Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sølte vann i pc'en. hjelp


Anbefalte innlegg

ja, jeg greide å søle vann i pcen. kabinettet er antec 900, så vannet snek seg ned fra viften på toppen.

 

bluescreen kom etter 3 sekunder. jeg dro ut strømmen med engang. jeg har tørket opp nesten alt vannet..

 

hva skal jeg gjøre? hva kan være ødelagt.

 

det var minimalt med vann som kom i pcen, men nok til å gi meg en bluescreen slengt i trynet mitt...

Endret av jajamensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel så går det faktisk greit når det bare er snakk om vann. Annet kliss som cola og slikt som ikke fordamper skikkelig vekk av seg selv med tid er værre.

 

Du må nesten bare la det tørke godt i 1-2 dager på et varmt sted, eller evt. kan du akselerere prosessen ved å bruke hårføneren forsiktig på laveste varme på god avstand fra komponentene for å varme opp innsiden av kabinettet slik at vannet fordamper raskere. God idè å la sidepanelet stå av også.

 

Helt ideelt sett skulle du gjerne ha renset området som ble berørt med litt alkohol eller annen passende rensemiddel og noen q-tips, men det hres ut som du ikke helt vet nøyaktig hvor på hovedkortet dråpene har truffet.

 

Lykke til. Håper det ikke medførte permanente skader :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
ja, jeg greide å søle vann i pcen. kabinettet er antec 900, så vannet snek seg ned fra viften på toppen.

 

bluescreen kom etter 3 sekunder. jeg dro ut strømmen med engang. jeg har tørket opp nesten alt vannet..

 

hva skal jeg gjøre? hva kan være ødelagt.

 

det var minimalt med vann som kom i pcen, men nok til å gi meg en bluescreen slengt i trynet mitt...

Heisan. Som gammel hardwaremann kan jeg si at rent vann stort sett er problemfritt. Som andre sier må det bare tørke først. Plukk ut det som er vått og legg det i varmluft i stekovnen. Nei, jeg kødder ikke. Elektronikk tåler ganske mye. 50 grader varmluft natta over gjør underverker! Jeg har selv mistet mobiltelefoner i sjøen. Tatt ut batteriet, plukka den HELT fra hverandre, spylt med varmt vann og tørket i ovnen. Like fin, selv etter flere måneder. Fordelen med varmluft er at du får gjennomvarmet alt og at det tørker skikkelig.

Hvis det bare var vann kan du følge mitt (og andres) råd. Hvis det var noe annet kan det være fatalt, men en runde med varmvann og tørking kan redde deg.

Hovedkortet ble jo tross alt loddet og spylt i produksjonen...

 

Lykke til!

Øystein Bach

Lenke til kommentar

Kipt med denne vifta i toppen :thumbdown:

 

Kompis av meg sølte cider i PCn min for et par dager siden med defekt grafikkort som resultat. Fikk BSOD etter ett par minutter. :( Funker heldigvis i 2D, så jeg berger til noe nytt er på plass =)

 

Hadde jeg kutta strømmen tvert hadde grafikkkortet garantert funket fint etter en liten vask.

 

Oppfordrer alle med lignende uhell til å kutte strømmen straks noe slikt skjer. Bruk av\på knappen på strømforsyninga umiddelbart og redd tusenlapper.

Lenke til kommentar

hvis det var vann fra springen han sølte på så er ikke det så ille som andre drikkevarer..

vann luftørker du bare eller hurtigtørker med føner eller steikeovn som nevnt over,

vann damper fort og det er ikke strømførende hvis det ligger litt igjen..

men å gå til innkjøp av fukt fjerner osv er bare tull, holder med luftørk i et varmt rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...