twister06 Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 Våkna opp idag til en PC som sto på med svart skjerm. Den hadde stått på over natta men da jeg prøvde å aktivere skjermen igjen skjedde det ikke noe. Jeg prøvde å skru den av, men av/på knappen fungerte ikke, så det endte med at jeg måtte ta strømmen. Jeg prøvde å skru den på igjen men etter et par sekunder skrudde den seg av og på igjen av seg selv. Slik fortsatte den helt til jeg tok strømmen på nytt. Jeg har jobbet med saken og lett på internett etter løsninger i hele dag, men jeg har ikke funnet ut hva som er galt. To ganger har den kommet så langt som å flashe et bilde på skjermen der jeg kan gå inn i BIOS innstillingene, men den slår seg av igjen før jeg rekker å trykke på noe. Skjønner egentlig ikke hva som har skjedd fordi jeg gjorde ikke noe uvanlig igår når den fungerte helt fint. PC'en er ca 3-4 år gammel og er kjøpt hos Komplett.no, veit ikke helt om det er verdt det å sende den på service. Noen som har en løsning?
twister06 Skrevet 1. august 2009 Forfatter Skrevet 1. august 2009 Glemte å nevne at det lyser et rødt LED lys fra skjermkortet som for så vidt er et ATI Radeon x1950. Aldri lagt merke til det før
Vizla Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 (endret) Napp ut så du kun har igjen: En rambrikke, CPU og skjermkort ( Hvis hovedkortet ditt har innebygd skjermkort, test med det kontra x1950 kortet ditt ). Reset cmos og prøv å start den Hvis du har muligheten, test med annen strømforsyning Endret 1. august 2009 av Vizla
twister06 Skrevet 1. august 2009 Forfatter Skrevet 1. august 2009 (endret) nappa ut alt nå og starta den først uten skjermkort. Har ikke integrert skjermkort men prøvde bare for å se om den fungerte, og det gjorde den, den skrudde seg ikke av, men samtidig hørte jeg ikke noe POST heller så det spørs om maskinen boota, men den restarta i hvert fall ikke. Satt inn skjermkortet igjen og skrudde på. Den røde lampa begynte å lyse igjen, ikke noe bilde på skjermen og etter ca to min restarta den. Leste et sted at det røde lyset kan bety en av to ting, der den ene var overoppheting og den andre for lite strøm. Jeg er sikker på at den ikke er overopphetet fordi pc'en har vært avslått i flere timer og kortet var kaldt, men åssen finner jeg ut om det er noe galt med strømforsyningen eller skjermkortet? Forresten, tok ut batteriet fra hovedkortet og trykket på den røde knappen som tilsvarer en jumper. Fungerte fremdeles ikke. Hva er forskjell på å resette CMOS og å resette BIOS? Gjorde jeg det riktig ved å ta ut batteriet og så trykke på reset knappen? Hovedkortet er MSI 975X Platinum. Sorry men jeg er ikke helt proff på hardware. Endret 1. august 2009 av twister06
Vizla Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 Helt riktig, dog det hadde holdt med en av de Resette CMOS = resette BIOS Med mindre du har et annet skjermkort, strømforsyning eller en PC du kan teste dette i er det desverre lite du kan gjøre annet enn sende inn til service
kanonkent Skrevet 3. august 2009 Skrevet 3. august 2009 (endret) Leste et sted at det røde lyset kan bety en av to ting, der den ene var overoppheting og den andre for lite strøm. Jeg er sikker på at den ikke er overopphetet fordi pc'en har vært avslått i flere timer og kortet var kaldt, men åssen finner jeg ut om det er noe galt med strømforsyningen eller skjermkortet? Men PCen sto på natten i forveien? Kan skjermkortet ha tatt skade av varme da? Evt kan det jo være at det får for lite strøm. Har du foretatt noen hardware-endringer i det siste (nytt skjermkort e.l.) ? Hvor stor er strømforsyningen din ? Endret 3. august 2009 av kanonkent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå