Gå til innhold

Nytt kamera til nybegynner - Olympus e-520 eller Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter kamera, og lurer på å kjøpe olympus e-520.

 

HÅPER noen kan fortelle sine erfaringer med dette kamera. Jeg er nybegynner og vet ikke så mye om hva jeg skal se etter.

 

Har også lurt på nikon d60. Så hvilket av disse ville dere valgt?

 

Hvor lenge kan jeg klare meg med linsen som følger med olympus kameraet? Står at det er en med 14-42 mm.

 

Er det bare olympus objektiv som kan brukes på de kameraene? Virker som olympus sine objektiv er en del dyrere enn andre sine..

 

 

HÅPER HÅPER noen kan hjelpe meg litt :)

Endret av Skagen
Gjorde emnetittelen mer beskrivende.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på utkikk etter kamera, og lurer på å kjøpe olympus e-520.

 

HÅPER noen kan fortelle sine erfaringer med dette kamera. Jeg er nybegynner og vet ikke så mye om hva jeg skal se etter.

 

Har også lurt på nikon d60. Så hvilket av disse ville dere valgt?

 

Hvor lenge kan jeg klare meg med linsen som følger med olympus kameraet? Står at det er en med 14-42 mm.

 

Er det bare olympus objektiv som kan brukes på de kameraene? Virker som olympus sine objektiv er en del dyrere enn andre sine..

 

 

HÅPER HÅPER noen kan hjelpe meg litt :)

 

Angående priser, så har Olympus tre prisnivåer eller serier på objektivene sine. Den billige serien ligger på 1500-4000, mellomserien på 4000-10000 og toppserien på 20000-60000, sånn omtrent. Generelt er de fleste objektivene veldig konkurransedyktige på pris og kvalitet sammenlignet med de andre kameraprodusentene, særlig i mellomsjiktet, mens 3. part-produsentene Sigma, Tamron og Tokina gjerne kan ligge litt billigere igjen. Utvalg, priser og kvalitet på objektivene samt innebygget stabilisator og kvalitetsfølelse var grunnen til at jeg endte med Olympus.

 

Var det noe spesielt objektiv du syntes virket dyrt?

 

Det er mange her som kan hjelpe med spørsmål, og jo mer konkrete de er, jo bedre kan du regne med at svarene er :)

 

Angående kit-objektivet 14-42/3,5-5,6, så er det et rimelig skarpt og godt objektiv som er veldig lite og lett. Om du tror du kommer til å fotografere mest i godt lys eller med stativ og ikke av motiver som beveger seg fryktelig fort vil du komme veldig langt med det objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Olympus E-510 som er omtrent samme greia som E-520, og pappa har kjøpt seg Nikon D60. Helt ærlig så er det ganske hipp-som-happ hva du velger, begge kameraene er gode, sitter godt i hånda og kommer med helt grei optikk. Det eneste jeg er misunnelig på Nikon-folket for i den klassen er at de har LED-lys som hjelper autofokus i mørket.

Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter kamera, og lurer på å kjøpe olympus e-520.

 

HÅPER noen kan fortelle sine erfaringer med dette kamera. Jeg er nybegynner og vet ikke så mye om hva jeg skal se etter.

 

Har også lurt på nikon d60. Så hvilket av disse ville dere valgt?

 

Hvor lenge kan jeg klare meg med linsen som følger med olympus kameraet? Står at det er en med 14-42 mm.

 

Er det bare olympus objektiv som kan brukes på de kameraene? Virker som olympus sine objektiv er en del dyrere enn andre sine..

 

 

HÅPER HÅPER noen kan hjelpe meg litt :)

 

Angående priser, så har Olympus tre prisnivåer eller serier på objektivene sine. Den billige serien ligger på 1500-4000, mellomserien på 4000-10000 og toppserien på 20000-60000, sånn omtrent. Generelt er de fleste objektivene veldig konkurransedyktige på pris og kvalitet sammenlignet med de andre kameraprodusentene, særlig i mellomsjiktet, mens 3. part-produsentene Sigma, Tamron og Tokina gjerne kan ligge litt billigere igjen. Utvalg, priser og kvalitet på objektivene samt innebygget stabilisator og kvalitetsfølelse var grunnen til at jeg endte med Olympus.

 

Var det noe spesielt objektiv du syntes virket dyrt?

 

Det er mange her som kan hjelpe med spørsmål, og jo mer konkrete de er, jo bedre kan du regne med at svarene er :)

 

Angående kit-objektivet 14-42/3,5-5,6, så er det et rimelig skarpt og godt objektiv som er veldig lite og lett. Om du tror du kommer til å fotografere mest i godt lys eller med stativ og ikke av motiver som beveger seg fryktelig fort vil du komme veldig langt med det objektivet.

