Carisma'03 Skrevet 26. juli 2009 Skrevet 26. juli 2009 Hei folkens! Jeg fikk meg min første bil nå i Mai og har hatt lappen i halvannen uke, så er en del ting jeg er uerfaren på... Tenkte jeg skulle polere bilen min (en metallic sølv Mitsubishi Carisma 2003) nå i August før ferien er over... Dette er da første gang jeg skal polere en bil med poleringsmaskin. Jeg vil ta godt vare på bilen min, og jeg har hørt dette er bra å gjøre cirka annenhvert år (?) for å ivareta glans og kvalitet i mettaliclakk. Har vært på biltema (Alnabru) og kjøpt inn utstyr til poleringsjobben: -Poleringsmaskin (den til 299) inkludert poleringshetter, etc. -Biltema's Scratch R. Wax -Biltema's Metallic Wax Har lyst til å få bort noen få overflødige riper i lakken også polere over alle overflatene og er veldig keen på så bra resultat som mulig, så derfor lurer jeg på om noen erfarne folk kan gi meg noen råd? Hvordan går jeg frem? Jeg vet at jeg må vaske bilen grundig før jeg begynner. Mvh. Simen
gxi Skrevet 26. juli 2009 Skrevet 26. juli 2009 Du trenger poleringsmiddel, dvs. ikke wax eller scratch remover. Det er en fordel om du prøver uten verken scratch remover eller lakkrens først. Om nødvendig kan du bruke slike stoffer på enkeltsteder der vanlig polering ikke er nok. Om du vil ha et poleringsmiddel som er veldig enkelt å få greie resultater av uten særlig mye jobb så kjøp Autoglym Super Resin Polish. Den skal du klare å få tak i, samt den er ikke veldig dyr heller. Selv endel bensinstasjoner selger Autoglym-produkter. Polering skal du gjøre minimum to ganger i året om du vil beholde lakken, med etterfølgende påføring av skikkelig lakkforsegling (evt. wax påfører man før forseglig). Lakkforsegling kan også påføreres flere ganger i året etter skikkelig vask. En fungerende lakkforsegling som du får tak i er Autoglym Extra Gloss Protection.
cossiemk1 Skrevet 26. juli 2009 Skrevet 26. juli 2009 Du har kjøpt det du trenger, det er polish i scratch removing wax`n, den er et alt i ett produkt som fungerer fantastisk bra, og dette sier jeg som har drevet med bilpleie i mange år... (gxi, du burde helt klart prøve, så får du deg en overaskelse ) Du kan heller ikke gjøre så mye galt med maskinen du har kjøpt (som også er meget bra faktisk) bare ikke kjør med for stor hastighet, og ikke lenge på samme sted, så skal dette gå veldig bra for deg... metallic wax trenger du ikke
Carisma'03 Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Skrevet 26. juli 2009 Du har kjøpt det du trenger, det er polish i scratch removing wax`n, den er et alt i ett produkt som fungerer fantastisk bra, og dette sier jeg som har drevet med bilpleie i mange år... (gxi, du burde helt klart prøve, så får du deg en overaskelse ) Du kan heller ikke gjøre så mye galt med maskinen du har kjøpt (som også er meget bra faktisk) bare ikke kjør med for stor hastighet, og ikke lenge på samme sted, så skal dette gå veldig bra for deg... metallic wax trenger du ikke Å? Hmmmm... Fyren på biltema sa at jeg skulle bruke ScratchRemove'n kun på områdene med overflateriper, og metallic-wax ("ideal for metallic & pearlescent finishes") over resten av bilen der det er fin sølvfarge fra før av...?? *confused*
Rabies86 Skrevet 27. juli 2009 Skrevet 27. juli 2009 Meguiars er tingen. Selv bruker jeg; Meguiars microfiber washmit Meguiars supreme shine microfiber kluter Meguiars NXT car wash Meguiars quick clay (Genialt produkt som fjerner ALT av urenheter du ikke får bort med vask/avfetting) Meguiars Deep crystal paint cleaner Autoglym Super resin polish (De hadde ikke Megs polish når jeg handlet så har holdt meg til denne foreløpig) Meguiars NXT tech wax II (Dette er en high gloss lakkforsegler som i tilleg til å holde lenge gir en svært god glans) Og i motsetning til hva enkelte har skrevet her så legger man ikke voks før lakkforsegling. Da forsinner jo hele poenget med voksen som skal ligge ytterst og glinseglanse Men vil du ha ekstra glans i lakken bruker du Meguiars carnuba wax oppå tech wax II...
