Gå til innhold

G.ho.st lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For et elendig navn. Ikke nok med det, men når Symantec allerede har et produkt med navnet Ghost på markedet blir det bare teit.

 

Man kan si hva man vil om Microsoft, men de har i allefall stort sett bra greie navn på produktene sine. Windows er et navn alle husker. Selv om du aldri har brukt Office før, så skjønner du sikkert hva det er for noe bare ved å se navnet.

 

Jeg tror faktisk at litt av grunnen til at alternative operativsystem og programmer ikke tar av, er fordi de får så håpløse navn. Grunnen til det kan kanskje være at de som lager programmene er flinkere til programering enn markedsføring.

 

Dette problemet eksisterer ikke bare i programvare-miljøet. Maskinvare er også rammet av dette, og det gjør det umulig for vanlige folk å lære seg hva som er bra eller ikke.

Noen er igjen bedre på dette enn andre. Apple valgte f.eks å kalle en tilkoblingsteknologi for Firewire. Et veldig bra navn, høres ut som noe som sender data raskt via kabel. Når PC-gjengen skulle sette et navn på det, hva valgte de? Jo, IEEE 1394. Sorry, det er bare teit. Greit at produktet følger en standard fra IEEE, men det betyr ikke at man må bruke det navnet.

Trådløse nett er ikke stort bedre. IEEE 802.11 er teit nok i seg selv, men så kommer de med de enda teitere bokstavene. 1394-folka var i allefall lur nok til å bruke logiske bokstaver. 1394b er raskere enn 1394a. B kommer etter A i alfabetet, derfor er B den nyeste teknologien. For 802.11 er det ikke fullt så lett. A er raskere enn B, og teoretisk like raskt som G. N er raskest. Hallo? Er det bare jeg som ser hvor teit dette er?

 

Ok, dette innlegget handlet ikke så mye om G.ho.st, men måtte bare si at det lønner seg å velge greie navn hvis du vil at produktet skal lykkes.

 

Ikke spørr meg om PCMCIA...

Lenke til kommentar
Jeg er dypt uenig, svært skuffende spør du meg.

Enig. Dypt skuffa selv.

 

www.icloud.com fungerte mye bedre\raskere. F11 (FullScreen) funket heller ikke på ghost (via hurtigtast), måtte rote meg inn i Vis > Fullskjerm ;P

 

Nei veldig skuffa. icloud er imponerende. Selvom det også kunne gått litt kjappere.

Lenke til kommentar

Greit nok, men det virker som om dette er mer et "alibi" for å dele filer. i høyre side på det virtuelle os'et, ser man en widget som viser en del ting, blant annet så og så mange hundre tusener med public files. klikk der, velg så most viewed, da har du en del tvildsomme bilder og videoer der. det er fordårlig når dem krever at man kun er over 13 år for å registrere seg.

 

tvilsom tjeneste det der.

 

 

mvh

 

nutcase

Lenke til kommentar
Greit nok, men det virker som om dette er mer et "alibi" for å dele filer. i høyre side på det virtuelle os'et, ser man en widget som viser en del ting, blant annet så og så mange hundre tusener med public files. klikk der, velg så most viewed, da har du en del tvildsomme bilder og videoer der. det er fordårlig når dem krever at man kun er over 13 år for å registrere seg.

 

tvilsom tjeneste det der.

 

 

mvh

 

nutcase

 

Sikkert mange 13-åringer som er glad for det :)

Lenke til kommentar
Sikkert mange 13-åringer som er glad for det :)

 

Det er det sikkert, men er det rett å dytte fram slike ting så veldig lett tilgjengelig. Husk at g.ho.st også sier at denne greie ar glimrende for skoler, spesielt K-12 skoler (dvs det som tilsvarer grunnskolen i Norge). Så lenge det er slik som nå, kan dem glemme skoleversjonen ihvertfall.

Lenke til kommentar

verdt å nevne er vel også at det er israels-palestinsk samarbeidsprosjekt, og:

 

G.ho.st also has a philanthropic component: a foundation that aims to establish community computer centers in Ramallah and in mixed Jewish-Arab towns in Israel. The foundation is headed by Noa Rothman, the granddaughter of Yitzhak Rabin, the Israeli prime minister slain in 1995.

