Gå til innhold

kjøp av rifle


Anbefalte innlegg

jeg ønsker å kjøpe meg rifle.

den skal bli brukt til jakt på elg, hjort og rådyr. så blir vel 6,5x55 eller .308. er det veldig stor forskjell på disse kaliberene?

 

jeg vil helst ikke over 10.000kr siden jeg er student, men jeg vil ha noe som jeg har glede av og kan vare en stund.

alle tips motas med takk, kan gjerne kjøpe brukte våpen også..

 

Ole Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6,5x55 vil fungere gjerne like godt som .308. Et treff i hjerte- og lungeregionen med 6,5 er like dødelig som et skudd fra .308 i samme region. Jeg tror at når en eventuell skeivbom kommer, så vil kanskje .308 kunne gjøre mer skade enn 6,5. Det er viden kjent at .308 er et kraftigere kaliber enn 6,5x55 - og vil fungere veldig godt til både rådyr, hjort og rådyr.

 

Men jeg har ikke skutt noen hjort med 6,5x55. Det er klart at det vil fungere helt perfekt for mange, men jeg ville gått for .308. Angående ammo så er det veldig få våpenbutikker som ikke har ammo til hverken .308 eller 6,5x55.

 

Angående våpen så er jeg ikke helt sikker. Tror Tikka T3 skal være billig, så det kan jo være noe å se på? Er optikk inkludert i prisen?

Bruktvåpen vet jeg dessverre ikke noe særlig om. Men ligger jo litt på finn.no

Lenke til kommentar
okei:)

 

sett litt på t3, tror nok jeg kommer til å gå for .308.

det er kun rifle jeg trenger ja!

 

.308 er absolutt ikke noe dårlig valg, så det er vel egentlig bare å kjøre på. Den dagen jeg skal kjøpe meg rifle blir det nok .308 også. :)

 

Du kunne jo også spørt en jaktbutikk som også selger våpen, hva som evt. kan passe til deg av våpentyper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...