Gå til innhold

Den store Domke (bag) tråden


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Etter mange års søken så har jeg endelig funnet løsningen på hva jeg skal ha kamerautstyret i når jeg er ute og reiser eller går i gata med kameraet.

 

Med min nyanskaffede Domke F2 waxwear, så ser alle biter ut til å falle på plass.

 

Det begynte for noen år siden med en Lowepro snutebag til min Canon 350D, men den bagen falt aldri i smak. Kjøpte så et par små Crumpler som jeg likte godt, men med nytt litt større hus, litt ekstra objektiver og blits så vart jo dei for små. Kjøpte så en Crumpler Daily XXL, som også hadde plass til laptopen, men den vart rett og slett for stor til å gå i gata med.

Deretter prøvde jeg meg på en Lowepro Backpack, som er bra og passer til fjellturer, men ikke i gata. En Lowepro Slingback vart da prøvd til gatebruk, men vart ikke helt den suksessen jeg hadde forventet. En Canonbag var neste kjøp, en grei bag er det men som så en del andre så synes jeg at det oser fotoutstyr av bagen så den har ikke blitt så mye brukt.

 

Så da var det å begynne å studere nettet for erfaringer, og kom opp med to alternativ: Domke F2 og National Geographic NG2477.

NG2477 hadde plass til laptop utenom brukbar plass til utstyr og var tilgjengelig i Norge, Domke måtte bestilles fra statene. Valget falt på NG2477, som jeg er brukbart fornøgd med. Den har god polstring og grei å bruke på flyreiser, men det har ikke blitt den store kjærligheten!!

 

Så det siste halv året har jeg brukt noe tid på tiffen.com og B&Hphoto sine sider og studert Domke. Syntes egentlig det var litt mye penger å legge i enda en ny bag, men klarte til slutt ikke å holde meg så F2 vart bestilt hos B&HPhoto.

 

Fire dager etter bestilling kom pakken på døra, bagen vart pakket ut og fyllt opp med 50D med påmontert linse + 3 extra linser av forskjellig størrelse + en blits. Perfekt bærestørrelse når jeg skal på "byvandring", dette er så nær jeg kan komme "kjærlighet ved første blikk".

F2'en har kankje ikke verdens beste polstring men den er mer en bra nok til mitt bruk. Plass til laptop har den heller ikke, men som ved et "lykketreff" så ser jeg at når jeg tar ut fotoinnlegget i min Crumpler Daily XXL så passer F2 perfekt ned i den, og XXL har plass til laptop og er perfekt til handbagasje på fly.

 

Så nå har jeg ett stort håp om at min søken etter det perfekte bæreutstyret til mitt fotoutstyr er over, billig har det i allefall ikke blitt over tid!! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at Domke F2 er en svært populær bag. Derfor tenkte jeg at jeg skulle legge ut bilder og noen tanker om min Domke F6 slik at det ble litt variasjon.

Domke F6 er en noe mindre bag i forhold til F2. Den har plass til kamera + 3-4 objektiver i tilegg, + annet rask. Den egner seg kanskje ikke for fotografen som benytter seg av store kamerahus som f.eks. 1D osv... men til et kamera i xxD eller xxxD klassen fungerer den bra.

 

post-204308-1272930741,2027_thumb.jpg

 

post-204308-1272930799,8723_thumb.jpg

 

post-204308-1272930812,5781_thumb.jpg

Kamera 450D + EF-S 10-22, 55-250mm, EF 35mm, diverse filter, liten tripod + annet rask

 

Nå har ikke jeg objektiver av størrelsen 70-200 F/2,8, noe det heller ikke hadde ikke hadde vært plass til uten å omorganisere en del. Til mine objektiver og utsyr har den vært stor nok.

Den fungerer perfekt til byvandring når du har med deg kamera + et par objektiver og ei brusflaske eller noe i tilegg. Jeg har nylig vært på tur til USA, der denne bagen var med stort sett mesteparten av tiden. Dersom jeg hadde alt av utstyret mitt + annet dill i tilegg ble den ganske tung etter 10-12 timer på skuldra.

 

Etter at jeg kjøpte meg speilreflekskamera for ca 2 år siden har jeg hatt 3 forskjellige bager. De har en tendens til å bli for små etter en liten stund, noe jeg synes er ganske merkelig. :hmm: (hvorfor ikke bare kjøpe en stor bag med en gang?)