 

Jeg kommer i hovud sak til å ta bilde av barnet mitt og slikt. Besøk og famile :) Håper jeg kan klare meg med det objektivet som følger med en stund.

Kan en bruke f. eks sigma sine objektiv på ett olympus kamera?

Såg på en linse på elprice sine sider, som var opp til 300mm, og den koster 4000. Så var den en av annet merke som også gikk opp til 300mm som kostet halve prisen.

 

Må en bruke spes minnekort til speilrefleks? Jeg har en del orginale olympus minne brikker, xd, kan de brukes i dette kamera?

Lenke til kommentar
Jeg kommer i hovud sak til å ta bilde av barnet mitt og slikt. Besøk og famile :) Håper jeg kan klare meg med det objektivet som følger med en stund.

Det kan du. 14-42'ern fungerer fint til sånt. Etterhvert kan du skaffe deg en ekstern blits som FL-36R som du ha bedre blits-bilder.

Kan en bruke f. eks sigma sine objektiv på ett olympus kamera?

Du kan bruke alle objektivene som er laget for four-thirds, både Olympus og Sigma har et godt utvalg. Men ikke objektivene som er laget for canon og nikon og pentax og sony/minolta.

Såg på en linse på elprice sine sider, som var opp til 300mm, og den koster 4000. Så var den en av annet merke som også gikk opp til 300mm som kostet halve prisen.

70-300mm-objektivene brukes stort sett til fuglefotografering og sportsfotografering. Det er mye tele, det der. Lurt å ta en tur i butikken og se hvor ekstremt det faktisk er før du kjøper noe sånt. Jeg har 40-150'ern, og det er sjelden jeg ønsker noe lenger. Men det er ofte at det er godt å kunne zoome helt ut til 40mm. :)

Må en bruke spes minnekort til speilrefleks? Jeg har en del orginale olympus minne brikker, xd, kan de brukes i dette kamera?

Olympus E-520 støtter både xd-kort og compact flash-kort. Compact flash er raskere og billigere, men om du nå har xd-kort så kan du bruke det til å begynne med.

Lenke til kommentar
Jeg hadde Olympus E-510 som er omtrent samme greia som E-520, og pappa har kjøpt seg Nikon D60. Helt ærlig så er det ganske hipp-som-happ hva du velger, begge kameraene er gode, sitter godt i hånda og kommer med helt grei optikk. Det eneste jeg er misunnelig på Nikon-folket for i den klassen er at de har LED-lys som hjelper autofokus i mørket.

 

Ja, akkurat den lampen er det dumt Olympus ikke har lenger. De hadde den på E-1, men har dem nå bare på blitsene, og det er litt dumt. Det kan jo ikke koste så mye ekstra.

 

 

Jeg kommer i hovud sak til å ta bilde av barnet mitt og slikt. Besøk og famile :) Håper jeg kan klare meg med det objektivet som følger med en stund.

Kan en bruke f. eks sigma sine objektiv på ett olympus kamera?

Såg på en linse på elprice sine sider, som var opp til 300mm, og den koster 4000. Så var den en av annet merke som også gikk opp til 300mm som kostet halve prisen.

 

Må en bruke spes minnekort til speilrefleks? Jeg har en del orginale olympus minne brikker, xd, kan de brukes i dette kamera?

 

Sigma har en del objektiver til Olympus også, men de har færre som passer der enn de har til de andre fatningene. Du kan se oversikt over alle objektivene her: http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html

 

300mm-objektivet du nevner er nok 70-300/4-5,6, og det koster 3000 hos Japan Photo. Sigmas (som du ikke får til Olympus) og Tamrons tilsvarende koster mindre, men til sammenligning koster Nikons variant ca 4000 og Canons ca 4700.

 

E-520 har plass til både Compact Flash, som er den vanligste typen kort på speilrefleks (selv om SD blir mer populært) og XD, som er Olympus' eget. Så du kan bruke kortet du har, men om du skal kjøpe flere kort vil jeg anbefale CF. Du kan ha begge i samtidig.

 

Edit: Var litt treig der ja

Endret av Cax
Lenke til kommentar
takk for alle svar :)

tror jeg kommer til å ende opp med plympus e-520 ja...

 

dere som har dette kameraet, hvilket tilbehør har dere? og hvor er det rimligst å kjøpe??

 

Fikk mitt Olympus E-520 for litt over en uke siden og er kjempefornøyd så langt.

Jeg hadde samme problemstilling som deg med tanke på hva jeg skulle ta bilder av (familie etc.) og kom frem til at dette dugde til mitt formål.

14-42 objektivet duger godt i første omgang til familiebilder ol.

 

Rimligste jeg fant var hos Japan Photo. Kit med 14-42 objektiv, lader, kabler, CD'er, norsk bruksanvisning og 4GB CF brikke kom på 4518,- inkl. frakt.

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-zuiko-14-42mm/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...