Gå til innhold

Et kjølesystems dagbok


Shiva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var en genial sak jeg leste og den hndlet om noen som gravde radiatoren tre meter ned i hagen der det altid er +5 grader eller noe sånt

 

Hadde det vært så vel. Temperaturen stiger en god del så lenge tanken ligger over grunnvannsspeilet. Man må nok innfinne seg med 15-20 graders vann over tid. Hvis ikke tanken enten er enorm, og/eller at det er veldig lav jordtemperatur der du bor.

Det som evt kan avhjelpe mye, er hvis systemet du kjøler ikke er i drift hele døgnet.

Lenke til kommentar
Sorry

Jeg er på ingen måte kritisk til opplegget. Og demontere en fryse eller kjølebox har jeg også tengt på, Men andre kjølemidler en VANN og selvfølgelig nødvendig frostveske, bør vi overlate til Skanke & co,de har hitil ikke funnet noe bedre. Det er vannet som kjøler, frostveske har tilnermet 0 kjøleefekt. Silikon har også en negativ virkning på transistorer. ellers vill jeg gjerne høre mer om prosjektet. Hva med å plukke airkon. ut av en bil.

 

Det har jeg ikke tenkt på. Men da jeg er tilbake med vifte igjen, og jeg vil prøve å lage et kjøleanlegg helt uten vifte. Plukke en fryseboks for deler kunne latt seg gjøre, men jeg vet ikke helt hvordan de fungerer. Skal se nærmere på saken.

Lenke til kommentar
Greit for meg at folk er kritisk til hele opplegget, men jeg er slik at når jeg har fått en ide må det prøves ut selv om systemet kan bli en brannfelle. Det er under konstruksjon og plannlegging. Greit å kunne diskutere litt løst og fast da etter som ideene tar form.

 

Vel jeg er kritisk fordi jeg ikke helt skjønner hvordan dette kjølesystemet fungerer. Det virker som du ikke har tenkt helt gjennom hvordan kjølesløyfa skal fullføres.

 

Har to løsninger:

Den ene er at selve slangen såm går inn i PC er av PVC plastslanger. De er lett å bøye i forhold til de andre akvarieslangene. Litt skeptisk til å ha en slange inni som sliter og haler på kjøleblokken og lager litt spennig der. Akkurat når de går inn i kjøleboksen går det over til kopperrør, som inni boksen er bøyd til en spiral åla det jeg så på et bilde her. Denne spiralen av kopper ligger og bader i vann inni selve boksen. Ok, la oss si 30 liter vann. Så inni pvc slangen og kopperrøret er det ferdigblandet frostvæske. Mens dette er omgitt av vann eller en isblokk inni boksen så snart jeg finner ut hvordan jeg kan kjøle vannet ned i minusgrader.

 

Den andre løsningen er at hele boksen er fylt med frostvæske og pumpen er senket i væsken. slik at det ikke er kopperrør inni boksen.

 

Hvordan det skal kjøles til minusgrader jobber jeg med, men her har jeg tre løsninger: peltier element, innholdet i en fryseboks eller aircondition. Kanskje det går ann å kjøre dette i kombinasjon?

 

Selve boksen glemte jeg å si er "spiddet" med aliminiums plater. Jeg har noen liggende her og ideen er at disse går igjennom boksen hvor den ene halvdelen er inni og i kontakt med væsken og den andre halvdelen er utenfor og i kontakt med luft. De er hullet og hele poenget er at de fungerer som hjemmelaget radioator eller kjøleribber. Innsiden av boksen må da smøres med sillikon slik at det ikke lekker.

 

Hittils har jeg funnet ut at varmen skal transporteres bort fra CPUen via en vannblokk.

 

Vel tja... noe jeg ikke nevnte var at jeg jobber med et enkelt kopperør, kverket det litt i skrustikka slik at vann forsatt kan sirkulere gjennom og skal planslipe det på begge sider slik at det dekker overflaten til en AMD kjerne. Spørsmålet er om en slik enkel og billig løsning kan gjøre samme jobben som en kjøleblokk. Skal teste det ut på en gammel 486 CPU før jeg tester det på en +1500 atlhon. Denne kjører på en 1350MHz og jeg har greid å klokke den til 1600Mhz. Har en følelse av at den kan yte mer, men viften greier ikke å holde nede temperaturen. Den kommer opp i en 60 grader og windows låser seg.