2 av disse bagene var av typen LowePro dritkjedelig. Derfor ville jeg denne gangen ha en bag som det ikke lyste fotobag av, men som også likegjerne kunne brukes til andre ting i tilegg til fotoutstyr. Da endte jeg opp med Domke F6.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilken modell vil passe til meg?

 

Jeg har et Nikon D300 med et 16-85 mm. Har planer om å kjøpe flere objektiver og blitz etter hvert, så greit at det er litt ekstra plass. Må man ha objektivet for seg i disse bagene for å få polstring, eller kan objektivet være påmontert?

Lenke til kommentar

Hvilken modell vil passe til meg?

 

Jeg har et Nikon D300 med et 16-85 mm. Har planer om å kjøpe flere objektiver og blitz etter hvert, så greit at det er litt ekstra plass. Må man ha objektivet for seg i disse bagene for å få polstring, eller kan objektivet være påmontert?

 

Tror at F6 ville være en bra størrelse for deg. Domke F2 ser også ut til å være en veldig bra bagg selv om jeg ikke har prøvd den. Disse baggene varer nesten evig, de er solide og bra sydd sammen. De har et litt militærpreg over seg og kvaliteten er deretter. Jeg har alltid objektiv påmontert kamera, når det ligger i baggen. Det er ikke polstring der hvor du har kamerahuset, men kun der du stabler objektivene. Ser ikke på dette som noe stort problem, jeg er stort sett forsikig med utstyret mitt uansett. Er du ute etter maks polstring må du kjøpe lowepro eller noe, men da får du også en driiit kjedelig bag. jeg bestilte min fra e-bay, sparte noen hundrelapper på det.

De har domke bagger på www.ddmr.no men de er forholdsvis dyre.

Dersom du ikke skal på noen stor vandring eller fjelltur vil jeg anbefale bagg fremfor sekk. Hvert til sitt brukt rett og slett.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Har tenkt ei stund no på og kjøpa meg ein fotoryggsekk, sidan baggen min byrjar og bli litt veldig for liten..

 

Men, Domke baggane såg jo berre heilt fantastisk ut, til å vera fotovesker. Trur eg heller går for da, enn ryggsekk, eller, evt. ein ryggsekk til fjellturar og slikt. :) Er så vanskeleg og bestemma seg for berre ein ting, så eg trur nok heile lønninga forsvinn med ein gong.

 

Nokon som veit om nokre norske butikkar som har Domke baggar i ein "verkeleg" butikk? Er jente, så liker og kjenna på ting før eg kjøper.. :blush:

Endret av Leema
Lenke til kommentar

592386.jpg

Domke F-2 Waxwear

gikk til innkjøp av en slik en denne uka jeg og.. som jeg har sett mange kommentere er den mindre enn man frykter, men har allikevel plass til mye mer ann man skulle tro:P perfekt når man ikke trenger å drasse rundt på en bag med 50% padding:) kjøpte også med en slik romdeler;

16065.jpg

link

da får jeg mulighet til å legge kamera med 200 f2.8L med solblender på, på langs i bag'en..

 

eneste jeg ikke likte er klipsene, som er litt kronglete, så jeg har "modifisert" dem litt; klippet av tuppen på den bevegelige delen, slik at jeg bøye dem begge veier -da blir det like enkelt å ta dem av som på ihvertfall

 

forøvrig imponerende leveringstid fra b&hphoto/UPS.. bestilte mandag ettermiddag (sammen flere andre ting). torsdag morgen var den i hus. de fleste oslo-baserte nettbutikkene våre skal slite litt med å slå den.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Jeg har en F-5X som jeg er veldig glad i, den er en del mindre enn F2 men det synes jeg bare er en fordel. Bruker denne baggen når jeg skal ha med kamera på jobb, ut på byen, ut en snartur, etc.

 

Da får jeg plass til 1 SLR med objektiv pluss en til to objektiver ekstra. Ellers har jeg et ekstra minnekort/film, linsepenn og en liten led-lykt, thats it (får stappet inn lommebok, mobil og snus i tillegg :p ). Jeg har to sånne bagger så jeg slipper å pakke om hele tiden, får til og med Mamiya 7 oppi der, dog uten å få igen glidelåsen. Fester veske for evt. lysmåler og blits direkte på skulderremmen.

