Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Maskinpolering, Metallic- og Scratchremoving wax (trenger noen tips)...


Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

 

Jeg fikk meg min første bil nå i Mai og har hatt lappen i halvannen uke,

så er en del ting jeg er uerfaren på... Tenkte jeg skulle polere bilen min

(en metallic sølv Mitsubishi Carisma 2003) nå i August før ferien er over...

 

post-195907-1248607760_thumb.jpg

 

Dette er da første gang jeg skal polere en bil med poleringsmaskin.

Jeg vil ta godt vare på bilen min, og jeg har hørt dette er bra å gjøre

cirka annenhvert år (?) for å ivareta glans og kvalitet i mettaliclakk.

Har vært på biltema (Alnabru) og kjøpt inn utstyr til poleringsjobben:

 

-Poleringsmaskin (den til 299)

inkludert poleringshetter, etc.

-Biltema's Scratch R. Wax

-Biltema's Metallic Wax

 

Har lyst til å få bort noen få overflødige riper i lakken

også polere over alle overflatene og er veldig keen

på så bra resultat som mulig, så derfor lurer jeg

på om noen erfarne folk kan gi meg noen råd?

Hvordan går jeg frem? Jeg vet at jeg må

vaske bilen grundig før jeg begynner.

 

Mvh. Simen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger poleringsmiddel, dvs. ikke wax eller scratch remover. Det er en fordel om du prøver uten verken scratch remover eller lakkrens først. Om nødvendig kan du bruke slike stoffer på enkeltsteder der vanlig polering ikke er nok.

 

Om du vil ha et poleringsmiddel som er veldig enkelt å få greie resultater av uten særlig mye jobb så kjøp Autoglym Super Resin Polish. Den skal du klare å få tak i, samt den er ikke veldig dyr heller. Selv endel bensinstasjoner selger Autoglym-produkter.

 

Polering skal du gjøre minimum to ganger i året om du vil beholde lakken, med etterfølgende påføring av skikkelig lakkforsegling (evt. wax påfører man før forseglig). Lakkforsegling kan også påføreres flere ganger i året etter skikkelig vask. En fungerende lakkforsegling som du får tak i er Autoglym Extra Gloss Protection.

Lenke til kommentar

Du har kjøpt det du trenger, det er polish i scratch removing wax`n, den er et alt i ett produkt som fungerer fantastisk bra, og dette sier jeg som har drevet med bilpleie i mange år... (gxi, du burde helt klart prøve, så får du deg en overaskelse ;))

 

Du kan heller ikke gjøre så mye galt med maskinen du har kjøpt (som også er meget bra faktisk) bare ikke kjør med for stor hastighet, og ikke lenge på samme sted, så skal dette gå veldig bra for deg... metallic wax trenger du ikke ;)

Lenke til kommentar
Du har kjøpt det du trenger, det er polish i scratch removing wax`n, den er et alt i ett produkt som fungerer fantastisk bra, og dette sier jeg som har drevet med bilpleie i mange år... (gxi, du burde helt klart prøve, så får du deg en overaskelse ;))

 

Du kan heller ikke gjøre så mye galt med maskinen du har kjøpt (som også er meget bra faktisk) bare ikke kjør med for stor hastighet, og ikke lenge på samme sted, så skal dette gå veldig bra for deg... metallic wax trenger du ikke ;)

 

Å? Hmmmm... Fyren på biltema sa at jeg skulle bruke

ScratchRemove'n kun på områdene med overflateriper,

og metallic-wax ("ideal for metallic & pearlescent finishes")

over resten av bilen der det er fin sølvfarge fra før av...??

*confused*

Lenke til kommentar

Meguiars er tingen.