 

http://www.nytimes.com/2008/05/29/technolo...;pagewanted=all

Lenke til kommentar
(...)Trådløse nett er ikke stort bedre. IEEE 802.11 er teit nok i seg selv, men så kommer de med de enda teitere bokstavene. 1394-folka var i allefall lur nok til å bruke logiske bokstaver. 1394b er raskere enn 1394a. B kommer etter A i alfabetet, derfor er B den nyeste teknologien. For 802.11 er det ikke fullt så lett. A er raskere enn B, og teoretisk like raskt som G. N er raskest. Hallo? Er det bare jeg som ser hvor teit dette er?

(...)

 

802.11a er vel strengt tatt en krypterings/sikkerhetsstandard og brukes som supplement til enten b eller g om jeg ikke husker helt feil, eller?

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Du tar feil. 802.11a er over 5GHz og opp til 54 Mbps. 5GHz-båndet har en annen lisenstype enn 2.4GHz og det er en av grunnene til at det er lite brukt. Det er derimot mye brukt i bedriftsnettverk.

 

b, g og n er alle 2.4GHz.

 

Når det gjelder FireWire vs IEEE 1394 er nok det pga. merkevarelisenser og lite annet. Navnet FireWire er eid av Apple og de har nok sine regler angående bruk av det navnet som det rett og slett er lettere å omgå ved å bruke navnet på standarden.

Lenke til kommentar
Du tar feil. 802.11a er over 5GHz og opp til 54 Mbps. 5GHz-båndet har en annen lisenstype enn 2.4GHz og det er en av grunnene til at det er lite brukt. Det er derimot mye brukt i bedriftsnettverk.

 

b, g og n er alle 2.4GHz.

 

Når det gjelder FireWire vs IEEE 1394 er nok det pga. merkevarelisenser og lite annet. Navnet FireWire er eid av Apple og de har nok sine regler angående bruk av det navnet som det rett og slett er lettere å omgå ved å bruke navnet på standarden.

 

At A-nettet er 5 GHz har ingenting med saken å gjøre (angående det jeg snakker om). Folk driter i om man bruker 2,4 GHz eller 5 GHz, så lenge man overfører data trådløst. De vet rett og slett ikke forskjellen på de. N bruker vell også både 2,4 og 5 GHz.

Mitt poeng er at man bør bruke ordentlige navn på dette. Da vil det bli mye lettere for vanlige folk. Nå kommer de på butikken og skal ha et trådløs-kort, så blir de spurt om de skal ha N eller G osv. Det vet de som regel ikke.

 

At Firewire er et registrert merkenavn er greit. Sony og Texas Instruments hadde vell også sine egne navn på 1394. Tingen er at de burde blitt enig om et felles navn. Ingen er tjent med at produktet ditt forvirrer folk.

Hvis alle hadde kalt 1394 for Firewire med en gang, hadde det kanskje vært mer utbredt? Det var/er jo egentlig en veldig bra teknologi, som aldri fikk den utbredelsen den fortjente.

Lenke til kommentar
Noen er igjen bedre på dette enn andre. Apple valgte f.eks å kalle en tilkoblingsteknologi for Firewire. Et veldig bra navn, høres ut som noe som sender data raskt via kabel. Når PC-gjengen skulle sette et navn på det, hva valgte de? Jo, IEEE 1394. Sorry, det er bare teit. Greit at produktet følger en standard fra IEEE, men det betyr ikke at man må bruke det navnet.

 

Apple har registrert firewire som merkenavn under seg selv. Derfor måtte "pc gjengen" ta i bruk altarnativt navn.

Lenke til kommentar
Noen er igjen bedre på dette enn andre. Apple valgte f.eks å kalle en tilkoblingsteknologi for Firewire. Et veldig bra navn, høres ut som noe som sender data raskt via kabel. Når PC-gjengen skulle sette et navn på det, hva valgte de? Jo, IEEE 1394. Sorry, det er bare teit. Greit at produktet følger en standard fra IEEE, men det betyr ikke at man må bruke det navnet.

 

Apple har registrert firewire som merkenavn under seg selv. Derfor måtte "pc gjengen" ta i bruk altarnativt navn.

 

Ja, og det burde de ikke gjort. Det fører bare til forvirring for forbrukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...