188824482_db3d6fb231_m.jpg

 

Dog passet den bedre da jeg hadde D200, D700 er litt større og det er litt mer knotete å få igjen lokket, men det fungerer. Jeg har lagt paddingen slik at den deler av baggen på tvers i ca halve lengden. Under denne paddingen legger jeg ekstra-objektivet, kamera legger jeg med håndgrepet i det "udelte" rommet og det fastmonterte obektivet på oversiden av avdelingen. Dette funker greit med med 24-70/f2.8 på kamera.

 

Tidligere brukte jeg en større Nat Geo skulderveske når jeg skulle ha med mer utstyr, men dette er ikke godt for ryggen over tid! Har gått over til en ThinkTank Shapeshifter ryggsekk når jeg skal ha med de store og tunge objektivene som 70-200 og 14-24.

Lenke til kommentar

Har tenkt ei stund no på og kjøpa meg ein fotoryggsekk, sidan baggen min byrjar og bli litt veldig for liten..

 

Men, Domke baggane såg jo berre heilt fantastisk ut, til å vera fotovesker. Trur eg heller går for da, enn ryggsekk, eller, evt. ein ryggsekk til fjellturar og slikt. :) Er så vanskeleg og bestemma seg for berre ein ting, så eg trur nok heile lønninga forsvinn med ein gong.

 

Nokon som veit om nokre norske butikkar som har Domke baggar i ein "verkeleg" butikk? Er jente, så liker og kjenna på ting før eg kjøper.. :blush:

Domke-bagger er det vel omtrent umulig å finne her i Norge. DDMR.no og scandinavianphoto.no har noe i sine prislister, men jeg har ennå tilgode å se at dei har noen inne på lager. Jeg betviler sterkt at du finner noen fotobutikker i Norge som har Domke i sin utstilling.

Jeg kjøpte min på nett fra BHPhotoandvideo.com i USA. Å importere fungerer flott, men når du kalkulerer pris må du huske at det blir noe dyrere enn det som vises i nettbutikken. Pluss på 25% mva av varens verdi og frakt, og så kommer det et klareringsgebyr på ca kr 150. likevel så er totalsummen ved selvimport lavere enn prisen hos de nevnte norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

gikk til innkjøp av en slik en denne uka jeg og.. som jeg har sett mange kommentere er den mindre enn man frykter, men har allikevel plass til mye mer ann man skulle tro:P perfekt når man ikke trenger å drasse rundt på en bag med 50% padding:) kjøpte også med en slik romdeler;

16065.jpg

link

da får jeg mulighet til å legge kamera med 200 f2.8L med solblender på, på langs i bag'en..

 

eneste jeg ikke likte er klipsene, som er litt kronglete, så jeg har "modifisert" dem litt; klippet av tuppen på den bevegelige delen, slik at jeg bøye dem begge veier -da blir det like enkelt å ta dem av som på ihvertfall

 

Den romdeleren var ikke dum, det eneste "problemet" jeg har med min F2 er å få plass til en 7D med påmontert 70-200 F4, og tipset om å modifisere klipset skal jeg oså vurdere :thumbup:

Lenke til kommentar

Den romdeleren var ikke dum, det eneste "problemet" jeg har med min F2 er å få plass til en 7D med påmontert 70-200 F4, og tipset om å modifisere klipset skal jeg oså vurdere :thumbup:

eneste problemet med den romdelern der er at den har borrelås på begge sider -siden den egentlig er ment for en tynnere bag ala den som ble nevnt like over her.. så den har litt lett for å hekte seg fast til borrelåsen på andre siden av hovedrommet i bagen. løsningen for meg ble å kjøpe no billig borrelås-greier på clas ohlson og feste på de som ikke er i bruk...

 

btw; modda klips:

4674251971_f69a935240.jpg

du kan jo f.eks. teste det på klipsen til den hand-strap'en først så du slipper å gjøre en tabbe på de to til lokket.. de er litt harde å klippe over -må ha en litt solid avbitertang, samtidig som den må være liten nok til å kunne navigeres inni der. kan være lurt å løsne litt på de to små greiene som holder den bevegelige delen nede, sånn at den ikke står i spenn og heller kan vippes rundt på "utsiden"..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Har tenkt ei stund no på og kjøpa meg ein fotoryggsekk, sidan baggen min byrjar og bli litt veldig for liten..

 

Men, Domke baggane såg jo berre heilt fantastisk ut, til å vera fotovesker. Trur eg heller går for da, enn ryggsekk, eller, evt. ein ryggsekk til fjellturar og slikt. :) Er så vanskeleg og bestemma seg for berre ein ting, så eg trur nok heile lønninga forsvinn med ein gong.

