Gå til innhold

Kontorpc til under 10.000 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En liten ting til. Hva/Hvor stor forskjell vil det være på DDR2 og DDR3? Bør jeg helst gå for DDR3 eller er det meningsløst? Har hørt fra noen andre at Crucial er best på RAM, men de fleste andre her ser ut til å foreslå OCZ? Er det egentlig noen stor forskjell der?

Merket har ingen betydning så lenge man ikke skal overklokke.

DDR2 vs DDR3 er relativt liten ytelseforskjell på, men siden prisforskjellen er liten og DDR3 betyr bedre oppgraderingsmuligheter i framtida så mener jeg det er like greit å gå for DDR3.

Core i7 mener jeg er et litt misforstått produkt. Det er glimrende til kraftige arbeidsstasjoner, men passer dårlig til mer normal desktop-bruk (inkludert videoredigering, spilling etc). Grunnen til at den passer dårlig er ikke bare at prisen er veldig høy, men også at prisen er høy pga en del designvalg som er nesten helt bortkastet på desktop-systemer. F.eks 3 minnekanaler, 2 QPI-busser. I tillegg er dette snakk om 130 watt prosessorer så det vil garantert bli mer viftestøy med en slik enn med mer passende prosessorer.

Den kommende Core i5 er en nedskalert utgave av i7. Heldigvis for oss normale kjøpere er den nedskalert på de punktene som er ganske bortkastet på i7-systemene. Core i5 har 2 minnebusser og en annen brikkesett-tilkobling som passer bedre for desktop. I tillegg er varmeutviklingen noen hakk lavere: 95 watt. Hovedkortene vil garantert bli mye billigere enn de til i7 på grunn av en minnebuss mindre og enklere brikkesett-tilkobling. i5 kommer i september og blir et glimrende valg fra da av.

Hvis tolmodigheten ikke strekker så langt så mener jeg valget bør stå mellom Core 2 Quad Q9550, Core 2 Duo 8500 og Phenom X3 720 eller noe sånt.

Skrevet (endret)

jornboss kommer uten tvil med et sterkt forslag på i7 basert system. Tror forøvrig ikke du vil gjøre feil eller angre uansett hvilket av de foreslåtte oppsettene du velger. Variasjonen vil gå på responsivitet i systemet, noe oppnår man ved rask CPU - eller ved rask diskløsning. Om man kombinerer rask diskløsning med rask CPU tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd.

Når det er sagt, en rask cpu gir raskere rendering av bilder /video, benchmark her, mens en rask diskløsning kan være mer responsiv under arbeid.

lykke til med valg

Endret av torfinns
Skrevet

SSD-guruen vår har uttalt seg:

Creative Suite 4 Master Collection

System requirements

Windows

• 24.3GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation (cannot install on flash-based storage devices)

Lenke

Hva? Stemmer dette? Hva er i så fall problemet?

Et program som dette ser ikke forskjell på SSD eller HDD, det ser en disk og ledig plass etc.. Så dette er nok info basert på andre typer flash media...

Hvilke flash-media er det de mener og hvorfor formulerer de seg sånn at det inkluderer SSD da? Dette virker mystisk og jeg vil gjerne mer til bunns i saken.

Dette er debatert før, adobe skrev dette for å unngå at folk installerer på minnepenner (og alle andre eksterne medier) og skaper krøll i systemet. Dette gjelder da IKKE SATA-enheter.

Beklager forresten at jeg har vært fraværende her den siste uken, jobber 12-13 timer om dagen denne uka (skal jobbe 6 dager, så 70+ timer :( ).

Dermed skulle det være klar bane for å velge SSD nå. :thumbup:

Skrevet (endret)

Ytelsesmessig er jornboss sit forslag et par % bedere, dog ikke merkbart i pratisk bruk, vil være noen få sekunder forskjell på diverse tunge filtre.

q9550 + hk han nevnte er hos komplett kr 2704,- (kan du sikkert finne litt rimeligere enn hos komplett), mens phii 940 + hk jeg foreslo er kr 2142,-. Slik at grunndifferansen er kr 562.-

Her bør du rett og slett (og nå prøver jeg å være nøytral) tenke på hvor strengt vil du holde budsjettet. For hovedforskjellen ligger faktisk i det å gjøre maskinen så støysvak som bare mulig.

