Gå til innhold

Bruker du 32bit eller 64bit Linux?


Bruker du 32bit eller 64bit Linux?  

158 stemmer

  1. 1. Bruker du 32bit eller 64bit Linux?

    • Jeg bruker 64bit Linux (og følgelig 64bit CPU)
      93
    • Jeg bruker 32bit Linux selv om jeg har 64bit CPU
      44
    • Jeg bruker 32bit Linux på en CPU som ikke har 64bit
      21


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men innrømmer at det er oppfatninger som ikke nødvendigvis bygger på fakta om Linux, så la meg spørre:

Er det nevneverdig større sjanse for å møte på driverrelaterte problemer med 64 bit i Linux? og dersom det er mulig å si noe generelt; er feks grafikkdrivere til Intel, ATI, og Nvidia, typisk bedre eller dårligere i 64 bit versjoner?

Jeg har ikke støtt på driverproblemer på min maskin som kjører 64bit linux.

Dog eneste er eneste driver jeg har instalert sjøl nVidias driver for grafikk-kortet.

Alle andre drivere er de som ligger i kjerna. HK i maskina med 64bit linux har Intel chipsett og brikker.

 

Generelt sett vil jeg si at for nVidia så er det liten til ingen sjanse for driverproblemer på 64bit; nVidias grafikkdrivere er meget gode. ATi har jeg desverre liten erfaring med, men deres proritære driver er ansett for å være dårligere enn nVididas; avhenger mye på hvilket kort vel...

Av Intels drivere er det vel kun grafikkdriveren som er å snakke om, alle andre just works. Intels grafikkdrivere er for tiden i stor flux, men det har lite med 32/64bit å gjøre.

 

Skiller (K)Ubuntu seg fra Windows når det gjelder mengden programmer som er native 64 bit, og som har en reell nytte av 64 bit rent ytelsesmessig, eller har man som i Windows mest 32 bit aplikasjoner som på en eller annen måte (ala WOW64) kan kjøre i 64 bit OS?

Hvis du installerer linux 64bit, være seg Ubuntu, Debian, Slackware, Fedora, etc, så er praktisk talt all programvare kompilert som 64bit.

Untakene er f.eks. wine, som ikke lar seg kompilere til 64bit for the moment, og propriær programvare.

Flash var inntil for ikke så lenge siden kun tilgjengelig som 32bit, men er nå tilgjengelig som 64bit, selvom den vel fortsatt er offisielt i Alpha.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror applikasjoner kan forsyne seg av minnet som ikke er reservert av kernel.. og jeg tror ikke denne reserverer så mye som 1GB (den kjører tross alt på så lite som 16MB RAM).

 

Når det gjelder 64-bit vs 32-bit i linux, så er du allerede garantert at de driverne som følger med kjernen (altså de fleste) fungerer like bra i 64- og 32-bit. Proprietære drivere til grafikkkort og enkelte trådløskort følger ikke med kjernen, men de jeg har prøvd av disse har ikke vært noe problem på 64-bit.

 

Den eneste virkelige forskjellen jeg har merket med 64-bit vs 32-bit, er at programmer sluker vesentlig mye mer minne (nærmere dobbelt så mye i enkelte tilfeller).

 

Ubuntu 64-bit er rent 64-bit, det vil si at alle programmer som følger med er kompilert for 64-bit og er "native". Om de drar nevneverdig nytte av dette, og om de er optimalisert til å dra nytte av fordelene et 64-bits instruksjonssett tilbyr, er en annen sak..

På de fleste desktopapps er nok ikke fordelen særlig merkbar, om den er der i det hele tatt. Når det gjelder ting som databaser o.l, gir 64-bit en godt målbar forskjell sålangt jeg har skjønt.

 

Selv bruker jeg 64-bit fordi jeg har maskiner med mye minne (4GB og 6GB), fordi det funker helt fint.. og fordi jeg kan. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...