Gå til innhold

200GB HD ->131GB!


Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte nettopp ny PC bestående av Abit NF7-S v2.0 og Western Digital 200GB 8mb cache. Problemet er at Windows ikke finner hele disken! 131GB står det i Windows og det samme stod det under installasjon, men når maskina starter opp står det 200GB.... :-?

 

Har prøvd med både win 2000 og Win XP. Har dere noe råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må sjekke er hva BIOS "ser" den som. Gå inn i BIOS og se hva den rapporterer som størrelse på disken. Hvis den der sier at den er nor særlig mindre enn 200GB, tror jeg at du heller bør lete på BIOS / Firmware til HK/disk. HK'et ditt er jo helt nytt, men sjekk om det finnes BIOS-oppgraderinger.

 

Sjekk ellers i DOS med fdisk eller Ranish Partition om hvor mye av disken disse ser.

 

Hvis disse er korrekt, må det være noe i OS, men jeg mener at med NTFS skulle det ikke være noe prob for XP... Uansett så bør du inn med SP1 og Windows Update. Håper dette kan lede deg videre i søken etter de forsvunnede gigabytes.

Lenke til kommentar
Det første du må sjekke er hva BIOS "ser" den som. Gå inn i BIOS og se hva den rapporterer som størrelse på disken.

 

Herregud at jeg ikke tenkte på det!!! :roll: kanskje det kan hjelpe...

 

Til alle sammen:

Ja, så klart har jeg partisonert opp harddisken!!! man er enten helt grønn eller dum i hode om man ikke gjør det... :grumpy:

 

Så nå vet dere at jeg ikke er dum i hode... :lol:

Lenke til kommentar
Hva om jeg kjøper meg en 120gb da ?

 

vil jeg fådet samme problemet som Ripper Overclock ??

(har Win Xp(uten SP1)

 

Nei, det vil du ikke få... det er bare harddisker over 131GB.

 

Forresten så sendte kopisen min en mail til Komplett og fikk en eller annen fil over mailen... denne fikset problemet, men jeg vet ikke hva det var... skal spørre han i dag eller no...

Lenke til kommentar
Har dere noe råd?

 

Du må sette 48-bits diskaksess i registeret. Jeg har forklart det her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=107817

 

For nye lesere:

Her er fremgangsmåten:

Start opp Notepad eller noe, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

<start>

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

<stopp>

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

AV en eller annen grunn, fikser ikke SP1 dette alltid. Ikke spør meg hvorfor.

 

Bruk partition magic og del disken inn i partisjoner.. 7.0 holder ikke fordi den ikke støtter disker større enn 80gb..

 

Bullshit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...