Gå til innhold

Ny PC. Men aner ikke hva jeg skal velge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, Komplett.no er ikke de rimeligste, men de er effektive og greie å forholde seg til.

MPX, Amentio og Netshop er også gode valg selv om alle har ulike erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar, da får jeg se på de.

Men hva slags PCer tror du jeg burde kjøpe da? (Nå spør jeg Komakino for at det ikke skal blitt fullt med rot) Du får velge den prisklassen du tror holder, men ikke velg for dårlig da. Gjør ikke noe om du velger litt høyere prisklasse bare for å vøre sikker. Dette er hvis du gidder å se på det da selvfølgelig.

Skrevet

Den øverste er overkill til normalt hjemmebruk. Den asusen jeg linket til litt tidligere i tråden er god til gaming og hjemmebruk om det var det du ønsket. Og for 6 lapper mindre.

Men man kan si at det er stor forskjell på de to pcen dere ja :D

Hvilken stasjonær har du bestemt deg for da?

Skrevet (endret)

Heh, du må ikke legge noe sånt på meg ;)

Vel, Mac har jeg strengt tatt lite peiling på, men du har jo noen pekepinner i denne tråden.

Du har ikke nevnt om du skal bygge selv eller om du har noen andre til å gjøre det?

Uansett så går jeg litt i mot mine egne prinsipper og foreslår dette oppsettet som et alternativ til bla. spill og tyngre applikasjoner:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=102463

Dette er en meget sterk maskin, men uten operativsystem som du ser. Den skal også såvidt jeg kan forestille meg være stilren og nogenlunde nøytral.

Hvis det viser seg at 1 stk Gtx285 blir for lite er det klart for å putte inn et ytterligere, men foreløpig synes jeg du skal prøve med ett. Grunnen til at jeg velger Gtx285 er at kortet er meget stillegående og kjølig. Resten av systemet skal etter mitt skjønn også bli en stille opplevelse til luftavkjølt å være.

For ytterligere lydredusering kan du legge til en CPU kjøler. Noctua sine er meget stillegående og effektive.

Endret av Komakino
Skrevet

Ossen er det man bygger selv da? Beklager at jeg sikkert kan veldig lite. Tror egentlig jeg skal kjøpe en ferdig. Går sikkert ann å få noen til å lage den, men er det nødvendig?

Hva slags operativsystem skal jeg bruke da? Er vel kanskje Windows Vista som er det nyeste. Jeg tror det var det jeg fikk PCene mine oppdatert til for omtrent et år siden.

Og hva er Gtx285?

Skrevet

Nødvendig er det ikke, men en fordel for mange da man får skreddersydd sine ønsker inn i maskinen, men som fra en annen side ikke nødvendigvis er så viktig for deg.

Av operativsystem gjør du nok lurt i å velge Windows 7 når det kommer om ikke lenge. Betaversjonen har vært tilgjengelig for vanlig dødelige i noen måneder. Bedre enn Vista er det definitivt i mine øyne iallefall.

Gtx285 er grafikk-kortet.

Skrevet (endret)

Jeg skal få en til å se på operativsystem.

Når jeg får inn PCer, TVer osv. tenker jeg at jeg snart får litt orden hjemme. Har hatt et problem med at ledinger og ting ligger overalt. Men nå skal jeg få en som kan dette til å sette det opp.

Har også endelig fått internett i hele huset. Fikk satt opp noen "bokser" i huset. Betalte selvfølgelig for to forskjellige telenorabonnementer da jeg oppdaterte til raskere. Men ser ut til at det meste ordner seg nå.

Så takker for alle innspill som er gjort. Er fortsatt åpen for flere forslag hvis noen vil.

Endret av delphinen
Skrevet

Er enkelt å få Komplett eller Netshop til å bygge for deg.

Jeg synes at i7 920 er smartere altenativ enn i7 950. Riktignok er det litt forskjell på klokkehastigheten, men ikke merkbart til hans bruk. I tillegg kan man ikke regne en quadcore som en vanlig 2,66ghz. Er flere nyere teknologier enn tidligere.

Jeg skal ta en titt på TVene også.

Skrevet

Til Thomisa:

For det første:

Du påstår at i7 er bedre enn e8600 i alt annet enn spill. Men det er kun spillytelsen det står på her. Hvilken som helst pc som kan kjøre COD4 på maks klarer picasa og lett photoshopping. Det skjønner du vel. Greit nok at i7en sparker fra på PIfast og andre syntetiske tester, men jeg tror ikke eieren vil merke det i picasa.

4gb ram holder plenty til "Lett photoshopping".

