Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Livløs PC. Hovedkort eller strømsforsyning?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en maskin jeg har satt sammen selv. Har fungert utmerket unten feil i mange år. Men i går når jeg skulle skru den på, skjedde det ingenting. Jeg ser den lille lampen lyser på hovedkortet, samt lyset på nettverkskortet. Når jeg skrur på strømforsyningen begynner den ene 120mm viften å gå? Dette er før jeg har trykt på "On" på maskinen. Og når jeg trykker på on skjer det ingenting. CPU viften får seg et rykk bare og så ingenting.

 

Hva kan dette være? Er det hovedkortet som har tatt kvelden eller er det strømforsyningen?

 

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core 2,6GHz Socket 939, 1MB

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge det lyser på hovedkortet så tviler jeg på at det er strømforsyningen som er ødelagt. Er nok hovedkortet da ja... eventuelt prosessor?

 

Hvis det var prosessoren så skulle vel maskinen/bios startet? Holder en knapp på hovedkortet selv, men hadde vært fint om en kunne sagt det med sikkerhet. Kjipt å bytte ut ting uten at de er ødelagt. Strømforsyningen er en Mist 600w

Lenke til kommentar
Så lenge det lyser på hovedkortet så tviler jeg på at det er strømforsyningen som er ødelagt.

At det lyser på HK betyr bare at en liten del av PSU (5V standby) virker. Det gir ingen grunn til å anta at PSU ellers er i orden.

 

Det går nok ikke an å si med sikkerhet hva som er defekt. Det enkleste er å prøve en annen PSU.

Lenke til kommentar
Så lenge det lyser på hovedkortet så tviler jeg på at det er strømforsyningen som er ødelagt.

At det lyser på HK betyr bare at en liten del av PSU (5V standby) virker. Det gir ingen grunn til å anta at PSU ellers er i orden.

 

Det går nok ikke an å si med sikkerhet hva som er defekt. Det enkleste er å prøve en annen PSU.

 

Men er det ikke sånn at så lenge noe virker så virker alt? sånn at hvis en ting bak det galvaniske skillet i strømforsyninga ryker så virker ikke resten heller?

Endret av Louigi
Lenke til kommentar
Så lenge det lyser på hovedkortet så tviler jeg på at det er strømforsyningen som er ødelagt. Er nok hovedkortet da ja... eventuelt prosessor?

 

Hvis det var prosessoren så skulle vel maskinen/bios startet? Holder en knapp på hovedkortet selv, men hadde vært fint om en kunne sagt det med sikkerhet. Kjipt å bytte ut ting uten at de er ødelagt. Strømforsyningen er en Mist 600w

har hatt det samme problemet som deg.Maskinen ville en dag ikke starte den hadde 500w mist .Har hatt 2 stk mist 500w som begge har sluttet og virke de har en ting felles med din strømforsyning de har ikke japanske kondesatorer. Så prøv en annen strømforsyning om du har mulighet til det

Lenke til kommentar
Hei

 

Har en maskin jeg har satt sammen selv. Har fungert utmerket unten feil i mange år. Men i går når jeg skulle skru den på, skjedde det ingenting. Jeg ser den lille lampen lyser på hovedkortet, samt lyset på nettverkskortet. Når jeg skrur på strømforsyningen begynner den ene 120mm viften å gå? Dette er før jeg har trykt på "On" på maskinen. Og når jeg trykker på on skjer det ingenting. CPU viften får seg et rykk bare og så ingenting.

 

Hva kan dette være? Er det hovedkortet som har tatt kvelden eller er det strømforsyningen?

 

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core 2,6GHz Socket 939, 1MB

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium

 

Prøv å jumpstarte strømforsyning med å kortslutte pinne 14 og 15 med en binders. Du får ihvertfall sett om strømforsyningen er i orden, muligens virker maskinen når du kobler opp igjen. Strømforsyningen får et sjokk og kan våkne til liv igjen.

 

http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Lenke til kommentar

Har sett various topics om at mist er en dårlig strømforsyningsleverandør, da den max fungerer i 2-3 år før ting begynner å gå skeis. Jeg ville skrudd ut en strømforsyning fra en annen PC, og testa den. Koble da ut eventuelle ekstra harddisker og cd-rommer for å spare strøm - da andre strømforsyninger kan være av mindre watt, og ikke klarer like mye.

Lenke til kommentar
Men er det ikke sånn at så lenge noe virker så virker alt? sånn at hvis en ting bak det galvaniske skillet i strømforsyninga ryker så virker ikke resten heller?

Nei, det skjer heller ganske ofte at standby er OK mens andre deler feiler. Har selv opplevd det flere ganger.

Standby er en separat del av PSU og er ganske uavhengig av resten, det er bare likeretter og filter som er felles.

 

Jumpstart er heller ikke egnet til å sjekke om PSU er i orden eller ikke. Selv om PSU starter så betyr ikke det at alle utgangene fungerer, eller at de tåler belastning.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Ser at det heller mot strømforsyningen her. :hmm: Når jeg manipulerer bryteren bak på PSU (av og på, og litt i mellom) Så ser det ut som cpu viften og den ene kabinettviften starter å gå? Uten at selve pc'n er på. I tillegg lager den noe "gniste" lyder.

 

Mist'en jeg har er vel ca 3 år eller noe sånt.....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...