Gå til innhold

Kjøp av bærbar mac på nettet


Anbefalte innlegg

Lønner det seg (og er det mulig) å kjøpe mac fra apples amerikanske nettsider?

 

Prisene der er jo mye lavere

eks:

Prisen på powerbook 17" superdrive er i Norge (www.apple.com/no)

 

31.990,00 NOK

 

i USA (www.apple.com)

 

3299 UDS x 6,9 = 22630 NOK

 

dette er en forskjell på over 9000 kroner, nok til å dekke frakt rundt jorden et par ganger.

 

eventuelt så må det jo finnes andre nettbutikker i utlandet som selger macer til tilsvarende priser.

 

Forøvrig så er jeg student, og lurer da på om utdanningstilbudet til apple også gjelder i norge? fant ikke noe om dette på de norske sidene.

 

I en annen tråd var det noen som nevnte at man fikk 20% rabatt om man var medlem i ADC (koster visst 700 nkr) (http://developer.apple.com/students/), gjelder dette også norge?

 

og så tilslutt. skal kanskje studere i Argentina fra høsten av. Tror dere det lønner seg å kjøpe bærbar der istedenfor i Norge?

 

Armas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønner det seg (og er det mulig) å kjøpe mac fra apples amerikanske nettsider?

Det hadde kanskje lønne seg, men Apple tillater ikke at du kjøper fra andre Apple-stores...

Prisene der er jo mye lavere

eks:

Prisen på powerbook 17" superdrive er i Norge (www.apple.com/no)

31.990,00 NOK

i USA (www.apple.com)

3299 UDS x 6,9 = 22630 NOK

dette er en forskjell på over 9000 kroner, nok til å dekke frakt rundt jorden et par ganger.

Forskjellen er vel faktisk ikke så stor. På USA-siden er prisen oppgitt uten sales-tax (mva) du må i alle tilfelle betale 25% mva når du kjøper maskinen til Norge (+fortolningsgebyr).

22630 + 25% = 28 287,50,- (da har du ikke betalt for toll og evt. frakt). Du får heller ikke norsk tastatur... Skulle noe være feil må du sende maskinen tilbake til USA. Som du ser går fort vinninga opp i spinninga... :-?

Lenke til kommentar

oioioioioi

 

takk for meget hyggelige svar.

 

Er det helt sikkert at studenter får trekke fra mva når de reiser på studieopphold i utlandet? Det må vel være avhengig av hvor lenge de skal være borte? Hvordan vet tollen at jeg ikke kommer tilbake 2 uker senere?

 

Hvis det stemmer så regner jeg med at det gjelder digitalkamera og? :D

 

Armas

Lenke til kommentar
ADC gjelder for hele verden om jeg ikke tar helt feil, er selv fra norge og brukte ADC når jeg kjøpte min 12".

Man får 20% og på 17" blir det noen kroner spart =)

Betyr dette at man kan benytte ADC til å kjøpe Mac i utlandet?

 

Skal til Asia i sommer og har forstått det sånn at det er lavere priser der. Ytterligere 20% rabatt hadde hjulpet godt.

 

Hallvard

Lenke til kommentar

Jeg fikk igjen mva paa briller, digcam, pc + litt diverse da jeg dro til aussie for aa studere..

Kravet er at du maa kjope tingene innen en mnd foer du flytter ut av landet.. du maa i teorien ogsaa oppgi din nye adresse i utlandet, men det sjekkes ikke.. saa om du ikke har noe nytt sted aa bo saa kan du bare finne paa noe.. De kan kreve aa se papirer som bekrefter at du skal bo i et annet land, men da kan du bare dra frem papirer som bekrefter at du har kommet inn paa skole feks..

 

Prosedyren er at du maa faa de du kjoper at til aa fille ut et mva fritaks skjema. (kan lastes ned fra nettet). dette maa du ta med til flyplassen og faa stemplet av tollvesenet.. papirene maa saa sendes tilbake til firmaet du kjopte varen av som vil refundere det du har betalt til de i MVA(husk aa sende med konto nr). Tollerene krever som regel aa se varen som du vil ha mva fritak for, saa det kan vaere greit aa ikke pakke det neders i baggen, men det er vel aldri et tema med en laptop.. :wink:

 

Naar dette er gjort er det bare aa vente paa penger paa konto.. Det sjekkes ikke om du faktisk tar med deg varen inn i sikkerhetssonen, da tollkotoret paa gardermoen er uten for sikkerhets sonen(noen varer blir jo sendt med bagasjen). Det medforer at du kjope alt venner og kjente skal ha i maaneden foer du drar for saa aa kreve refundert mva for det naar du drar. Dine venner maa bare vaere med paa flyplassen og vis frem varene og late som det er dine varer... Virker kanskje litt mistenksomt, hvis du tar med deg en 60 tommers tv, parabolantenne, stereoanlegg og en fryse boks ut paa stuidier, men litt missbruk er nok "lov"

 

God tur og lykke til med studier..

 

skaal!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...