 

Nokon som veit om nokre norske butikkar som har Domke baggar i ein "verkeleg" butikk? Er jente, så liker og kjenna på ting før eg kjøper.. :blush:

Domke-bagger er det vel omtrent umulig å finne her i Norge. DDMR.no og scandinavianphoto.no har noe i sine prislister, men jeg har ennå tilgode å se at dei har noen inne på lager. Jeg betviler sterkt at du finner noen fotobutikker i Norge som har Domke i sin utstilling.

Jeg kjøpte min på nett fra BHPhotoandvideo.com i USA. Å importere fungerer flott, men når du kalkulerer pris må du huske at det blir noe dyrere enn det som vises i nettbutikken. Pluss på 25% mva av varens verdi og frakt, og så kommer det et klareringsgebyr på ca kr 150. likevel så er totalsummen ved selvimport lavere enn prisen hos de nevnte norske nettbutikker.

DDMR hadde f2 ruggedwear samt et par andre på lager for 2 uker siden ihvertfall...

Lenke til kommentar

Har tenkt ei stund no på og kjøpa meg ein fotoryggsekk, sidan baggen min byrjar og bli litt veldig for liten..

 

Men, Domke baggane såg jo berre heilt fantastisk ut, til å vera fotovesker. Trur eg heller går for da, enn ryggsekk, eller, evt. ein ryggsekk til fjellturar og slikt. :) Er så vanskeleg og bestemma seg for berre ein ting, så eg trur nok heile lønninga forsvinn med ein gong.

 

Nokon som veit om nokre norske butikkar som har Domke baggar i ein "verkeleg" butikk? Er jente, så liker og kjenna på ting før eg kjøper.. :blush:

Domke-bagger er det vel omtrent umulig å finne her i Norge. DDMR.no og scandinavianphoto.no har noe i sine prislister, men jeg har ennå tilgode å se at dei har noen inne på lager. Jeg betviler sterkt at du finner noen fotobutikker i Norge som har Domke i sin utstilling.

Jeg kjøpte min på nett fra BHPhotoandvideo.com i USA. Å importere fungerer flott, men når du kalkulerer pris må du huske at det blir noe dyrere enn det som vises i nettbutikken. Pluss på 25% mva av varens verdi og frakt, og så kommer det et klareringsgebyr på ca kr 150. likevel så er totalsummen ved selvimport lavere enn prisen hos de nevnte norske nettbutikker.

DDMR hadde f2 ruggedwear samt et par andre på lager for 2 uker siden ihvertfall...

OK :!: var ingen inne da jeg kjøpte min for tidlig i mai, men det er flott hvis den nå blir lettere å få tak i fra norske butikker.

 

Tipset ditt om bearbeiding av klips vil bli gransker nærmere. :thumbup:

Lenke til kommentar

det bør imidlertid nevnes at jeg ringt ddmr for å høre om de hadde den romdelern jeg skulle ha, da den ikke var oppført på nettsida dems. det første han da gjorde var å innrømme at når det gjald domke, så var ikke nettsida akkurat helt up-to-date -de fører hele sortimentet til domke, selvom ting ikke står på nettsida. det var bare å sende en mail, så kunne de skaffe det hvis de ikke hadde det inne.. jeg endte uansett opp med å bestille fra usa, da jeg skulle ha en del andre ting også..

Lenke til kommentar

Her om dagen gikk jeg til innkjøp av en 70-200 F/4 og innså da at jeg måtte gjøre noe med lommene mine i bagen. Jeg vurderte å gå til innkjøp av ny innsats i bagen, men det endte med at jeg tok fram saksa i stedet. Det blei mye billigere og vel så bra. Se posten min tidligere for å se hvordan det var tidligere.

Her er hvertfall resultatet:

post-204308-1276252367,2944_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en F-2, f-1X little bit bigger eller en tilsvarende kamerabag siden jeg liker utseendet på dem. Men for meg hadde det vært fint å fått med min 14" laptop. Er det noen her som har noen erfaringer med Laptop i Domke-bag? Jeg har sett på målene til F-2 at laptopen ikke vil passe i den. Jeg har også sett litt på F-811 Canvas Photo/Laptop Satchel som har plass til en 15" laptop og fotoutstyr. Er det noen her som har noen erfaringer med Domkes laptopvesker (satchel)?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...