Gå til innhold

Om Baldur's gate 2 Mage stats

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok

jeg blir litt nutty her xD

i baldur's gate 2 er det noe vits at min mage har str mere en min som er 6??

sitter her og funderer statsene jeg er en invoker mage human som er chaotic good =/ helpzor meee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler at du har minst 9Str med mindre du ønsker - to hit på mage staffen.

Det er også greit med litt styrke så du slipper å bli plaget av at magen din bærer for mye.

Dette er vel en helt grei mage build :

Str 9 - 11

Int 17 - 18

Con 14 - 16

Wis 10 - 14

CH 10 - 14

I alle fall godtar jeg personlig disse stats når jeg roller en pc.

Skrevet
Anbefaler at du har minst 9Str med mindre du ønsker - to hit på mage staffen.

Det er også greit med litt styrke så du slipper å bli plaget av at magen din bærer for mye.

Dette er vel en helt grei mage build :

Str 9 - 11

Int 17 - 18

Con 14 - 16

Wis 10 - 14

CH 10 - 14

I alle fall godtar jeg personlig disse stats når jeg roller en pc.

litt glemskt på dette men du har skrevet 2 stats på alle statsene 0_O tenker du 10 eller 14 da eller? etc

Skrevet (endret)

Er det bare jeg som er gal her og prøver å få 18 på 3 eller flere stats når man roller? (med omstokking av poengene såklart) :!:

På mage hadde jeg gått for høy int, cha (jeg går for høj cha nesten alltid) og dex. Jeg pleier aldri å gå under 10 på noen stats.

Endret av Haventh
Skrevet

For en mage...

Intelligence er din main stat, så høy som mulig. Vil anbefale 18 her, om du ikke har throne of bhaal expansionet, da du ikke vil få tilgang til level 9 spells om du ikke har 18 eller mer i int i hovedspillet.

Ellers så er høy wisdom å foretrekke på et par spells. *cough* wish *cough*, men strengt tatt ikke en nødvendighet.

Det som er veldig bra for en mage er alt som øker hp og senker AC. Altså con og dex.

Det er derimot ikke noe poeng i å ha mer enn 16 i con på noe tidspunkt da mages rett og slett ikke kan få utbytte av høy con. +2 bonus hp som man oppnår allerede av 16 i con er det høyeste. (i motsettning til fighter, paladin, ranger og barbarian, som kan få mer gratis hp av høyere con, +3 på 17, +4 på 18 osv.)

Høy dex er alltid fint, da jo mer dex du har, jo vanskeligere blir du å treffe. Selvfølgelig finnes det hansker i spillet som gir deg 18 i dex, men det er mer fruktbart å bruke hanskeslotsene på noe mer nyttig, som bracers eller sånt som kan ha funky effekter. Men om du velger høy dex, kommer alt ann på hvordan du har tenkt å utstyre magikeren din.

Charisma er en unyttig stat egentlig. Da en av de aller første oppdragene man kan få gir deg mulighet til å få en ring som automatisk gir deg 18 i charisma. så drasser man ringen rundt i bagsa resten av eventyret, og setter den på fingeren hver gang du trenger avslag i en butikk. :)

Strenght er en bortkastet stat for en magiker, men som allerede er blitt nevnt her, det er fornuftig å ha litt der allikevel, slik at du i hvert fall klarer å bære med deg staven din og kappen din.

Skrevet (endret)

Med en times rulling av terninger endte jeg opp med en fighter class (med dual-class senere i tankene) og jeg spilte hele baldur's gate 1 som fighter, og konverterte til mage (true class) ved starten av baldur's gate II.

Str: 19

Dex: 13

Con: 19

Int: 19

Wis: 15

Cha: 19

Alle stats var i samme rekkefølge når jeg starta baldur's gate 1 som følger:

Str: 18/93

Dex: 13

Con: 18

Int: 18

Wis: 14

Cha: 18

De fleste stats blir oppgradert via bøker du finner i Baldur's Gate 1, som permanent. Ved start av baldur's Gate II så valgte jeg å bli dual class helt fra starten, akkurat som Imoen har gjort, men som dual Fighter/Mage så har du noen fler ess i ermet som gjør deg ganske vanskelig å ta livet av, som bla. HP. (Con gir nemlig flest poeng i begynnelsen). Valget med stats var helt besvist rettet for mage, og etter at du når level 9 som er cap i baldur's gate I, så du får brukt både fighter og mage abilities så blir spillet veldig spennende.

Bare en kommentar til wisdom. For lav widom gjør at du ikke kan huske så mange spells per level. Det vil si at du må skrive spells i boka di mens du er under innflytelse av en potion som gir wiz eller ha permanent høy wis.

Og en ting til, du skal ha ganske godt øye for stats når du ruller terningene for å finne en så høy score som jeg fikk, men etter en times tid så ser du nesten med en gang om det er en score som er bra eller dårlig.

Tips når du triller terningene (Reroll) er hvis du er usikker på hvor god score du fikk, så trekk alle poeng til det laveste du kan og se hvor mye scoren din havner på. Scoren du da har tilgjenglig vil være hva du sammenligner med.

Endret av ThorM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...