Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

spm ang noe psykisk som skjedde meg.


myrdan

Anbefalte innlegg

En ting som skjedde med meg som jeg har lurt litt på hva var, prøvd å finne det ut selv, men finner det ikke ut, snakket med en psykolog og hun vet heller ikke hva som skjedde.

 

Lå i sengen og plutselig begynte hode å jobbe av seg selv, hentet frem gamle og nye minner helt ned til barndommen, Hodet begynte automatisk å sette sammen minner og ting som jeg har opplevd og oppfattet igjennom et 19 år langt liv.

Etter å ha satt sammen ting fra hele mitt liv på en logisk måte (virket det som)

Så satt jeg med et svar som på en måte ga svar på ALT, det var som om jeg viste alle mulig spørsmål, og satt med svar på spm som hva skjer i livet etter dette? og maange andre..

Det hele skjedde utrolig fort og tankene skøyt frem og tilbake i en hastighet jeg aldri før har opplevd og jeg syns nesten det var rart at jeg klarte å oppfatte noe som helst siden tankene gikk så fort.

I ca 5 min så føltes det ut som om jeg kunne få svar på alt jeg ville ha svar på og jeg satt med gåsehud i 3-4 minutter.

 

Jeg husker jeg tenkte "hvis dette stemmer, så glemmer jeg det"

Så jeg måtte skrive det ned...

Tok meg en rask sigg for å slappe av litt før jeg begynte å skrive.

Når jeg begynte å skrive var det som om noen visket ut tankene mine og jeg det meste var glemt.

 

Så, hva Skjedde??

Det nærmeste jeg har kommet er søvnparralyse, men det stemmer ikke på flere faktorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Drømte du da du opplevde dette ?, har selv opplevd noen ganger når jeg er i drømmeland at jeg finner løsninger på ting, eller finner ut geniale ideer som jeg vet kommer til og gjøre meg rik osv. men, med en gang jeg våkner har jeg selvfølgelig glemt hele ideen, utrolig frustrerende.

 

Nå skal jeg være forsiktig med og fastslå noen diagnose her, men for meg kan det også virke som du opplevde en eller annen form for tankekaos, i forbinelse med et manisk øyeblikk. Utredes du foresten for noen psykiske plager ellers ?

Lenke til kommentar
Hei

 

Drømte du da du opplevde dette ?, har selv opplevd noen ganger når jeg er i drømmeland at jeg finner løsninger på ting, eller finner ut geniale ideer som jeg vet kommer til og gjøre meg rik osv. men, med en gang jeg våkner har jeg selvfølgelig glemt hele ideen, utrolig frustrerende.

 

Nå skal jeg være forsiktig med og fastslå noen diagnose her, men for meg kan det også virke som du opplevde en eller annen form for tankekaos, i forbinelse med et manisk øyeblikk. Utredes du foresten for noen psykiske plager ellers ?

 

Nei, jeg drømte ikke, lå lys våken og kunne bevege meg osv, jeg VET at jeg var våken...

Hadde det vært en drøm hadde jeg ikke spurt hva som skjedde med meg.

Jeg har ingen psykiske lidelser nå, men har vært en del paranoid og hat litt angst som følge av hasj røyking.

 

Jeg har nylig vært på utredelse pga en episode i fylla hvor jeg gjorde noe dumt, men psykologene kom frem til at jeg ikke hadde noen psykiske lidelser, men at det var alkoholen som gjorde meg gæren.

Har slitt med at jeg klikker litt i fylla før også..

 

jeg hadde ikke drikki på en stund når denne episoden skjedde.

Og jeg hadde ikke røyket hasj på 2 ukers tid, jeg var "ren"

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hei, har opplevd noe lignende selv. Første og siste gangen jeg røyket hasj, så våknet jeg etter og ha sovet litt, av et mareritt vistnok. Når jeg så våknet, så var som tankene føk fram. Jeg husket ting som hadde skjedd mange år tilbake i tid, som forlengst var glemt, ting jeg ikke kan huske at har skjedd, men som jeg har fått bekreftelse på at faktisk har skjedd.

 

Nå klarer jeg og huske det meste som kom fram den gangen, både gode og dårlige minner, men har ikke opplevd noe lignende i ettertid.

 

Nå kan mange stille spørsmål til seriøsiteten min, med tanke på at jeg var påvirket av rusmidler, men jeg ymtet fram her og der med noen av tingene som jeg kom på under seansen, alt stemte.

Lenke til kommentar

Hjernen er et undelig organ. Det er ingen som helt vet helt hvordan den virker. Ut i fra det du sier kan det virke som du havnet i et vindu mellom bevissthet og underbevissthet hvor hjernen gikk i høygir og forsøkte å sette alt du har opplevd inn i en logisk helhetsforståelse.