Og så koster usb trådløst uforholdsmessig mye forhold til pci kort. Men i utgangspunktet vil du kunne bruke alle de andre delene om en annen uansett hva du velger.

Det vil være meget vanskelig å sette opp en mer støysvak kabinett/psu løsning til samme pris som Antech Sonata III, som også har Firewire i front.

Uavhenging om du velger intel eller amd, så er det verdt de 600-700 ekstra for å gjøre maskinen tilnærmet lydløs.

Du sier du ikke skal klokke, og det forstår jeg , har du ikke gjort det før så kan bios roting være noe en ikke ønsker, men det å klokke et Amd dragon oppsett er rett og slett så enkelt at selv ho bestmor kan gjøre det.

og selv om det er spill de viser i videoen så gjelder det også alle andre programmer.

@siemen

Nå er det ikke på minneprisen at prisforskjellen mellom DDR3 og DDR2 merkes best, det er på hovedkortprisene. F.eks for PHii så er hk med samme chipsett opptil flere hundre dyrere for DDR3 enn for DDR2

Endret av Osse
Skrevet

@jornboss :forslaget ditt er med 3 brikker av 2gb ram. Men er det ikke bedre å ha 4 brikker totalt sett når man har en 4-kjerne prosessor? Gir ikke det bedre ytelse? Mener jeg har lest noe om det et sted?

@Osse, trådløst usb eller pci? Gir det allikevel trådløs internett-tilgang, enten du velger pci eller usb? Beklager, har ikke peiling. Men regner med at man kan komme seg på trådløst også med pci?

Takk for all info folkens. Jobber meg gjennom et par oppsett nå...

Skrevet

Da har jeg gjort noen endringer på Osse sitt forslag. (da det var noen varer som ikke var tilgjengelig) Dersom noen kunne sett litt på det og gitt feedback på om det fungerer alt sammen i harmoni??

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101428

Har også komponert en egen versjon, basert på en del innspill her på forumet:

https://prisguiden.no/calc_waggon.p...aggon_id=101377

Har også gjort en liten modifisering av torfinns forslag:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101429

Jeg tror jeg har kommet frem til følgende konklusjon så langt:

1: Jeg kommer ikke til å gå for SSD disker denne gang

2: Jeg må kjøre operativsystem som f.eks Windows XP 64 bit

3: Jeg trenger ikke mer enn 1tb hdd

4: Jeg kommer ikke til å kjøre noen hdd i raid

5: Jeg har fått sinnsykt mye flott hjelp her inne!!!!!

Skrevet

Det var da merkelig. Det står her hos meg at den er huket av for del med andre og har også trykket på oppdater. Kan du sjekke igjen? Var det bare denne du ikke fikk sett? De andre gikk greit å se?

Skrevet (endret)

Ser du har satt opp en Spinpoint F1 i handlekurven. Uten at jeg har sett på brukererfaringer vil jeg tipse deg om F2 modellen som er like stor til stort sett samme pris. Test her

Endret av torfinns
Skrevet

@torfinns: Ja, satt opp Spinpoint men leser nå at Western Digital skal være svært støysvak og er keen på å teste det tror jeg??? Any objections? :-)

Ellers har jeg laget en annen versjon basert på i7 prosessor. Jeg mangler hovedkort til denne, og vet ikke sikkert hva slags hovedkort som passer eller som kan brukes evt? Om noen har noen gode forslag tar jeg imot med takk. Se gjerne om jeg har satt sammen noen deler som ikke passer sammen også. Sånn er det når man egentlig ikke vet så mye. Har også lagt med en SSD disk her.

Forslag med i7 prosessor:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101376

Her mangler altså hovedkort... Noe annet som mangler?

Forslag med Q9550:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101377

Her vet jeg ikke om noe som mangler? Eller gjør det det?

