Gå til innhold

Kvalitetsforskjell på filter: Billige ebay-filter vs Hoya o.l.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer litt på å kjøpe bl.a. polariseringsfilter til mine objektiver. Derfor lurer jeg på: Hva er egentlig de største forskjellene på de billige ~80-kroners filterne fra Hong Kong man kan skaffe på eBay (bl.a.) og merkevarer som f.eks. Hoya? Er det noen betydelig forskjell på bildekvalitet?

 

På forhånd takk,

Hallgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av forskjellene er matriellet som er brukt.

Innfatning i plast og metall

"Glass" i plast, kompositter eller glass av ulik kvalitet.

 

Vet ikke om dette gjør valget klart for deg, men du kan nå se på det.

Kjøp gjerne fra eBay og "Hong Kong" selgere men kjøp kvalitet og styr unna billig søppel. Det er mulig å finne Hoya og Kenko på eBay til en langt lavere pris en i N orge. Jeg anbefaler Hoya sine "Pro1 Digital" serie som finnes både som UV og CPL filtre i "alle" størrelser. Dette er meget bra kvalitet til en fornuftig pris (særlig på eBay). Kenko har også filtere i "Pro1 Digital" serien. Dette er filtre som produseres av Hoya og mange tror det er eksakt samme filtere som Hoya sine egne. Jeg tror imidlertid de er av noe lavere kvalitet for de kommer ofte litt dårligere ut i tester av filtre. Men det er også gode filtre som er enda litt billigere enn Hoya sine.

 

Så til det du egentlig spurte om, nemlig forskjellen mellom "dyre kvalitetsfiltre" og de helt billige alternativene fra eBay:

 

1) Kvaliteten på glasset som er brukt, i kvalitetsfiltre brukes "optisk glass" mens billigfiltrene bruker vanlig glass eller eventuelt ett plast- eller komposittmateriale. Optisk glass har blant annet mindre lystap (se nedenfor) og lar lys passere uten at det brytes.

 

2) Kvalitetsfiltre "stjeler" mindre lys, særlig aktuelt for polariseringsfiltre som gjerne kan "stjele" 1/4 til 1/2 "stop" med lys og enda mer for filtre av "dårlig kvalitet".

 

3) Coating - filtere av god kvalitet har gjerne flere lag "coating" som blant annet motvirker refleksjoner, mindre gode filtre har kanskje ett lag "coating" eller mangler dette helt.

 

4) Generell "byggekvalitet" - gode filtre har gjerne en mer solid konstruksjon og tåler mer.

 

Dersom du har optikk av nogenlunde grei kvalitet (og jeg mener i en såpass vid betydning at nærmest alt av utskiftbar optikk havner i denne kategorien) så kan du vel være enig i at det er totalt meningsløst å feste noe som degraderer billedkvaliteten vesentlig i forkant av objektivet ditt?

Lenke til kommentar

Når dere er inne på filtertemaet etc.

 

Har det noe positiv innvirkning på bildekvaliteten ved å sette på ett B+W 58mm 010 UV Haze MRC 1× - Multi-Coated UV Filter på teleobjektiv.

Produsenten av objektivet må ha gjort hva de kan med glassene som er i objektivet, ikke sant?

 

Beskrivelse:

UV multi-coated Filter reduces unwanted ultra-violet light and haze. Due to its multi-coated feature, it allows nearly full light transmitting into the lens which produces sharper contrast and well balanced color.

 

Notice: The multi-coated UV filter is very different from the regular UV filter.When you use the multi-coated UV filter reflect the light source such as white light,you can see the lyons blue color on the multi-coated UV filter.Do not be fool to purchase that so-called "multi-coated UV filter" which just actually regular filter with higher price.

Lenke til kommentar

Spook: Flott, tusen takk for et godt og informativt svar. Jeg er fremdeles relativt ny når det gjelder kameraobjektiver og utstyr, så fint med folk som deg som kan mer enn meg på det området. Da vet jeg slik ca. hva jeg skal styre unna. :)

 

arela, takk for link til artikkel - skal definitivt lese igjennom den.

Lenke til kommentar
Når dere er inne på filtertemaet etc.