Hjernen kobler jo som regel det du har vært igjennom av sanseintrykk og tankebaner iløpet av dagen den påfølgende natten, men det du opplevde hadde jo litt større dimensjoner enn som så. Nesten som i en slags meditativ tilstand av superbevissthet.

 

Det var faktisk ikke uvanlig før i tiden at folk sa de skulle sove på det. Løsningen kom ofte i nettopp fasene mellom søvn og våkenhet der man i et kort øyeblikk passerer det vinduet som du opplevde som veldig spesielt siden du var 100% bevisst det som skjedde.

Lenke til kommentar

Det å havne på tankekjøret, dvs å tenke mye om det å tenke, er ikke uvanlig ved hasjrus. Du har kanskje opplevd det selv tidligere.

 

Enten det var hasjutløst eller ikke, så høres det ut som om det er noe sånt du har opplevd. Egentlig er det nettopp det du forteller om. Du forteller nemlig egentlig lite om det du faktisk tenkte, og mer om selve opplevelsen. Jeg vil derfor tro at det var mer et sånt tankekjør, enn tanker med virkelig innhold.

 

Jeg skal være forsiktig med å påstå at dette var en seinvirkning av hasjrøyking. Men det er nok mulig.

Hasj kan nok i sjeldne tilfeller ha seinvirkninger for folk som er ekstra motakelige eller ustabile. Det du forteller om at du tidligere har vært ustabil og slitt en del med angst og paranoia som etterhvirkning av hasj kan nok tyde på at du kan være en sånn spesielt motakelig person.

 

Jeg ser og at du selv har vært inne på ideen om at dette kan være en etterhvirkning. Selv om du forkaster ideen, så ville du vel neppe nevnt det om du ikke selv hadde lurt på det. Sånne magefølelse ideer er ofte riktige når det kommer til stykket vet du :)

Lenke til kommentar

Jeg syns vidor sin forklaring passer best, selv om jeg ikke kan være sikker.

 

Hvordan kan du se at jeg har vært inne på den ideen fototim ?

Jeg har selvfølgelig vært innom den ideen at det kan være hasj relatert, men jeg har vært innom så mange andre ideer også, kjekker alle mulige løsninger for å finne det korrekte svaret :)

 

Jeg skriver veldig lite av det jeg tenkte for det jeg husker veldig lite, men noe som jeg husker at jeg "kom frem til" under tankekjøret var bla annet at det var en annen dimensjon bak oss hvor de døde lever og prøver å hjelpe oss ved og gi oss forskjellige "hint"

Og at vi har delevis fri vilje, var noe av det jeg fikk ut av det.

Men, det var ikke noe jeg prøvde å finne ut av, det hele skjedde automatisk...

 

Jeg har opplevd tankekjør under hasj rus før, men dette var noe helt annet, tankene gikk mye fortere og jeg kunne ikke bestemme det selv.

Tankekjør under hasj rus er noe helt annet, da har du kontroll.

 

Det kan hende at jeg hadde klart å stoppe det, men jeg syns det var fasinerede, så jeg lot hjernen jobbe...

 

Nevner igjen at jeg hadde gåsehud som bare det, over hele kroppen i flere minutter.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Vel, jeg har omtrent motsatte problem.

Beklager for å ikke kunne gi deg noen svar på dette, myrdan...

Eneste er at jeg selv har opplevd det samme som deg i barndommen min,

men da hadde jeg jo såklart ikke røykt hasj.

 

Problemet mitt er at alt nå er omvendt.

Litt etter litt forsvinner minner hos meg. Gradvis passerer de alle sammen.

Tankekjøret mitt er nok helt ute av fokus, da det mest dreier seg om

meg selv som person og hvordan andre oppfatter meg, og hvordan jeg

evindelig prøver å finne utav "hvorfor jeg er som jeg er".

Sånn reflektering hundre prosent uten stopp.

 

Om jeg bare kunne finne en måte å "rense" mitt sinn,

slappe av og forsøke å huske... så hadde jeg vært evig takknemlig.

Jeg trenger å samle meg, så hvis det er noen av dere som har et bra tips

(for all del - må jeg røyke hasj - så sier jeg ikke nei...) så fyr løs!

 

(kan legge til at jeg har et liberalt syn på det, men er 5 år siden sist)

Lenke til kommentar
Om jeg bare kunne finne en måte å "rense" mitt sinn,

slappe av og forsøke å huske... så hadde jeg vært evig takknemlig.

Jeg trenger å samle meg, så hvis det er noen av dere som har et bra tips

(for all del - må jeg røyke hasj - så sier jeg ikke nei...) så fyr løs!