Det er jo igjen litt penger å gjøre "oppgraderinger" på denne for ettersom jeg ikke kjører SSD på denne. Så feel free til å komme med forslag til "forbedringer", vifter, kjøling eller annet som trengs.

Det står vel strengt tatt mellom disse 2 løsningene eller alternativer til disse. Hmm... Klør i fingrene etter å trykke en bestillknapp et sted nå. ;-)

Skrevet

Green serien til WD er vel strengt tatt 5600 rpm?! Om de da ikke har kommet med 7200rpm-versjoner av det?

Er ofte feil info på dem på HW og andre nettbutikker.

Skrevet

UT fra det jeg har klart å finne av informasjon så er hastigheten varierende faktisk. Mellom 5400 og 7200 rpm. Er det noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette? Men tester fra f.eks Toms Hardware og andre steder rater denne harddisken forholdsvis bra. Og andre jeg har snakket med sier ikke noe om feil eller annet som gjør at WD disken ikke fungerer bra. Er det mange som melder om feil på akkurat denne disken eller andre WD disker?

Jeg tar fortsatt gjerne imot noen forslag på hovedkort til mitt i7 oppsett. Dersom noen har kommentarer der da.

Og selvfølgelig, ønsker gjerne en 100% avklaring på at alt som jeg har lagt med i mine oppsett faktisk passer bra sammen.

Simen1 sier forsåvidt at dette ser veldig bra ut, så kanskje det er nettopp det? :-)

Nå skal jeg ta en avgjørelse snart, må bare finne ut av hvilket hovedkort jeg må ta med til i7 maskinen evt.

Takk!

Skrevet (endret)

WD green yter bra nok den. Men kanskje ikke lurt å gå for den når man skal drive med videoredigering. Er det noen som har sett test av den til videoredigeringsbruk?

Personlig ville jeg ikke gått for en disk som ikke yter 7200 konstant til OS-disk og/eller redigering av video.

Skulle gjerne sett noen andre kommentere WD-diskene her, godt mulig WD har optimalisert diskene til å yte maksimalt både til OS og redigering selv om den er strømsparende.

En ting til: er det ikke litt lurere å kjøre OS og tyngre HDD-jobber på hver sin fysiske disk?

Edit: ser du har lagt til en SSD på det ene oppsettet da løser jo det problemet seg.

Endret av Jg.a
Skrevet
Green serien til WD er vel strengt tatt 5600 rpm?! Om de da ikke har kommet med 7200rpm-versjoner av det? Er ofte feil info på dem på HW og andre nettbutikker.

5400 for å være mer nøyaktig. Det er riktig at WD har klart å villede så mye at mange nettbutikker og nettsteder feilaktig oppgir 7200 rpm.

UT fra det jeg har klart å finne av informasjon så er hastigheten varierende faktisk. Mellom 5400 og 7200 rpm. Er det noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Hastigheten er bekreftet konstant 5400 rpm av en rekke nettsteder som har testet disse diskene og brukt akustiske analyser for å finne ut om hastigheten varierer over tid, med ytelsebehov og andre faktorer.

WD har gjort et fantastisk arbeid med villeding på dette punktet. Sjekker man hjemmesidene deres så finner man ikke noen konkret rpm på disse diskene noen steder. Derfor kan ingen ta de i løgn heller. Det står derimot at Eco Green-diskene har noe som heter "Intelliseek". Andre steder på nettsidene deres forklares det at Intelliseek støtter inntil 7200rpm. Disse forklaringene er gjelder Intelliseek-teknologien og ikke spesifikt EcoGreen-diskene. WD har forøvrig ennå ikke lansert en eneste disk med Intelliseek som har 7200rpm, men de hevder likevel at denne teknologien (hva den nå enn er) støtter inntil 7200 rpm. Med andre ord en skikkelig dekkoperasjon for egentlige spesifikasjoner. Derfor er det godt at ulike nettsteder har testet og bekreftet at de spinner konstant med 5400 rpm.

Skrevet

Med andre ord ingen god ide å kjøpe en slik disk allikevel da??

