Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe Spørsmål =)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en varmepumpe av typen GWHN12A3NK3AD-H Hyundai aircondition/varmepumpe. On/Off modell.

 

På pakken står det GWHN12A3NK3AD/o split air conditioner.

 

Spesifikasjoner:

• Optimal varmeeffekt: 4100 W (nom. 3,5 kW)

• Kjøleeffekt maks: 3500 W

• Opptatt effekt komplett anlegg: 1300 W (maks 1450 W - oppstart)

• Virkeområde: -15 - +40 grader C

• Avfukting av innedel ved kjøling: 1,2 liter/time

• Virkningsgrad(COP): 3,2

• Automatisk avriming

• Varmekabel i bunnpanne

• Forvarming av kompressor

• Støynivå innedel: 35 dB

• Støynivå utedel:55 dB

• Antall viftetrinn innedel: 4

• Vekt innedel: 10 kg

• Vekt utedel: 38 kg

• Kjølemedium: R410A

• Mål innedel (bxdxh): 770x180x250 mm

• Mål utedel (bxdxh): 848x320x540 mm

• Strømtilførsel: 240 Volt, 50 Hz, 10 A

• 4 meter rør (kan ikke endres)

 

Bygget jeg skal bruke den på er innvending areal på 28.5m2

 

Siden den er såpass overkill, så vil den vel starte opp ganske sjeldent, den jobber vel opp til maks kapasitet, så den kan i lengst mulig tid holde den temperaturen den er stilt på før den starter opp igjen?

 

Jeg lurer også på hvor jeg skal plassere innedelen og utedelen.

Det er en steinvegg til høyre på bildet som er 2.2 meter høyt, det er i tillegg ett tregjerde plasser oppå den igjen.

Det er 1.1 meter mellom denne veggen og bygget.

 

Det er også ment å sove i dette bygget, så støynivå er noe å tenke på.

 

post-5520-1247550148_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et dårlig valg. Bygget er i minste laget til å kunne utnytte en varmepumpe, og med det støynivået du oppgir (35 dB) på innedelen, er det ikke særlig gunstig å sove der inne, de beste ligger på rundt 25 dB. Siden utendelen er on/off, vil den støye 0 når den er av, og 55 dB når den er på, og det er (av egen erfaring) svært plagsomt. En invertermodell, derimot, regulerer turtallet i forhold til belastning/behov, og har et mye jevnere støybilde.

Lenke til kommentar

Inverter modellen er mye dyrere en den jeg har nå.

 

Jeg er mer opptatt av komfort enn hva jeg sparer av strøm på den, hvis det er det du mener at bygget er for lite å utnytte en varmepumpe.

 

35 dB på innedelen tror jeg, er hva den støyer når den står på maks. (Tror endel produsenter nevner gjennomsnittlig lydnivå)

 

Er det ikke mulig å støydempe den ganske mye, hvis man lager lydfelle feks på den? Den ender vel opp med at den kjører litt lengere på grunn av mindre luftflyt.

 

Det er en steinvegg jeg kan rette lyden mot =P

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at inverter er dyrere, det er mye bedre.

 

Jeg mener at investeringen din ikke står i forhold til hva du sparer, ikke komfort.

 

Mange produsenter oppgir pr trinn på viften, men det er ikke alltid det oppleves riktig pga ulikt støybilde.

 

Det skal ganske mange m3 luft gjennom utedelen, så det er ikke bra å bygge den inn for mye.

Lenke til kommentar

Siden pumpa allerede er kjøpt inn, er det vel plassering du ønsker tilbakemelding på, og ikke hva du kunne ha kjøpt ;)

 

Ser du har 4 meter rør, og ikke vil/kan endre på dette.

Det gjør jo at innerdelen og ytterdelen bør være på samme vegg, evt. montert "rundt hjørnet".

Ytterdelen ville jeg plassert slik at den er et stykke unna vinduer. Min erfaring er at den durer omtrent som et kjøleskap (sikkert enda litt høyere), og det er irriterende å høre på i lengden. Når du monterer denne, husk å bruke gummiknottene som sikkert fulgte med. De hjelper godt mot vibrasjoner. Om du kan er det sikkert best å montere den på mur.

Innerdelen bør plasseres slik at den har mulighet til å blåse varmlufta best mulig i rommet/leiligheten. Samtidig ville jeg plassert den slik at den ikke blåser rett på senga/sofaen, så du slipper å oppholde deg i vinden :)

Hva med å plassere innerdelen på veggen til høyre, midt på eller "nedover" på tegningen?

Ytterdelen ville jeg plassert rundt hjørnet, altså omtrent der det står "Steinvegg" på tegningen om det er praktisk mulig. Om du plasserer den på veggen til høyre er det en viss fare for at steinveggen vil kaste lyden fra ytterdelen tilbake mot leiligheten din.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har samme varmepumpe i en ca 50m2 leilighet.

Nå har det vært stabilt rundt -10 grader her, og den skal gå greit ned til -15.

 

De siste dagene har den gått i ca 15min - så stopper den og blinker på det røde on/off lyset noen minutter - så kommer det en ganske kraftig "utblåsning" - så starter den etter et par minutter igjen.

 

Den er montert med god klaring til tak/vegg både inne og ute, ingen "brekk" på rør og ledninger, skal ikke være noen årsaker til at den ikke skulle gå som normalt slik jeg ser det.

 

Er dette normalt eller er det noe galt?

 

Har ikke så mye erfaring med andre varmepumper.

 

Takker for tips

 

Edit: den er innstilt på 23grader. oppvarmingsmodus, ikke auto

Endret av Vanguard12
Lenke til kommentar

Kan det være avriming den holder på med?

I kald og/eller veldig fuktig luft fryser det ganske fort på utedelen, og da reverseres varmepumpa for å tine isen på utedelen.

 

Min Panasonic varmepumpe blinker også på Power-lampa når den avrimer utedelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...