 

Da kan du vurdere Trancedental meditasjon og evt. et produkt fra Bliss ajurveda på helsekostbutikken som heter Peacefull mind. Jeg har selv prøvd dette og merker at hjernen roer seg vesentlig ned.

 

Ellers så har du jo hjernebølge-synkroniseringsteknikker via lyd i hodetelefoner. Google bwgen så har du noe som er lett å teste. Vær klar over at dette er relativt kraftige saker det faktisk ligger en god del forskning bak og kan ved feil bruk være destruktivt, da det er enkelte frekvenser som man burde unngå, spesielt 11 Hz.

 

Hvis du har lyst å teste noe interessant så kan du bruke 528 Hz som bærebølgefrekvens og 10,25 Hz som delta.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har omtrent motsatte problem.

Beklager for å ikke kunne gi deg noen svar på dette, myrdan...

Eneste er at jeg selv har opplevd det samme som deg i barndommen min,

men da hadde jeg jo såklart ikke røykt hasj.

 

Problemet mitt er at alt nå er omvendt.

Litt etter litt forsvinner minner hos meg. Gradvis passerer de alle sammen.

Tankekjøret mitt er nok helt ute av fokus, da det mest dreier seg om

meg selv som person og hvordan andre oppfatter meg, og hvordan jeg

evindelig prøver å finne utav "hvorfor jeg er som jeg er".

Sånn reflektering hundre prosent uten stopp.

 

Om jeg bare kunne finne en måte å "rense" mitt sinn,

slappe av og forsøke å huske... så hadde jeg vært evig takknemlig.

Jeg trenger å samle meg, så hvis det er noen av dere som har et bra tips

(for all del - må jeg røyke hasj - så sier jeg ikke nei...) så fyr løs!

 

(kan legge til at jeg har et liberalt syn på det, men er 5 år siden sist)

 

 

Tror ikke du du burde røyke hasj, tror det beste for deg er å snakke med en lege eller noe som kan hjelpe deg, for det er ikke helt normalt å gå rundt å tenke sånn hele tiden..

Høres nesten litt ut som en form for angst eller noe sånt, at du er redd for å være unormal?

 

Må legge til at hasj har hjulpet meg en del med å slappe av og få litt ro i toppen noen ganger.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Om jeg bare kunne finne en måte å "rense" mitt sinn,

slappe av og forsøke å huske... så hadde jeg vært evig takknemlig.

Jeg trenger å samle meg, så hvis det er noen av dere som har et bra tips

(for all del - må jeg røyke hasj - så sier jeg ikke nei...) så fyr løs!

 

Da kan du vurdere Trancedental meditasjon og evt. et produkt fra Bliss ajurveda på helsekostbutikken som heter Peacefull mind. Jeg har selv prøvd dette og merker at hjernen roer seg vesentlig ned.

 

Ellers så har du jo hjernebølge-synkroniseringsteknikker via lyd i hodetelefoner. Google bwgen så har du noe som er lett å teste. Vær klar over at dette er relativt kraftige saker det faktisk ligger en god del forskning bak og kan ved feil bruk være destruktivt, da det er enkelte frekvenser som man burde unngå, spesielt 11 Hz.

 

Hvis du har lyst å teste noe interessant så kan du bruke 528 Hz som bærebølgefrekvens og 10,25 Hz som delta.

 

Jo, takk for tipsene vidor!

Men jeg er skeptisk til hjernebølge-teknologi.

En av grunnene til dette er at jeg eksperimenterte mye med det

(helt hemningsløst faktisk) da jeg var rundt 14 år.

 

Er det en te du snakker om, det på helsekosten?

Har prøvd et par av dem med gode resultater selv,

men ikke akkurat det du nevner her :)

 

Skal prøve den!

 

Tror ikke du du burde røyke hasj, tror det beste for deg er å snakke med en lege eller noe som kan hjelpe deg, for det er ikke helt normalt å gå rundt å tenke sånn hele tiden..

Høres nesten litt ut som en form for angst eller noe sånt, at du er redd for å være unormal?

 

Må legge til at hasj har hjulpet meg en del med å slappe av og få litt ro i toppen noen ganger.

Har snakket med lege, men etter vurdering sier de at

det ikke er nødvendig for meg med psykolog.

Selv om jeg kanskje tror det kunne vært en bra ting selv...

Lenke til kommentar

Hvis du tror det hadde vært en bra ting selv så prat med dem på nytt da, det blir jo for dumt, for meg virker det ikke som om du har vært å snakka med de, for hadde du sakt det du skrev her til en psykolog så hadde du nok gått på valium nå.

 

 

Eller så kan det høres ut som om du har forsket litt på egen hond og kjørt deg fast.

Snakk med en psykolog på nytt du...

og slutt å ha fordommer.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...