Gå til innhold

Forsinket betaling - NRK


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg ellers kan plassere dette, men here goes.

 

Dette er nå en stund siden, men får ikke sjekket postkassa i Oslo om dagen.

 

En gang i mai, kom det en lisenskontrollør på døren min. Det gikk sin gang og en regning for lisens på to måneder kom i postkassa. Denne hadde forfall 09.06 men jeg glemte helt av meg og fikk ikke betalt før 14.06. Sjekket postkassa med jevne mellomrom, sist gang var 29.6 og det var da enda ingen purring eller advarsel eller noe slikt.

 

Dessuten har jeg nå fått regning på lisensen for siste halvår av 2009. Denne var fakturert 19.06.2009

 

Vil dette si at har gått greit, ettersom at det ikke innen to uker kom noe som helst fra NRK bortsett fra enda en regning på lisens (som jeg skal holde fristen på) ?

 

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke personlig erfaring, men statlige instititusjoner er verstingene når det gjelder straffegebyrer ved for sen betaling. Veiavgift, NRK lisens og tilsvarende bør betales på forfall for å unngå ublue tilleggsgebyrer.

 

Edit: Jeg tror jeg var et par dager for sen for noen år siden, og da kom tilleggsgebyret på neste regning.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

jeg betaler masse rart for sent.. forsikring, lisens, veiavgift og kredittkort for å nevne noe. Skjer aldri noe. Noen få ganger får du kanskje et gebyr på ~50 kr. Normalt skjer det ingen verdens ting i det hele tatt.

 

Men sørg for å få det betalt innen rimelighetens tid. Venter du flere uker får du purring, og da koster det ekstra.

 

Du hører nok ikke noe mer fra NRK lisenskontoret igjen ang. den saken...

Lenke til kommentar

Fant dette på Bedin sin side.

Purring

 

Purring kan sendes etter at opprinnelig faktura har forfalt til betaling. Dersom man skal kreve purregebyr, må man imidlertid følge reglene i Inkassoforskriftens § 1-2. Forskriften gir kreditor rett til å ta purregebyr når purringen er sendt skriftlig, og tidligst 14 dager etter opprinnelig forfall. Purringen må dessuten ha en betalingsfrist på minst 14 dager.

 

 

Du kan sende så mange purrenotaer du vil, men det er begrenset hvor mange purregebyr du kan beregne deg. Ved innkreving av purregebyr må det gå minst 14 dager mellom purringene.

 

 

Det kan kreves purregebyr enten for to purringer eller en purring og et inkassovarsel. Purregebyret kan være på maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i "Forskrift til inkassoloven".

 

 

Maks sats for gebyr på purrenota er pr. 01.01.2009 kr 59.

 

Iht. Inkassoloven er du ikke pålagt å sende en purring. Du er imidlertid pliktig til å sende et inkassovarsel før saken kan overføres til inkasso.

Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at de legger til et lite gebyr på neste regning. Gebyret for å glemme første regning er vanligvis veldig lite, men begynner man å glemme et par regninger fra dem på rad blir man fort sittende i saksen.

 

Som noen andre nevnte i tråden, staten er de absolutt dyreste når det kommer til slike ting. Men det positive er at det ikke blir ført opp noen betalingsanmerkninger på deg som person som er til hindring for å få lån osv.

Lenke til kommentar

Det står på disse sidene fra NRK at man vil motta en purring etter ca. 1 måned, dette har passert med god margin i mitt tilfelle.

 

Nå er lisensen for høsten 2009 betalt, det er enda ikke dukket opp en purring fra NRK. Regner da med at saken er ute av verden.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...