Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC, men null skjermbilde


Anbefalte innlegg

Heisann. Bestilte meg ny PC fra komplett og bygde den idag.

 

Første gangen jeg skrudde den på kom det to pip, men ingen skjermbilde. Det lyser fra skjermen så jeg vet den har kontakt med PCen. Nå de siste gangene har det kommet et pip som vanlig, men fortsatt ingen skjermbilde. På skjermen kommer det først svart skjerm også noen hvite streker her og der, men etterhvert blir det bare et rart grått/svart lys.

 

Har prøvd å ta ut RAM og har også prøvd et annet skjermkort, men til null nytte.

 

Utstyret jeg har kjøpt er:

 

ASUS P5QL SE, P43, Socket-775

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775

XFX Radeon HD 4870 1GB "xXx" GDDR5

Corsair Powersupply 550W Black

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

 

Noen som har noen peiling på hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt skjermkortet nok strøm? Koblet i begge strømkontaktene?

Prøvd begge DVI-portene? Satt skjerm til å vise DVI-signal og ikke dsub-15/analoge signaler?

 

Alle strømkontakter er koblet riktig? 8pin til hovedkort i tillegg til standard 24pin?

 

Brukt avstandsstykkene på hovedkortet slik at det ikke ligger inntil bakplata og kortslutter. (sistnevnte er veldig dumt, da det kan hende du svir både hovedkort, ram, cpu)

 

Plassert harddisken i riktig SATA-port? Du har mange å velge mellom, anbefaler Intel sine porter.

 

Hovedkortet støtter prosessoren din out-of-the-box? Sjekk med produsent om det trengs en BIOS-oppdatering før systemet starter skikkelig...

 

Kan ikke tenke på noe mer akkurat nå. Sjekk spesielt nøye at avstandsstykker på hovedkortet er montert.

Lenke til kommentar

God morgen

 

Tror du skal finne ut hva -2- pip betyr på ditt hovedkort.

 

Lurer litt på om 550W strømforsyning er litt lite for ditt grafikk-kort...

Det kan funke å skifte spor på hovedkortet (om mulig), evt. ta grafikk kortet ut og inn igjen av sporet.

 

En reset av bios (ta ut batteriet og sett dette påplass igjen (altså da må også pc av strømnettet også;)

 

Har du vært uheldig nå, så har det oppstått en kortslutning på en eller annen måte. (Kanskje glemt en løs skrue som ligger å presser mellom HK og kabinett...).

 

Dobbelsjekk at alle komponenter er kompatible.

 

 

Kanskje dette får litt aktivitet innenfor hjernebarken;) Lykke til på sporet (vet slikt er frustrerende, believe me=)

 

 

 

Heisann. Bestilte meg ny PC fra komplett og bygde den idag.

 

Første gangen jeg skrudde den på kom det to pip, men ingen skjermbilde. Det lyser fra skjermen så jeg vet den har kontakt med PCen. Nå de siste gangene har det kommet et pip som vanlig, men fortsatt ingen skjermbilde. På skjermen kommer det først svart skjerm også noen hvite streker her og der, men etterhvert blir det bare et rart grått/svart lys.

 

Har prøvd å ta ut RAM og har også prøvd et annet skjermkort, men til null nytte.

 

Utstyret jeg har kjøpt er:

 

ASUS P5QL SE, P43, Socket-775

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775

XFX Radeon HD 4870 1GB "xXx" GDDR5

Corsair Powersupply 550W Black

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

 

Noen som har noen peiling på hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

To korte pip fra BIOS betyr: CMOS setting error. Du må resette CMOS. Som jamohill sier, ta ut batteriet eller trykk på Reset knappen som jeg mener det hovedkortet ditt skal ha. Se etter i manualen.

 

RAM brikkene (hvis du har 2 stk) skal stå i de to gule slotene, ikke de svarte.

 

PSUen din er stor nok så den skulle ikke skape problemer med mindre det er noe galt med den da. Som nevnt av newman221, sjekk alle strømkabler. Det skal være en 24 pins pluss en 4-pins kontakt på det hovedkortet. Skjermkortet trenger 2 x 6-pins PCI-E strømkabler hvis jeg husker rett.

 

Prøv deg fram med en RAM brikke, koble fra DVD drev og slikt du ikke trenger som for eksempel USB disker o.l.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takker alle mye for hjelpen jeg har fått. PCen har nå fått skjermbilde.

 

Men nå har det oppstått et annet problem.

 

Jeg bruker en harddisk som allerede har installert Windows XP. Når jeg fikk PCen til å funke kom jeg inn på windows med et Radeon X850XT skjermkort og alt gikk strålende.

 

Jeg slo av maskinen og satt inn det nye skjermkortet mitt HD4870 og slår datamaskinen min på igjen. Jeg kommer til Windows loadingen men etter rundt 5-6 sekunder der slår maskinen seg av igjen og starter på nytt.

 

Noen som vet hva dette kan forekomme av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...