og Dagbladet er mye bedre.

 

Om borgerlig side havner i mindretall vil ikke FRP få noe særlig gjennomslag for politikken sin. Med borgerlig flertall vil de uansett få gjennom ganske mye.

Lenke til kommentar

For min del så ligger Venstre foran AP etter min mening. Liker det at Venstre sier nei til EU, at de er miljøbevisste (nei til oljeboring i Lofoten/Vesterålen, men satser på fornybare energi) og at de vil fjerne unødvendige skatter og avgifter (les: arveavgiften, redusere/fjerne formueskatten). Synes Venstre virker som et veldig positivt parti!

Endret av Kiimmeen
Lenke til kommentar
Om borgerlig side havner i mindretall vil ikke FRP få noe særlig gjennomslag for politikken sin. Med borgerlig flertall vil de uansett få gjennom ganske mye.

 

Klarer ikke helt å se logikken der. Borgerlig flertall som er bygget på mange stemmer til Venstre vil ikke gi Frp noe mer gjennomslag bortsett fra kanskje enkeltsaker som alle de borgerlige er enige om.

Lenke til kommentar
Venstre har den klart mest gjennomtenkte politikken når det gjelder digitale rettigheter, rett til privatliv på nett, o.l.

 

Arbeiderpratiet, sporet på av surrekoppen Trond Giske, har gått veldig langt i å love "kunstnere" stats-støtte. Videre ønsker han å kriminalisere mye nettbruk, fildeling, samt gi de store aktørere anledning til å overvåke nettbrukere og gi de for mye myndighet. Ap er dessverre ikke gode på det området.

 

Jeg tror det garantert går den veien Giske vil. Det vi lever i nå er en midlertidig periode inntil det blir samme spilleregler på nettet som ellers i samfunnet. Det vil da bli helt lukkede nettverk.

 

Om Venstre eller AP, jeg ville tatt partitesten til nettavisen og se på resultatet ditt for høyre eller FRP som en indikasjon på om du ønsker å stemme på V. En stemme til V er en stemme for en borgerlig regjering.

Det finnes ulike tilnærminger til valg - jeg stemmer på de jeg er mest enige i. Jeg tror valget hadde fungert bedre om flere hadde tenkt på denne måten.

 

Dersom du vil stemme "taktisk" og ikke markere din misnøye med dit "veien garantert vil gå" så blir det din sak. Dessverre er sånn at utviklingen nettopp vil gå den veien dersom mange tenker slik.

 

Generelt så er det slik at et parti vil få større gjennomslag jo flere stemmer de har.

Lenke til kommentar

Sponheims svar til en som stilte det samme spørsmålet i et nettmøte på Aftenposten i dag:

 

Tre viktige grunner til at du bør stemme Venstre i stedet for Arbeiderpartiet er: 1) Miljøpolitikken. Der hvor Arbeiderpartiet utelukkende er opptatt av å løse problemene med å kjøpe klimakvoter i andre land, har Venstre en gjennomført miljøpolitikk som både innebærer satsing på klima- og miljøvennlig løsninger innenlands, økt satsing på kollektivtransport og et gjennomført skatteskifte fra rød til grønn skatt slik at det blir lønnsomt å opptre miljøvennlig. 2) Næringspolitikken. I den grad Arbeiderpartiet har en næringspolitikk er det knyttet til de store statlige selskapene. Venstres næringspolitikk handler om nyskaping og de mange, mange små bedriftene vi er avhengig av i fremtiden. Vi klarer ikke å løse miljøutfordringene om vi ikke skaper et næringsliv som bidrar til en miljøvennlig omstilling. 3) Fornying av offentlig sektor. Skal vi klare å bevare en god offentlig sektor også i framtiden må den fornyes og moderniseres. Arbeiderpartiet har gitt LO og fagbevegelsen vetorett i alle viktige spørsmål om fornying og modernisering. Slik blir det ikke moderne fremtidsrettede løsninger av. Lykke til med valget (av Venstre). Hilsen Lars

 

http://www.aftenposten.no/nettprat/article3252261.ece

Lenke til kommentar

Må det virkelig være nødvendig å be deg om å utdype hver gang du åpner kjeften? Som i stort sett alle innleggene dine, er det umulig å forstå hva du mener. Liker du ikke Sponheim? Gjør Venstre det dårlig i Hordaland? Er det mange som stryker ham? Kommer han i regjering i stedet? Er han dødssyk? Har du røyket noe du ikke burde? Hva i all verden vil du frem til?

Lenke til kommentar
Må det virkelig være nødvendig å be deg om å utdype hver gang du åpner kjeften? Som i stort sett alle innleggene dine, er det umulig å forstå hva du mener. Liker du ikke Sponheim? Gjør Venstre det dårlig i Hordaland? Er det mange som stryker ham? Kommer han i regjering i stedet? Er han dødssyk? Har du røyket noe du ikke burde? Hva i all verden vil du frem til?

 

Jeg kom med en enkel opplysning, rapportert på tv2nyhetene.

Lenke til kommentar

Jeg er så lei mangelen på gode politikere. Hagen (rett type med feil verdisyn) og spesielt Rune Gerhardsen var de riktige typene helt uavhengig av politikken de sto for. Erna Solberg tror jeg ikke vil være noen god representant for Norge. Egentlig ser jeg ingen andre enn Jens som kan være statsminister i dette landet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...