Selv bruker jeg;

Meguiars microfiber washmit

Meguiars supreme shine microfiber kluter

Meguiars NXT car wash

Meguiars quick clay (Genialt produkt som fjerner ALT av urenheter du ikke får bort med vask/avfetting)

Meguiars Deep crystal paint cleaner

Autoglym Super resin polish (De hadde ikke Megs polish når jeg handlet så har holdt meg til denne foreløpig)

Meguiars NXT tech wax II (Dette er en high gloss lakkforsegler som i tilleg til å holde lenge gir en svært god glans)

Og i motsetning til hva enkelte har skrevet her så legger man ikke voks før lakkforsegling. Da forsinner jo hele poenget med voksen som skal ligge ytterst og glinseglanse ;)

Men vil du ha ekstra glans i lakken bruker du Meguiars carnuba wax oppå tech wax II...

Lenke til kommentar

Det avhenger av hva du legger på. For vanlig polering skal du legge det på, kjøre på med maskinen til overflaten er blitt ganske matt. Det skal ikke tørke helt. Du fjerner det så med en mikrofiberklut. Om du får problemer med å få det vekk har du på for mye. Dersom det blir helt pulver/støv når du fjerner det har du ventet for lenge.

 

Voks som skal ligge på etterpå er vanlig, men ikke alltid, at du påfører jevnt over hele bilen, og etter 30-60 minutter fjerner med mikrofiberklut.

Lenke til kommentar
Det avhenger av hva du legger på. For vanlig polering skal du legge det på, kjøre på med maskinen til overflaten er blitt ganske matt. Det skal ikke tørke helt. Du fjerner det så med en mikrofiberklut. Om du får problemer med å få det vekk har du på for mye. Dersom det blir helt pulver/støv når du fjerner det har du ventet for lenge.

 

Voks som skal ligge på etterpå er vanlig, men ikke alltid, at du påfører jevnt over hele bilen, og etter 30-60 minutter fjerner med mikrofiberklut.

 

Aha, ok. Jeg trodde jeg skulle bruke maskinen til å ta det bort også jeg ;)

Lenke til kommentar

Noen mener at Biltema funker, men majoriteten er vel ikke enig.

Har hørt mange skryte av kaldavfettingen deres, og Rain-X.

 

Er det interessant å investere i en god polermaskin og kjøre flere steg med polering?

Da får du et resultat som ser betydelig bedre ut, og varer betydelig lengre.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Noen mener at Biltema funker, men majoriteten er vel ikke enig.

Har hørt mange skryte av kaldavfettingen deres, og Rain-X.

 

Er det interessant å investere i en god polermaskin og kjøre flere steg med polering?

Da får du et resultat som ser betydelig bedre ut, og varer betydelig lengre.

 

Er nok interessant det...? Men da må jeg vel punge ut litt?

Har akkurat kjøpt poleringsmaskin og to typer voks på BT..

Lenke til kommentar

En "topp" nybegynnerpakke med det viktigste man trenger inkludert en "proff" maskin (BT sine er ubrukelige) starter på ca 4000,-. Da har du maskinen, pads med forskjellig cut, samt poleringsmidler for de aller fleste typer lakk. En god sealer/voks (LSP) må du også ha, men denne behøver ikke koste mye :)

Lenke til kommentar
4000 spenn? Seriøst ass. Prøver først med det jeg har jeg tror jeg ;)

 

Hehe, ja det koster litt å være "kar," men dette er omtrent det samme som det koster å levere bilen inn til en proff og få det gjort ;)

Men du kan få gjort endel med den Biltema-maskinen, så lenge du har gode pads og gode poleringsprodukter

Lenke til kommentar
4000 spenn? Seriøst ass. Prøver først med det jeg har jeg tror jeg ;)

 

Hehe, ja det koster litt å være "kar," men dette er omtrent det samme som det koster å levere bilen inn til en proff og få det gjort ;)

Men du kan få gjort endel med den Biltema-maskinen, så lenge du har gode pads og gode poleringsprodukter

 

Ok godt å høre :) Da skal jeg teste det først...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...