Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte tenningslås på Korando?


dico

Anbefalte innlegg

Bil: Daewoo, Korando TD. 2001-mod.

 

Noen som vet hvordan det er å bytte tenningslås på denne bilen? Har tenningslåsen og selve prosessen ser temmelig simpel ut. Men det var noen som sa at den gamle nøkkelen måtte stå i den gamle tenningslåsen når jeg plukket den ut. Sikkert noe med startsperren å gjøre?

 

Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe med startsperra å gjøre. For å få ut låsen må nøkkelen være i, ellers får du jo ikke vridd den i riktig posisjon.

 

Hvis du ser nøye på tenningslåsen ser du et liite høl ikke langt vekk fra sprekken til nøkkelen, der må du stappe inn en tynn spiss ting (f.eks en utbretta binders), så vrir du på nøkkelen mens du presser på bindersen til den spretter inn. Voila, låsen er løs.

 

 

Men, hvis du ikke har det hullet i låsen, må du selv borre ett hull. Det er tricky.

Lenke til kommentar
Har ikke noe med startsperra å gjøre. For å få ut låsen må nøkkelen være i, ellers får du jo ikke vridd den i riktig posisjon.

 

Dette burde jo være åpenbart; om man enkelt kunne byttet tenningslåsen uten å ha nøkkelen, så ville det jo være alt for enkelt å stjele bilen... (OK, kanskje ikke dagens nye biler med elektronisk startsperre, men...) :)

Lenke til kommentar

Stort sett får man ikke ut tenningslåsen uten og borre i rattlås huset. Du må se på den nye tenningslåsen hvor låsingen sitter og borre i rattlås huset der du tror det treffer. Så dytte noe tynt inn der så du får frigjort låsen.

 

Det er ganske uvanlig at man får dratt ut låsen med bare nøkkelen eller at det er et sånt hull til og løsne på låsingen. Da er bilen i bunn og grunn mye lettere og stjele. Gammaldags.

 

Hvis du bestilte låsen via merkeforhandler burde dem ha opplyst deg og du burde ta med rattlåsen. Hvertfall når du kjører en så ukurant bil hvor delen må lages på andre siden av kloden først. Ring dem og hør.

 

Er ikke Korando en Sanyoung?

Lenke til kommentar
Er ikke Korando en Sanyoung?

 

Svigefar sin bil, men Sanyoung høres "kjent" ut. Det var imidlertid Deawoo som var skrevet på vognkortet.

 

Hvis det ikke har noe med startsperren å gjøre, så er det vel OK å prøve seg frem? Vet ikke helt hvor tenningslåsen var kjøpt. Men den nye tenningslåsen er hele sulamitten, ikke bare låssylynderen. Stor klosse med to kabler og slanger, som tydeligvis skal festes med to skruer. Trenger jeg ta å bore hull eller lignende dersom det ikke er noe hull der fra før?

 

Er det ikke "bare" å skru ut den gamle og sette i en ny, samt plugge i kablene? Som sagt så kan jeg jo bare prøve meg frem dersom det ikke kan skje noe galt.

 

Grunnen for bytte er at den nøkkelen sitter fast i den gamle på et eller annet vis. Så jeg kan ikke ta ut den gamle nøkkelen :)

Lenke til kommentar
...den nye tenningslåsen er hele sulamitten, ikke bare låssylynderen. Stor klosse med to kabler og slanger, som tydeligvis skal festes med to skruer. Trenger jeg ta å bore hull eller lignende dersom det ikke er noe hull der fra før?

 

Er det ikke "bare" å skru ut den gamle og sette i en ny, samt plugge i kablene?

 

Da blir det noe annet enn bare sylinderen, ja.. I utgangspunktet er det "bare" å skru løs den gamle og sette på den nye. Den gamle er imidlertid gjerne skrudd fast med skruer "uten" hode (hodet vris av når du skrur hardt til, så den skal være vanskelig å fjerne/bytte, om du forstår). I så fall må du kappe skruene med dertil egnet redskap (baufil, vinkelsliper, man tager hva man haver. Pass gnistene om du bruker vinkelsliper!), og kjøpe tilsvarende nye skruer.

Lenke til kommentar

Da har du fått hele rattlåsen og hele greia. Den gamle rattlåsen sitter sikkert festa med knekkbolter. Det letteste er og meisle dem løs og skru dem ut med magnet. Så er resten veldig enkelt.

 

Hvis bilen har startsperre sitter det i nøkkelen. Da må du evt på merkeverksted og kode de nye nøkklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...