Gå til innhold

Tips til fotosekk med plass til litt annet enn bare fotoutstyr.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan også begynne å venne deg til tanken om at du ender opp med flere enn en sekk allikevel ;)

 

Tom

 

Selvsagt, men NAV og min uføretrygd er ikke helt enig desverre.

 

Men vil selvsagt ha så mye jeg kan forsvare å ha råd til jeg :)

 

 

Hei, kjøpte for en tid siden en fotoryggsekk 'Weifeng' fra 'Photoworldshop'(ebay), denne kom på noe over kr. 500 inkl. frakt. Denne har et nedre kamerarom som åpnes fra siden hvor jeg får plass til 'Olympus E-3' påmontert 'HLD-4' batterigrep og 'ZD 12-60mm f/2.8-4' med mottlysblender, får også plass til 'FL-50R' blits og et ekstra objektiv. Har også et øvre rom som åpnes fra toppen samt stativfeste.

 

http://stores.shop.ebay.com/photoworldshop...634Q2ec0Q2em322

Lenke til kommentar
Selvsagt, men NAV og min uføretrygd er ikke helt enig desverre.

 

Men vil selvsagt ha så mye jeg kan forsvare å ha råd til jeg :)

Da må vi tenke alternativt. Slik jeg ser det så bør følgende være de viktigste punktene

  • Plass til kamera med et par objektiver.
  • Plass til genser med mere.
  • Plass til stativ.
  • Sekken bør være komfortabel for lengre turer også.
  • Regntrekk.

Ut ifra den listen, så er ikke fasttrack serien den beste. LowePro Orion Trekker og Tamrac Adventure 7 nok bedre alternativer. Jeg selg har Adventure 9 som jeg bruker når jeg skal på lengre turer. Adventure 7 er en sekk jeg har sett andre bruke, og jeg vil passe ganske godt. Men der er også stativholder manglende.

 

Regntrekk vil jeg tro det er mulig kjøpe. Og jeg vil tro at det bør være mulig å lage seg en remsystem for stativet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag Tom.

Angående disse så ser de ut til å være mulig å dele i både sekk og bag etter behov?

Ettersom den virker å være delt ved glidelås, vil det bli mye slitasje på denne ettersom man har tungt fotoutstyr i bunnen.

 

Kanskje vanskelig måte å forklare på, men hadde en sekk tidligere med lignende system, og der røyk glidlåsen som skilte nesten med en gang av belastningen så er litt var på slike.

Å få festet ett stativ er nok ikke all verdens hokus pokus med litt fantasi vil jeg tro nei :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg har en Lowepro Rover AW II som jeg er meget fornøyd med.

 

God kvalitet, godt polstret del nederst til alt kamerautstyr, og plass til forskjellig annet i øvre del.

 

Den har innebygd overtrekk i bunnen som er lett å dra ut i tilfelle regn. I tillegg kan jeg feste stativet greit.

Lenke til kommentar

Lowepros sekker/bager som har eget regntrekk har betegnelsen AW (All Weather eller no) i slutten av navnet.

 

Har selv Mini Trekker fra Lowepro. Hovedrommet kan tilpasses akkurat som du ønsker, og du gjør plass til så mye fotoutstyr du trenger. Resten kan brukes til annet utstyr (selv om hovedrommet i hovedsak er ment for fotoutstyr). Det er i tillegg et ekstra rom på framsiden.

Lenke til kommentar

Er Mini Trekkeren så fleksibel er den absolutt et godt alternativ ja.

Er vel den rimeligste av alternativene hittil også, noe som aldri skader.

 

Lista over aktuelle er foreløpig:

Lowepro:

Primus Minimus

Orion Trekker

Mini trekker

 

Noe sier meg jeg ender opp med Lowepro, men har etter mye snoking kommet til at de gjerne ser mest nøytrale ut av alle merkene.

Lenke til kommentar
Har selv Mini Trekker fra Lowepro. Hovedrommet kan tilpasses akkurat som du ønsker, og du gjør plass til så mye fotoutstyr du trenger. Resten kan brukes til annet utstyr (selv om hovedrommet i hovedsak er ment for fotoutstyr). Det er i tillegg et ekstra rom på framsiden.

Det er jo klart en mulighet. Vil kunne fungere fint det. Og det er også en del plass i frontlomma også. skulle få inn en lett genser der.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hva med National Geographic NG-5162 medium eller large, dette er en veldig ok sekk som ikke skriker "Se her. Fotoutstyr". Ulempen er at den er noe dyr.

