Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sølt øl på laptopen!


Anbefalte innlegg

Håper det er greit at jeg prøver meg i denne delen av forumet.

Var uheldig i helga, og sølte en skvett øl på tastaturet til min

Acer aspire 7720. Tørket straks opp, fjernet batteriet og la den

opp ned over natta. Og dagen etterpå ser alt bra ut, helt til jeg

skal bruke tastaturet. Ingen knapper virker.

 

Prøvd å ta av tastaturet, men er svært uerfaren her og våget ikke å gå

hele veien. Noen som har en guide eller kan forklare hvordan en tar av

et laptop tastatur?

 

Ser det som et godt tegn at maskinen oppfører seg helt som før.

 

Men hva bør jeg gjøre?

Bestille nytt tastatur og så få noen til å hjelpe meg med å skifte? Eller

bruke flere lapper på reperasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har demontert, og montert laptopen min flere ganger (noen ganger bare for moro skyld :p)

 

Sjekk om kabelen til tastaturet sitter i hovedkortet, den ser ut som en flat mini ide. Hvis den sitter fast og tastaturet ikke funker, så gjetter jeg at noe er galt.

 

Er det ingen taster som funker?

Å skifte ut tastaturet er ikke vanskelig, hvis du får tak i riktig tastatur. Hvis du vet helt sikkert at tastaturet er gåen, så kan du jo prøve å skifte det.

 

EDIT: Btw hvis du søler på tastaturet er du jo heldig, kompisen min gjør det hele tida, og maskin funker ennå. Det er verre hvis du søler i ventilasjons hullet, og hk blir vått.

 

Hvis du har sånn acer forsikring som de fleste kjøper med laptopen er det jo gratis å fikse det, så lenge det ikke er skjerm skade.

Endret av No_oN
Lenke til kommentar

Først, skjekk om det er tastaturet det er noe feil med, ved å prøve med et eksternt tastatur, test gjerne med flere.

Hvis det ikke fungerer med eksternt tastatur bør du vurdere å sende PC-en til reparasjon.

 

Hvis det er det interne tastaturet som feiler, kan du prøve å gå innom Ekspert eller Elkjøp, og spørre pent om de har tastatur som kan passe PC-en på service verkstedet, og hvis de skal ha penger for det er det ikke nødvendig å bruke mer enn rundt 3-400,-.

Hvis du ikke får det til, må tastaturet bestilles på nett. link 1 link 2

Må også nevne at det er ganske vanskelig å finne norsk/svensk/dansk layout, hvis du ikke finner det, bestill US eller UK layout.

 

Etter at du har fått tak i tastaturet, be en datakyndig venn av deg om å bytte det.

Om du vil gjøre det selv, skjekk ut denne PDF filen, og følg instruktene på side 60-67 i PDF indexen (54-61 hvis du følger sidene ved å se på sidetall nederst.

Husk ESD-beskyttelse.

 

Lykke til!

 

Edit: Du kan prøve å benytte deg av reklamasjonsretten din, ved å fortelle selger noe annet enn det som egentlig skjedde.

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar
Håper det er greit at jeg prøver meg i denne delen av forumet.

Var uheldig i helga, og sølte en skvett øl på tastaturet til min

Acer aspire 7720. Tørket straks opp, fjernet batteriet og la den

opp ned over natta. Og dagen etterpå ser alt bra ut, helt til jeg

skal bruke tastaturet. Ingen knapper virker.

 

Prøvd å ta av tastaturet, men er svært uerfaren her og våget ikke å gå

hele veien. Noen som har en guide eller kan forklare hvordan en tar av

et laptop tastatur?

 

Ser det som et godt tegn at maskinen oppfører seg helt som før.

 

Men hva bør jeg gjøre?

Bestille nytt tastatur og så få noen til å hjelpe meg med å skifte? Eller

bruke flere lapper på reperasjon?

 

 

Anbefaler ihvertfall å kjøpe en ny øl.

 

Mange laptopper har "klips" øverst ved tastaturet slik at en kan dytte inn disse og løfte opp tastaturet.

Det kan også være at tastaturet er festet med en skrue eller to som kan tas ut på undersiden.

 

Om du søker på produsentens side har de ofte en veiledning for hvordan du kan gjøre dette.

Eller du kan ringe Acer så kan de gi deg en liten pekepinn. Det er relativt enkelt å bytte et tastatur på en læppis.

 

Ikke glem øllen nå da.

Lenke til kommentar

Nei ingen av tastene fungerer. Det er jo ikke et bra tegn, fårstår jeg selvsagt. Sølte i hovedsak over talltastene på høyre side.

 

Har nok ikke acerforsikring nei..

 

Har faktisk funnet flere sider som selger dette tastaturet. Bl. a: på shop.itum.no

 

Skal ta å prøve et ekst. så snart som mulig. Dette blir nok sikkert ut i veka, da jeg kjøper meg en ny øl og reiser på en liten ferie nå.

 

Prøvde å få av tastaturet igår, men våget nok ikke å gå hele veien. Jeg skrudde opp alle skrune på undersiden av laptopen, da ble tastaturet noen lunde løst, men var redd for å bryte noe. Er og ganske sikker på at det ikke behøvs å gjøres så vanskelig. Ser noen klips ned med tastaturet, men de klarer jeg ikke å rikke.

 

Takk for hjelpa til nå, skal oppdatere dere etter hvert!

Lenke til kommentar

Nå kan jeg faktisk bruke pc'en. Alle tastene virker, men av og til er det noe som skjer og pc'en reagerer som at jeg trykker på alle tastene.

Skal prøve å følge bruksanvisningen fra wixicy så snart som mulig, så få vasket tastaturet.

 

Så får vi se..

Lenke til kommentar

De fleste laptop-leverandørene selger løse replacement-tastaturer siden det er den mest utsatte delen på PC'n.

Onkel fikk 2 smelta konfektbiter nedi tastaturet i jula, han fant nytt på Acer sin nettside og bestilte fra USA.

 

Fant ikke riktig på komplett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...