Også skjønner du ikke poenget med 8800gt, tydeligvis fordi du mener det er for gammelt. Vel, NEWSFLASH: Det har høyest ytelse per krone. Av alle kort, i hele verden. Kortet koster 600 kr. Setter du to sånne i sli, får du akkurat samme greia som et 9800gx2, bare med høyere frekvenser. Og du får ikke et 9800gx2 i dag til under 3000 kr. Du virker som en fyr som nettopp har satt deg inn i hardware, ettersom du mener at nyere er bedre. For det første, så er det slik at et nytt produkt alltid vil ha lavere ytelse pr krone enn et eldre. For det andre, har et eldre produkt som oftest bedre driverstøtte. For det tredje, er det ikke slik at når man kjøper et produkt som ble lansert for ei stund siden, så er produktet du får gammelt. Nvidia produserer fortsatt 8800gt/9800gt-kort, fordi de kan bruke gpuer som har en defekt transistor, som ellers ikke kunne blitt brukt.

Vennligst godta det faktumet at jeg ikke liker at folk kaster bort 10000 kroner i hytt og pine. Jeg ser heller på det som nokså umoralsk.

Skrevet
Til Thomisa:

For det første:

Du påstår at i7 er bedre enn e8600 i alt annet enn spill. Men det er kun spillytelsen det står på her. Hvilken som helst pc som kan kjøre COD4 på maks klarer picasa og lett photoshopping. Det skjønner du vel. Greit nok at i7en sparker fra på PIfast og andre syntetiske tester, men jeg tror ikke eieren vil merke det i picasa.

4gb ram holder plenty til "Lett photoshopping".

Også skjønner du ikke poenget med 8800gt, tydeligvis fordi du mener det er for gammelt. Vel, NEWSFLASH: Det har høyest ytelse per krone. Av alle kort, i hele verden. Kortet koster 600 kr. Setter du to sånne i sli, får du akkurat samme greia som et 9800gx2, bare med høyere frekvenser. Og du får ikke et 9800gx2 i dag til under 3000 kr. Du virker som en fyr som nettopp har satt deg inn i hardware, ettersom du mener at nyere er bedre. For det første, så er det slik at et nytt produkt alltid vil ha lavere ytelse pr krone enn et eldre. For det andre, har et eldre produkt som oftest bedre driverstøtte. For det tredje, er det ikke slik at når man kjøper et produkt som ble lansert for ei stund siden, så er produktet du får gammelt. Nvidia produserer fortsatt 8800gt/9800gt-kort, fordi de kan bruke gpuer som har en defekt transistor, som ellers ikke kunne blitt brukt.

Vennligst godta det faktumet at jeg ikke liker at folk kaster bort 10000 kroner i hytt og pine. Jeg ser heller på det som nokså umoralsk.

cry baby cry

Skrevet

Min anbefaling til trådstarter:

Kjøp 2 stk stasjonære PC'er, istedet for 1 PC og 1 mac. Hele grunnen til at du kjøper mer enn 1 stasjonær /1 laptop, er at du får besøk, etc. Og dersom det er mer enn en som skal bruke de, vil det være mye mer praktisk (de kan spille mot hverandre i LAN, de kan spille de samme spillene, de beste spillene..) å ha to stasjonære PC'er, istedetr for 1 stasjonær mac og 1 stasjonær PC.

Hvis du vil prøve mac er er det jo perfekt å velge som laptop.

Skrevet
Men kan kanskje kjøpe to bærbare Mac + en bærbar PC. Og to stasjonære PCer. Tror du det er bedre?

Begynner å lure på om du ikke driver å tuller med oss?

Skrevet (endret)

Hehe, det kan jo være. Er jo sånn at om en kaster ut en tråd "Ser etter laptop til 100.000" så må jeg innrømme at jeg klikker med en gang:D Bare for å se hvor syke maskiner folk klarer å komme opp med.

Uansett, hvis han bare sitter og dikter dette, hva er egentlig forskjellen for deg/oss? Egentlig ingenting.. En får aldri se resultatet av forslagene sine uansett, enten de blir gjennomførte eller ikke ;)

Delphinen, jeg sier bare at om du skal ha mer enn 1 stasjonær som skal brukes til spilling, da er det mange fordeler ved at de er av samme sort (enten pc eller mac), og at de er pc'er (siden de yter mer i forhold til pris og det finnes flere spill til dem).

For pc'ene / bærbar pc, sjekk ut www.multicom.no, de har mange pc'er med høy ytelse som du kan konfigurere selv, f.eks;

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....4;c:100583;fl:0

og

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....8;c:100560;fl:0

Endret av bme081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...