Har du noen forslag til hovedkort til min i7 maskin da? Eller evt. andre forslag til HDD som erstatter for WD (leste anmeldelsene fra f.eks Toms Hardware og synes at det virket positivt for WD der..)

Uansett, ser ut som om jeg må finne en annen HDD da. Kanskje Samsung Spin ikke er så gal allikevel da. :-)

Skrevet

Samsung sine har fått mye skryt for støynivå og det ville jeg prioritert. Ytelsen er ikke det beste i sin klasse men uansett langt bedre enn 5400-disker.

i7 hovedkort.. Nei egentlig ikke noe konkret annet enn at det har gode nok spesifikasjoner og er blant de billigste. Egentlig liker jeg ikke i7-plattformen på grunn av TDP (varmeutvikling) og dermed støynivå på vifter, samt at det er overdimensjonert for desktop-bruk på noen områder.

I prioritert rekkefølge vil jeg heller anbefale:

1. Core i5-plattformen hvis du har tid til å vente på lanseringen som ryktes å ha fått datoen 6. september.

2. LGA775 passer bedre hvis du ikke skal oppgradere prosessor i framtida og MÅ kjøpe før september.

3. AM3 passer bedre hvis du skal oppgradere prosessor i framtida og MÅ kjøpe før september.

Ellers så ville jeg absolutt hatt en SSD i systemet (Intel 80GB Gen2). SSD er et kvantesprang i opplevd ytelse. Mye mer enn differansen mellom en prosessor til 1000 kr og en til 5000 kr.

Skrevet

@Simen1: Da har jeg oppdatert handlevognen med Samsung Spinpoint istedenfor WD disken. Skjønner jo at jeg bør gå for en SSD disk, men synes at de er akkurat hakket litt dyre enda. Selv om prisen har falt en del den siste tiden. Men det burde vel ikke være noe problem å kjøpe en SSD disk om 2 måneder når prisen kanskje er litt lavere. Er jo uansett kun OS og Adobepakken jeg skal ha på en slik disk... Eller ville du da anbefalt meg å kjøpt en slik SSD disk nå med en gang? Har ikke lagt den til i vognen.

Når det gjelder prosessor, jeg tror ikke egentlig at jeg kommer til å oppdatere prosessoren med det første, for jeg er ingen datafreak sånn sett, så jeg kjøper normalt en pc og så har jeg den i 2-3 år, kanskje enda lengre noen ganger. Derfor jeg ønsker en sånn litt over middels pc som kan vare en liten stund. Og litt "bekymret" for å legge for mange penger i en pc som blir utdatert for raskt også.. hehe.

Burde jeg valgt et annet hovedkort en MSI P45?? Er det bedre med et Asus hovedkort evt? F.eks: Asus P5QL-E? Eller noe annet? Jeg tror jeg har slått fra meg i7 maskinen, tror heller jeg går for den andre maskinen. Passer nok meg litt bedre tror jeg.

Takk igjen for alle innspill og kommentarer, er som vanlig til stor hjelp for meg!

Skrevet

Du kan godt vente med SSD på grunn av prisen og legge inn OS og programmer på den senere. Prisene kommer til å fortsette å rase samtidig som ytelsen stiger. Spørsmålet er bare når man skal hive seg på karusellen.

Angående "litt over middels så den varer en stund", så mener jeg det er en dårlig strategi. Bruker man noen tusenlapper på å heve den fra budsjett til over middels så får man egentlig ikke så mye igjen for pengene. Det gir mye større ytelsehopp å oppgradere fra budsjettmodell til en ny budsjettmodell om et par år. Oppgraderingsstrategi er en kunst. Selv kan jeg tenke meg Core i5/i3 eller AM3 på grunn av oppgraderingsstrategi. (oppgradering om et par år). Selv har jeg best erfaring med nykjøp av hele systemet ca hvert 4. år og en oppgradering av ram og prosessor annenhvert år. Harddiskkapasiteten utvider jeg årlig. SSD kan nok lønne seg å oppgradere ca hvert 1-1,5 år. Men så var det jo det med når man skal hive seg på karusellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...