 

www.cambags.com er en kjekk side som viser hva man kan få opp i en sekk. For NG5162 sin del så finner du den her:

http://www.cambags.com/nikon/d70/backpacks...ckpack_desc.htm

 

Hei, takk for linken.

Ang. NG bagen er den ikke helt min smak eller hva jeg ser etter :)

Lenke til kommentar
Er Mini Trekkeren så fleksibel er den absolutt et godt alternativ ja.

Er vel den rimeligste av alternativene hittil også, noe som aldri skader.

 

Gjorde litt om på sekken, og prøvde å tilpasse etter din utstyrsliste: 50mm, 18-55 (kit) og 70-300. Plass til kamerahus nederst. Slik får du et bedre bilde av plassen (og justeringsfleksibiliteten). Tok også et bilde av frontlomma. Den rommer ganske mye, men sekken buler ut en del om du fyller den. Sekken er ikke vanskeligere å åpne enn en vanlig sekk (i forhold til "tyverisikring"), men du kan jo vurdere en minihengelås.

 

post-181365-1248512806_thumb.jpg

 

post-181365-1248512833_thumb.jpg

 

PS: bildene er tatt med vidvinkel, så det ser ut som veggene er brettet veldig ut, men de står rett opp.

Lenke til kommentar

Takk for bilder jaadd, det gjør ting så mye enklere å vurdere.

Den imponerer meg hvor god plass den egentlig hadde, for jeg har av etter eller annet inntrykk av at den var mye mindre.

Skulle jo få plass til det jeg trenger i den, og som du sier kan man jo alltid bruke en hengelås etc. i nødvendige situasjoner.

 

Liker veldig godt at den ser nøytral ut og som hvilken som helst annen sekk :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Takk for bilder jaadd, det gjør ting så mye enklere å vurdere.

Den imponerer meg hvor god plass den egentlig hadde, for jeg har av etter eller annet inntrykk av at den var mye mindre.

Skulle jo få plass til det jeg trenger i den, og som du sier kan man jo alltid bruke en hengelås etc. i nødvendige situasjoner.

 

Liker veldig godt at den ser nøytral ut og som hvilken som helst annen sekk :)

 

Har sendt deg PM ang. møte for å titte på sekken min ;)

 

mvh,

haakon

Lenke til kommentar
Jeg tar mye heller med meg en svipptursekk eller en vanlig ryggsekk dersom fotoutstyret er i mindretall på turen.

Å få en fotosekk til å passe alle anledninger er fåfengt.

 

Skulle det være et tips til meg?

 

Jeg har en vanlig sekk som jeg bruker enn så lenge, men liker ikke å ha kamera slengende løst oppi den.

En fotosekk skal passe til når jeg tenker fotografere :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Skulle det være et tips til meg?

 

Jeg har en vanlig sekk som jeg bruker enn så lenge, men liker ikke å ha kamera slengende løst oppi den.

En fotosekk skal passe til når jeg tenker fotografere

 

Ja og evt andre også.

Kameraet ligger ikke å slenger om du pakker det inn i noe klær, f.eks en genser.

Dessuten har jeg "linseposer" i skinn eller stoff rundt alle mine objektiv, så de ligger like godt i en tursekk som en fotosekk.

Stuper du kamera, ei flaske sprit, en spade etc sammen i sekken, da har du trøbbel,

enten du har fotosekk eller tursekk.

Selv har jeg ikke fått et merke etter turer med vanlig sekk, ikke med en av mine to fotosekker heller for den saks skyld.

Fotosekkene har den svakhet at de ofte er laget med visse kombinasjoner i tankene, og da starter trøble når du vil ha med noe annet. Ser det er mange som sliter med sekk eller bag når de kjøper batteriutvidelse på kameraet. Skal du ha med ei telelinse, så er utvalget svært lite.

Lenke til kommentar

Nå har jo de sekkene som er blitt foreslått som oftest hatt mer enn god nok plass for utstyret jeg forespeilet å ha eller kom til å skaffe.

 

Tror vel til syvende og sist alt ender opp med hva slags bruk og hva slags behov man føler man vil ha.

Jeg har spart veldig lenge for å få råd til kamera, så da vil jeg passe på det så godt som jeg overhodet kan.

Det er nødt til å skulle vare i mange år fremover :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...