 

Vannblokka blir altså kjølt av en blanding av vann og frostvæske. Så kommer altså frostvæska med varmen fra CPU til denne "fryseboksen" og her er det jeg ikke skjønner hva du mener. Er denne "fryseboksen" det samme som en dypfryser? Eller bare en stor tank med masse kjølevæske og vann i?

 

Har ikke bestemt meg enda, men en av de to jeg nevnte over blir det. Boksen er enten kopperrør i en isblokk, eller en fylt med frostvæske og vann. Den som leverer best effekt.

 

Hva er det som kjøler væska i "fryseboksen"?

 

Hvordan det skal kjøles blir vel til at jeg plukker et kjøleskap eller fryseboks her.

Lenke til kommentar

en eller annen gang at vann ikke har kokepunkt på nøyaktig 100 grader, men litt under)

 

VAnn koker ved 100-99.7 grader ved havoverflaten.-... Beveger man seg høyere opp øker trykket og dermed synker koketemperaturen. På mont Evrest ligger kokepunktet på 60-70 grader tror jeg..

 

Bra vi spiller battlefield nede i dalen da. :roll:

Lenke til kommentar
Ehhh...  

jeg er ikke vannkjølingsekspert, men hadde det ikk gått an å føre vannet i kobber rør inne i fryseboksen og kanskje presses igjennom en kobber. kjøleblogg med peltier elementer

 

Joda man kan fint ha kobberør eller en radiator inni i en god gammeldags fryser.

 

Det er et artig prosjekt og helt gjennomførbart (se link i mitt første svar) prosjekt. Problemet er frysere er lagd for å kjøle ned en ting og så holde temperaturen der nede. Bruker du den til å kjøle en CPU så vil du konstant tilføre ca 50-80W som fryseren da må fjerne. Derfor vil fryseren arbeide konstant noe som fører til at fryseren trolig tar kvelden slik det skjedde for NilsG/ocshoot (igjen se link).

 

Men hvis vi kjører en serie med kjøleribber igjennom veggen på fryseboksen? og hvor disse f.eks er i kontakt med kopperrøret på innsiden + pluss at alt dette flyter i vann og + peltier element.

 

Eller at kopperøret går inn og ut av fryseboksen... blir en slags radiator bygget utenpå en ganske spesiell og magisk fryseboks.

Lenke til kommentar
Ehhh...  

jeg er ikke vannkjølingsekspert, men hadde det ikk gått an å føre vannet i kobber rør inne i fryseboksen og kanskje presses igjennom en kobber. kjøleblogg med peltier elementer

 

Joda man kan fint ha kobberør eller en radiator inni i en god gammeldags fryser.

 

Det er et artig prosjekt og helt gjennomførbart (se link i mitt første svar) prosjekt. Problemet er frysere er lagd for å kjøle ned en ting og så holde temperaturen der nede. Bruker du den til å kjøle en CPU så vil du konstant tilføre ca 50-80W som fryseren da må fjerne. Derfor vil fryseren arbeide konstant noe som fører til at fryseren trolig tar kvelden slik det skjedde for NilsG/ocshoot (igjen se link).

 

Men hvis vi kjører en serie med kjøleribber igjennom veggen på fryseboksen? og hvor disse f.eks er i kontakt med kopperrøret på innsiden + pluss at alt dette flyter i vann og + peltier element.

 

Eller at kopperøret går inn og ut av fryseboksen... blir en slags radiator bygget utenpå en ganske spesiell og magisk fryseboks.

Lenke til kommentar
Admin'c  

 

DWPG.com har gjort det der. Det har også denne karen

 

Se det ja. Endelig en som vil det samme som meg. Bli kvitt vifta en gang for alle og ikke bare flytte den utav pc'en. Jeg ser han skriver om en 120 liter tank. Kanskje med kjøleribber eller kopper gjennomboret i tanken på kryss og tvers kunne det redusert en del antall liter.... med tanke på at hvis en skal drasse dette med seg uten å måtte tømme blær... tanken...for å så fylle på igjen at destination. :o

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor du vil slippe vifter, selv sliter jeg med at det er diskene som lager mest lyd her. viftene kjører jeg på lavest mulig hastighet og de hører jeg ikke når jeg setter på dekslene på kassa

 

Men hvis du prøver å presse litt mer ut av maskinen?

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor du vil slippe vifter, selv sliter jeg med at det er diskene som lager mest lyd her. viftene kjører jeg på lavest mulig hastighet og de hører jeg ikke når jeg setter på dekslene på kassa

 

Men hvis du prøver å presse litt mer ut av maskinen?

Hva mente du med det? mener du når jeg konstant kjører overklokka 919mhz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...