 

Har det noe positiv innvirkning på bildekvaliteten ved å sette på ett B+W 58mm 010 UV Haze MRC 1× - Multi-Coated UV Filter på teleobjektiv.

Produsenten av objektivet må ha gjort hva de kan med glassene som er i objektivet, ikke sant?

 

Beskrivelse:

UV multi-coated Filter reduces unwanted ultra-violet light and haze. Due to its multi-coated feature, it allows nearly full light transmitting into the lens which produces sharper contrast and well balanced color.

 

Notice: The multi-coated UV filter is very different from the regular UV filter.When you use the multi-coated UV filter reflect the light source such as white light,you can see the lyons blue color on the multi-coated UV filter.Do not be fool to purchase that so-called "multi-coated UV filter" which just actually regular filter with higher price.

 

Nei, UV filtere har egentlig ingen hensikt på moderne digitalkameraer. Dette er fordi alle digitalkameraer i dag har UV filter innebygget, gjerne som en del av sensoren. UV filtre har kun positiv effekt brukt sammen med "gammeldagse" filmkameraer.

 

Men en del foretrekker å bruke UV filter som beskyttelse foran objektivene sine, men siden "UV" delen av filtret ikke har noen effekt så kan man like gjerne bruke klare filtre som ikke filtrerer UV (slike finnes faktisk).

 

Men hvorvidt et filter har noen særlig beskyttende effekt er veldig omstridt og mange mener at de ikke har det. Denne diskusjonen er forøvrig en gjenganger her på forumet. jeg nøyer meg med å fastslå følgende:

 

1) Et hvilket som helst filter du setter foran objektivet ditt må nødvendigvis påvirke billedkvaliteten negativt i større eller mindre grad. Hvor mye og om det er synbart avhenger av kvaliteten på filtret. men effekten vil uansett være målbar (om ikke synbar).

 

2) Et filter foran objektivet ditt vil nødvendigvis kunne beskytte frontelementet på objektivet ditt i visse tilfeller. Frontelementet er dog veldig hardt og det skal mye til for å skade det men "coatingen" er nok mer utsatt. Hvor mye (om noe) beskyttelse et filter gir er dog veldig omstridt og det kan utmerket godt tenkes at i gitte situasjoner så kan et filter være med å forverre skaden på objektivet ditt dersom uhellet er ute.

 

3) Når man kjøper sitt første DSLR med kit objektiv så er det ingen som helst grunn til å falle for selgers ivrige argumenter om at man bør kjøpe et (dyrt - som han tjener relativt mye penger på) UV filter for å "beskytte" det rimelige kit-objektivet som følger med. Skal man først bruke et filter på den måte så bør det være gjennomtenkt og "selvvalgt" og ikke pådyttet av en selger.

 

Her er forøvrig en test av ulike UV filtre og som du ser så kommer filteret du spør om greit ut av det men er slett ikke det beste filtret og særlig ikke om man tar prisen (valuta for pengene) med i betraktning.

Lenke til kommentar

Hoya sin nyeste filterserie, HD (High Durability mener jeg det står for) er noe av det som blir mest anbefalt på filterfronten for tiden. Det tåler mye mer enn vanlige filtre, og polafilteret i serien har et mindre lystap, og det er enklere å rengjøre. Jeg kjøpte selv et Hoya HD polariseringsfilter ø77mm for en uke siden hos Scandinavian Photo til 999,-, og er råfornøyd med kvaliteten. Forøvrig en enormt god pris, til sammenligning selger BHphoto det samme filteret til $220 eller så.

Lenke til kommentar

Her er vel samme filter på eBay som koster US$118 inklusive porto. og disse "Hong Kong selgerne" deklarerer gjerne varene med en verdi på noen få dollar så her "sparer" du trolig mva og "fortollingsgebyr" også. Det er med andre ord litt å spare på å handle på eBay.

 

Men du fikk uansett en veldig god pris hos Scandinavian Photo!

Lenke til kommentar

Enig i det.

 

Men filtre blir som oftest brukt som "melkeku" i den forstand at mange forretninger beregner seg *veldig god* avanse på denne typen produkter siden de fleste kundene ikke er så opptatt av å sammenlikne priser på denne typen tilleggsutstyr men gjerne kjøper det "i samme slengen" når man først kjøper et kamera/objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...