Gå til innhold

Utskrift i A3 format. Nettbutikk å anbefale?


Anbefalte innlegg

Foto.com skriver "Alle bilder vil bli behandlet av vårt automatiske redigering som bedre kontrast, skarphet og eksponering". Vet ikke om det er standard hos de fleste store foto printere. Men det kan resultere i at bilder som ser knall ut på skjermen kommer tilbake annerledes enn forventet, selv om man har en bra og kalibrert skjerm.

 

Jeg bestilte to postere (50x70) fra foto.com for omkring to år siden, og de kom tilbake veldig mørke. På skjemen hadde de god kontrast med veldig klare farger, men på papiret ble de mørke med gråaktige farger. Kanskje bare uflaks.

 

Man velger om bildene skal redigeres automatisk selv (det anbefales såklart ikke for folk flest)..

 

Sender inn noen store (50x75) utskrifter i kveld..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var en 60x80cm utskrift fra Oly E-510 og en fra 5D på 60x90cm.. Begge "på grensen" av kvalitet stod det, men innenfor minimumskrav.

Det er vel bare oppløsningen som det er krav på. Og denne kan jo endres vha resampling. Når jeg får god skarphet har jeg absolutt skarphet på pikselnivå og da tåler det litt resampling.

 

En ting jeg har lurt på: Er det mulig å få vite eksakt hvilken oppløsning som blir brukt i utskriften? Tenker at da kan jeg selv skalere og oppskarpe og ikke være avhengig av produsentens skaleringsmetoder.

Lenke til kommentar
Foto.com skriver "Alle bilder vil bli behandlet av vårt automatiske redigering som bedre kontrast, skarphet og eksponering". Vet ikke om det er standard hos de fleste store foto printere. Men det kan resultere i at bilder som ser knall ut på skjermen kommer tilbake annerledes enn forventet, selv om man har en bra og kalibrert skjerm.

 

Jeg bestilte to postere (50x70) fra foto.com for omkring to år siden, og de kom tilbake veldig mørke. På skjemen hadde de god kontrast med veldig klare farger, men på papiret ble de mørke med gråaktige farger. Kanskje bare uflaks.

 

Man velger om bildene skal redigeres automatisk selv (det anbefales såklart ikke for folk flest)..

 

Sender inn noen store (50x75) utskrifter i kveld..

 

Kan man velge det? Når jeg går på fremkalling av bilder kan jeg velge bort automatisk redigering, men jeg ser ikke at jeg kan det når jeg går på poster. Og når jeg går på bilder kan man vel ikke bestille større enn 20x30? Om du har funnet en måte man kan bestille 50x75 eller større fra foto.com uten automatisk redigering hadde jeg satt stor pris på å få vite hvordan, for det er noe jeg har forsøkt uten hell flere ganger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var kopiene endelig kommet. Mye tid gikk til at de ble sendt til mine foreldre i stedet for til meg.

 

Jeg er veldig fornøyd! Av alt jeg har fått utskrevet denne måneden, så er disse to fra foto.com de jeg ble mest fornøyd med. Papiret virker tyngre og det er printet Kodak Professional Endura på baksiden. Størrelsen var egentlig veldig fin, og etter å ha sett litt på disse ble jo japanphoto sine små :p

 

Av de to er det foto.com som vinner. Kvaliteten ble ikke dårligere selv om disse utskriftene er større, og man kan se at papiret er bedre. Både JP og foto.com gir resultater som er likt det man ser på pc-skjermen. Jeg brukte srgb på begge.

 

Anbefales.

Lenke til kommentar
Da var kopiene endelig kommet. Mye tid gikk til at de ble sendt til mine foreldre i stedet for til meg.

 

Jeg er veldig fornøyd! Av alt jeg har fått utskrevet denne måneden, så er disse to fra foto.com de jeg ble mest fornøyd med. Papiret virker tyngre og det er printet Kodak Professional Endura på baksiden. Størrelsen var egentlig veldig fin, og etter å ha sett litt på disse ble jo japanphoto sine små :p

 

Av de to er det foto.com som vinner. Kvaliteten ble ikke dårligere selv om disse utskriftene er større, og man kan se at papiret er bedre. Både JP og foto.com gir resultater som er likt det man ser på pc-skjermen. Jeg brukte srgb på begge.

 

Anbefales.

 

Jeg hev meg på JPXXL sitt 10krstilbud på 75*50cm og bestilte en bunke. Er ganske fornøyd. Det ser imidlertid ut som om de har skarpet opp bilde en del etter skalering. På bilder med lite støy og i oof områder gjør det ikke mye, men der det er litt støy (i skygger som har blitt løftet) eller skarpe kanter kommer det oppskarpingsartefakter og forsterking av støy. Forstørrelsene blir jo ganske mørke, men det kan jeg kompensere for. Burde kanskje fremkalt eksakt samme bilde på foto.com og sammenligne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det med mørke bilder fra Japanphoto har jeg opplevd. De driver visst med noe automatisk korrigering, men denne kan man ikke skru av om man bestiller over nettet (eller var det gjennom butikk?). Dette ses enklest på svart-hvitt bilder.

Uansett helt utrolig at de med dette "tilbudet" tar hensyn til Ola Nordmann, men glemmer totalt hobbyfotografen.

Og ja, jeg sitter på Spyder-kalibrert IPS-skjerm.

Lenke til kommentar
Jeg har en Designjet 4000ps maskin som kan skrive ut opp til A0 42" og hvor lange du vil.

På fotopapir halvblank, blank og på lerret.

Kjøpte den for å kunne skrive ut billeder i alle størelser. Så bor du ikke så langt ifra Stavanger går det ann å fikse det. Gratis.

 

Hva koster lerret i metervare? helt vanlig ubrukt lerret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg har en Designjet 4000ps maskin som kan skrive ut opp til A0 42" og hvor lange du vil.

På fotopapir halvblank, blank og på lerret.

Kjøpte den for å kunne skrive ut billeder i alle størelser. Så bor du ikke så langt ifra Stavanger går det ann å fikse det. Gratis.

 

Hva koster lerret i metervare? helt vanlig ubrukt lerret.

 

Jeg tror jeg betalte ca 1400,- for 20 meter.

Tastagutt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...