Carisma'03 Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Skrevet 27. juli 2009 Ok, men trenger litt enklere veiledning til selve poleringa; er det sånn at jeg skal legge på et lag med voks over bilen ved hjelp av vokspåleggerne, la det tørke, også fjerne det med polerhetta? Har jeg skjønt det?
gxi Skrevet 27. juli 2009 Skrevet 27. juli 2009 Det avhenger av hva du legger på. For vanlig polering skal du legge det på, kjøre på med maskinen til overflaten er blitt ganske matt. Det skal ikke tørke helt. Du fjerner det så med en mikrofiberklut. Om du får problemer med å få det vekk har du på for mye. Dersom det blir helt pulver/støv når du fjerner det har du ventet for lenge. Voks som skal ligge på etterpå er vanlig, men ikke alltid, at du påfører jevnt over hele bilen, og etter 30-60 minutter fjerner med mikrofiberklut.
Carisma'03 Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Skrevet 27. juli 2009 Det avhenger av hva du legger på. For vanlig polering skal du legge det på, kjøre på med maskinen til overflaten er blitt ganske matt. Det skal ikke tørke helt. Du fjerner det så med en mikrofiberklut. Om du får problemer med å få det vekk har du på for mye. Dersom det blir helt pulver/støv når du fjerner det har du ventet for lenge. Voks som skal ligge på etterpå er vanlig, men ikke alltid, at du påfører jevnt over hele bilen, og etter 30-60 minutter fjerner med mikrofiberklut. Aha, ok. Jeg trodde jeg skulle bruke maskinen til å ta det bort også jeg
ChristR Skrevet 29. juli 2009 Skrevet 29. juli 2009 Hvor mye vil du bruke på dette? Vil du har perfekt resultat?
Carisma'03 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Skrevet 29. juli 2009 Hvor mye vil du bruke på dette? Vil du har perfekt resultat? Hmmm. Vil ikke bruke masse. Åssen det? Jeg vil ha så bra resultat som mulig egentlig. Men da må jeg vel punge ut? Biltema funker?
ChristR Skrevet 29. juli 2009 Skrevet 29. juli 2009 (endret) Noen mener at Biltema funker, men majoriteten er vel ikke enig. Har hørt mange skryte av kaldavfettingen deres, og Rain-X. Er det interessant å investere i en god polermaskin og kjøre flere steg med polering? Da får du et resultat som ser betydelig bedre ut, og varer betydelig lengre. Endret 29. juli 2009 av Rs125
Carisma'03 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Skrevet 30. juli 2009 Noen mener at Biltema funker, men majoriteten er vel ikke enig.Har hørt mange skryte av kaldavfettingen deres, og Rain-X. Er det interessant å investere i en god polermaskin og kjøre flere steg med polering? Da får du et resultat som ser betydelig bedre ut, og varer betydelig lengre. Er nok interessant det...? Men da må jeg vel punge ut litt? Har akkurat kjøpt poleringsmaskin og to typer voks på BT..
kazzper Skrevet 30. juli 2009 Skrevet 30. juli 2009 En "topp" nybegynnerpakke med det viktigste man trenger inkludert en "proff" maskin (BT sine er ubrukelige) starter på ca 4000,-. Da har du maskinen, pads med forskjellig cut, samt poleringsmidler for de aller fleste typer lakk. En god sealer/voks (LSP) må du også ha, men denne behøver ikke koste mye
Carisma'03 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Skrevet 30. juli 2009 4000 spenn? Seriøst ass. Prøver først med det jeg har jeg tror jeg
kazzper Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 4000 spenn? Seriøst ass. Prøver først med det jeg har jeg tror jeg Hehe, ja det koster litt å være "kar," men dette er omtrent det samme som det koster å levere bilen inn til en proff og få det gjort Men du kan få gjort endel med den Biltema-maskinen, så lenge du har gode pads og gode poleringsprodukter
Carisma'03 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Skrevet 31. juli 2009 4000 spenn? Seriøst ass. Prøver først med det jeg har jeg tror jeg Hehe, ja det koster litt å være "kar," men dette er omtrent det samme som det koster å levere bilen inn til en proff og få det gjort Men du kan få gjort endel med den Biltema-maskinen, så lenge du har gode pads og gode poleringsprodukter Ok godt å høre Da skal jeg teste det først...
ChristR Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 Polermaskinen du valgte der den beste på Biltema iallefall. Men putene kan du med fordel kaste, da du trenger hardere puter for å korrigere.
Carisma'03 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Skrevet 31. juli 2009 Polermaskinen du valgte der den beste på Biltema iallefall. Men putene kan du med fordel kaste, da du trenger hardere puter for å korrigere. Korrigere? Altså når jeg skal ta bort overflødige riper mener du?
ChristR Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 (endret) F.eks overflatiske riper ja. Korrigere betyr å rette feil. Feil i lakken kan være riper, merker etter fugleskitt, hologrammer, skjolder osv. Endret 31. juli 2009 av Rs125
Carisma'03 Skrevet 23. august 2009 Forfatter Skrevet 23. august 2009 Da setter jeg igang imorgen kveld Noen siste tips, f.eks. hva jeg IKKE må gjør for å skade lakken/glansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå