Gå til innhold

[Løst]Kan noen hjelpe meg med konfigurert gaming-pc?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange forum-emner, og mange sier at det smarteste man kan gjøre ved kjøp av gaming-pc er å konfigurere den selv.

Så jeg bestemte meg for å lage en selv.

Jeg er ikke noe serli god på komponentene og deres forskjellige kvaliteter, men jeg har nå fått raska sammen noe som falt i min smak, og til en god pris (Første gang jeg prøver dette her)

Jeg har et budsjett på snaue 8000 kr og jeg spiller de flest nye spill i samme kategori som far cry 2 osv.

 

det jeg trenger er noen som er villige til å se over de komponentene jeg har satt sammen, og si hva som kan forbedres og hva som kan endres til en biligere sak.

 

Her er den: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101459

På forhånd; tusen takk!

Endret av Martinis5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mye bedre verdi ved å bygge selv, definitivt. Bygging er også veldig lærerikt og morsomt. : )

 

Dette er endringene jeg har gjort:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101622

 

Nøkkelord:

Nyere sokkel

DDR3-minne

Tilsvarende prosessor som yter cirka like bra (muligens litt bedre/dårligere avhengig av spillet, Far Cry 2 er veldig AMD-vennlig, Crysis er Intel-optimalisert (http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-athlon-ii-x2_9.html#sect0))

Litt kraftigere grafikkort

Tilsvarende hovedkort

Litt bedre pris, så muligheter for å bruke mer penger på en større/bedre skjerm, noe jeg anbefaler om ikke det er noe spesielt med den skjermen som du liker.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at skjermen er en veldig viktig del av en PC-opplevelse. Bygde nettopp en PC selv (litt billigere enn din) men brukte 2500 kr på en kvalitetsskjerm med e-IPS-panel, som er bra for min del som bruker mye tid på fotoredigering. Skjermen er 22" og helt herlig. Selvsagt er det opp til hver enkelt, men jeg føler ihvertfall at skjermen er en kvalitetsinvestering, og er sannsynligvis den delen av et datamaskinoppsett som vil vare lengst.

 

Om du mot formodning har lyst til å bruke mindre penger på PCen og mer på skjermen, kan du nedgradere grafikkortet til en 4870, velge et billigere hovedkort (mulighens med et AMD 770-chipset istedenfor et 790-chipset om ikke du har planer om et Crossfire-oppsett.) og mulighens en mindre kraftig PSU, tror 500W vil holde til oppsettet ditt (igjen, tenker du på Crossfire i fremtiden, behold den kraftigere PSUen)

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

Tja, synes at i den prisklassen bruker vi litt for mye på blant annet kabinett, sachoskk forslag vil kjøre fra i høyere oppløsning med AA og AF på, pga bedre gafikkort. Tok meg den frihet og modifsere Spilleren enchened noe.

 

Rimeligere kabinett, men meget godt, Rimeligere minne, 100 w større psu for o kunne oppgradere til CF og ha nok power, 3 kjerne cpu, i seg selv vil phII 550 så lenge ingen av cpu'ene er klokket være bedre for noen spill og phii720 for andre, en begge klokkes godt opp til ca 3,6-3,8 og da er phii 720 bedre. Skiftetogså til 790 FX chipset da dette chipsettet er bedre særskilt dersom en ønsker CF. (Og med litt flaks så kan han låse opp den siste kjerna i phII 720)

 

Prismessig ingen forandring. modifisert Spilleren

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hyggelig at folk tar seg tid til å dele sine meninger!

 

Du kunne ikke tilfeldig vis tenke deg å lage et så prisgunstig oppsett som mulig, basert på mitt? Det hadde vært utrolig greit for da får jeg sett ting i litt mer perspektiv.

 

MEN: Maskinen du først viste blir jo ikke noe billigere, fordi den mangler operativsystem.

Endret av Martinis5
Lenke til kommentar

Gode endringer, Osse. Valgte litt dyrt minne, og er enig i at kabinettbyttet er et bra valg fra et økonomisk ståsted.

 

(Med litt flaks kan man låse opp begge kjernene på en PII x2 550, og får en prosessor nesten like god som AMDs toppmodell, X4 955. Prøvde dette selv, men det ble ikke noe hell. :C )

 

Hyggelig at folk tar seg tid til å dele sine meninger!

 

Du kunne ikke tilfeldig vis tenke deg å lage et så prisgunstig oppsett som mulig, basert på mitt? Det hadde vært utrolig greit for da får jeg sett ting i litt mer perspektiv.

Det er basert på ditt. :p Mener du Intel-basert?

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
Gode endringer, Osse. Valgte litt dyrt minne, og er enig i at kabinettbyttet er et bra valg fra et økonomisk ståsted.

 

(Med litt flaks kan man låse opp begge kjernene på en PII x2 550, og får en prosessor nesten like god som AMDs toppmodell, X4 955. Prøvde dette selv, men det ble ikke noe hell. :C )

 

Hyggelig at folk tar seg tid til å dele sine meninger!

 

Du kunne ikke tilfeldig vis tenke deg å lage et så prisgunstig oppsett som mulig, basert på mitt? Det hadde vært utrolig greit for da får jeg sett ting i litt mer perspektiv.

Det er basert på ditt. :p Mener du Intel-basert?

 

Nei jeg mener basert på de komponentene jeg har og så erndre kun de som kan endres til det billigere.

 

(Jeg skjønte ikke noe av det du skrev over :blush:

Lenke til kommentar
Gode endringer, Osse. Valgte litt dyrt minne, og er enig i at kabinettbyttet er et bra valg fra et økonomisk ståsted.

 

(Med litt flaks kan man låse opp begge kjernene på en PII x2 550, og får en prosessor nesten like god som AMDs toppmodell, X4 955. Prøvde dette selv, men det ble ikke noe hell. :C )

 

Hyggelig at folk tar seg tid til å dele sine meninger!

 

Du kunne ikke tilfeldig vis tenke deg å lage et så prisgunstig oppsett som mulig, basert på mitt? Det hadde vært utrolig greit for da får jeg sett ting i litt mer perspektiv.

Det er basert på ditt. :p Mener du Intel-basert?

 

Nei jeg mener basert på de komponentene jeg har og så erndre kun de som kan endres til det billigere.

 

(Jeg skjønte ikke noe av det du skrev over :blush:

Her har du en billigere versjon av Osse's oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101630

Lenke til kommentar

ok nå så jeg han hadde skjerm der også, vel til en slik skjerm er det botkasta og sett opp 4890. Men er helt enig bedre skjerm og bedre grafikort er fult mulig til samme pris. Herkommer et forslag inkludert skjerm som er like krafig som det jeg satte opp først basert på sachosekks forslag, men det her ikke mulighet for CF og sparer derfor på både hk, minne, og psu. Men jeg mener ogsådet er verdt å få en større og bedre skjerm, ønsker d å beholde den skjermen, skift ut 4890 som vi har anbefalt med 4850 eller 4870 med 512 mb minne.

 

Forslag med 22" skjerm ca 7000

Lenke til kommentar
Så det dere begge egentlig prøver å si er at når skjermen er så dårlig som den er, bør jeg ikke satse på et så bra skjermkrort?

Jau. Hvis du fremdeles vil beholde den billige skjermen din, kjøp et Radeon HD 4850. Vil du velge en bedre skjerm, kjøp et 4870 eller et 4890.

Lenke til kommentar

Jeg leste dette om 4870 "Sapphire er kjent for å ha en del problemer med dette kortet og det er stor sjanse for at du vil slite med at dette kortet kræsjer av og til. Men det går derimot ann å flashe BIOSen til skjermkortet og da blir det bedre/problemet borte." Hva vil det si? Hva er BIOS?

Endret av Martinis5
Lenke til kommentar

Ser du slettet spørsmålet om ulåste kjerner, men svarer deg uansett.

 

Alle (eller de fleste, er ikke helt sikker) AMD-prosessorer blir bygd som firekjerner. Noen av kjernene blir defekte under manufaktureringen, og blir da deaktivert og solgt som tre- og tokjerner. Noen hovedkort kan prøve å låse disse opp for deg, og av og til kan du ende opp med en firekjernersprosessor for prisen av en tokjerner (ca. 40%). Dette fungerer langt fra hver gang, de blir deaktivert av en grunn.

 

BIOS står for "Basic Input-Output System" - http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS .

 

Oppsettet ser forsåvidt greit ut, jeg har ikke noe å utsette på det. 4870 1GB er et greit valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...